TikTok to jedna z najpopularniejszych platform w Polsce.
Obecnie każdy wie, a przynajmniej kojarzy, jak działa aplikacja. Co więcej, pytając przypadkową osobę, skąd pochodzi, zapewne nie byłoby większego problemu z uzyskaniem odpowiedzi „z Chin”. Niewiele osób ma jednak świadomość, że chociaż TikTok rzeczywiście jest chińską aplikacją, to w samych Chinach nie jest on w ogóle dostępny.
TikTok i jego chiński brat Douyin to dwie platformy społecznościowe, które zdobyły ogromną popularność wśród użytkowników na całym świecie. Mimo wspólnego właściciela (ByteDance), logo oraz celu, czyli możliwości dzielenia się krótkim video – aplikacje mocno się od siebie różnią.
Na czym polegają główne różnice między TikTokiem a Douyinem?
Douyin oraz TikTok są wersjami tej samej z założenia aplikacji, skupiającej się na treściach w formacie vertical video. Obie aplikacje są niezwykle popularne. Douyin gromadzi ponad 750 milionów użytkowników miesięcznie natomiast TikTok ponad miliard.
„Największa, a zarazem najbardziej oczywista różnica, to baza użytkowników. Wersja aplikacji zależna jest od geolokacji. Aby pobrać Douyina, należy znajdować się w Chinach kontynentalnych oraz posiadać odpowiednie ustawienia konta. Oczywiście, obywatele Państwa Środka nie będą mieli z tym problemów. Istnieje również wersja przeglądarkowa, do której każdy ma dostęp, jednak aby założyć konto, trzeba posiadać zweryfikowany numer chiński.” – tłumaczy Aleksander Ptak, Senior Chinese Marketing Advisor w Huqiao. – Aleksander Ptak – Senior Chinese Marketing Advisor w Huqiao
Jakie treści znajdują się na “chińskim TikToku”?
Porównując obie platformy, Douyin wypada zdecydowanie lepiej pod względem ilości treści edukacyjnych. Twórcy skupiają się na tym, aby filmy były nie tylko rozrywkowe, ale również wnosiły wartość merytoryczną. Treści, które pojawiają się na Douyinie są dopasowane do chińskiej kultury. Zawierają popularną w kraju muzykę oraz poruszają ważne dla Chińczyków tematy. Wynika to głównie z bariery geolokacyjnej – bazę użytkowników aplikacji stanowią przede wszystkim mieszkańcy jednolitych językowo i kulturowo Chin.
Nieco inaczej wygląda to na “naszym” TikToku.
„Mimo tego, że już od kilku lat mówi się o transformacji TikToka i odejściu od tańca i śpiewu na rzecz treści edukacyjnych oraz poradnikowych, to jednak rozrywka nadal stanowi core aplikacji. TikTok nie jest konkurencją dla platform społecznościowych, tylko rozrywkowych.” – wyjaśnia Aleksander Ploetzing, Digital Marketing Specialist w Tigers. – Aleksander Ploetzing, Digital Marketing Specialist w Tigers
Czy wobec tego aplikacje ByteDance są dobrym narzędziem dla marketerów?
„Douyin to nie tylko miejsce do oglądania treści rozrywkowych, to również ogromna platforma do e-commerce. Wiele firm korzysta z niezwykle popularnych livestreamów do zwiększania sprzedaży swoich produktów. W samym 2022 roku ponad 460 milionów użytkowników Douyina korzystało z dostępnej w nim funkcji do robienia zakupów online.” – tłumaczy Aleksander Ptak, który na co dzień zajmuje się promocją gier na chińskich platformach społecznościowych.
Również TikTok jest jednym z najbardziej wpływowych i najlepiej sprzedających mediów społecznościowych. Przemawiają za tym nie tylko liczby, ale również globalne trendy takie jak “TikTok made me buy it”, który polega na dzieleniu się przez użytkowników swoimi doświadczeniami zakupowymi.
„Dzięki dostępnym narzędziom, TikTok stanowi olbrzymią szansę na realizację skutecznych działań reklamowych, tańszym w porównaniu do innych platform kosztem. Aplikacja jest również miejscem styku między marką a generacją Z, która stanowi znaczną część użytkowników, a już niedługo stanie się bardziej decyzyjną częścią rynku. W Tigers rekomendujemy naszym Klientom obecność na TikToku, niezależnie od branży, bo jest to po prostu must have.” – podkreśla Aleksander Ploetzing, Digital Marketing Specialist w Tigers.
Pomimo wielu różnic zarówno TikTok jak i Douyin to platformy, na których nie może zabraknąć Ciebie i Twojej marki. To tam kreuje się trendy i prowadzi dyskusję o otaczającym nas świecie.