5 zalet zastosowania sztucznej inteligencji w marketingu lojalnościowym
Jerzy Ciszewski - 05.09.2023Sztuczna inteligencja pewnym krokiem weszła w XXI wiek i zmieniła zasady gry w wielu dziedzinach życia. Także w marketingu
Prowadzone w ostatnich latach badania naukowe zgłębiły wpływ narzędzi AI na marketing lojalnościowy. Wnioski są jednoznaczne – sztuczna inteligencja może go całkowicie odmienić. W jaki sposób?
1. Personalizacja w duchu AI – magia oddziaływania na zachowania klientów
Personalizacja opiera się na zrozumieniu indywidualnych potrzeb, preferencji i zachowań klientów oraz dostosowanie do nich działań marketingowych. Tradycyjnie wprowadzenie jej wymagało sporych wysiłków i czasu. Sztuczna inteligencja przynosi w tym zakresie znaczącą zmianę. Dzięki zdolnościom analizy ogromnych ilości danych AI potrafi szybko wydobyć głębokie i wartościowe informacje, które mogą pomóc w dopasowaniu oferty do potrzeb odbiorcy.
– Dzięki zebranym i przeanalizowanym przez AI informacjom firmy mogą łatwiej i skuteczniej tworzyć spersonalizowane rekomendacje i oferty, które przenoszą doświadczenia klientów na zupełnie nowy poziom. Personalizacja zastosowana w programach lojalnościowych pomaga w budowaniu emocjonalnych więzi z klientami i zaangażowania wobec marki – mówi Alexander Kubicki, dyrektor marketingu w Sparta Loyalty.
2. Analiza konkurencji – rozkodowanie oczekiwań klientów
Narzędzia AI dają markom sporą przewagę rynkową, umożliwiają bowiem prowadzenie w pełni zautomatyzowanej, dogłębnej analizy konkurencji. Co ciekawe, dzięki nim można nawet wniknąć w wyniki kampanii prowadzonych przez konkurentów i wyciągnąć z nich wnioski dotyczące oczekiwań klientów.
– Wiemy już, że dzięki zautomatyzowanej analizie działań konkurencji, jaką umożliwia sztuczna inteligencja, programy lojalnościowe mogą być jeszcze lepiej dopasowane i zoptymalizowane. Analiza konkurencji napędzana przez AI to narzędzie, które umożliwia firmom bycie o krok przed konkurencją. To pomoże poprawić wyniki prowadzonych kampanii marketingowych – dodaje Alexander Kubicki.
3. AI a komunikacja z klientem. Profesjonalna obsługa 24/7
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała sposób, w jaki przedsiębiorstwa komunikują się z klientami: czy to za pomocą chatbotów, czy zaawansowanych asystentów wirtualnych. Ich zdolności przetwarzania języka naturalnego coraz lepiej imitują naturalne interakcje ludzkie. To innowacyjne narzędzie wpływa pozytywnie na satysfakcję klienta i jego zaufanie wobec marki. Miło jest przecież otrzymać szybką odpowiedź na zadane firmie pytanie – niezależnie od pory i dnia tygodnia.
4. Skok w wydajność – ekonomiczne korzyści AI
Sztuczna inteligencja to pewna inwestycja w przyszłość skutecznych strategii marketingowych. Szybko i dogłębnie analizuje dane klientów i trendy rynkowe. Odkrywa niewykorzystane możliwości, oferuje konkretną wiedzę i kształtuje zautomatyzowane strategie marketingowe, które trafiają w potrzeby grupy docelowej. Co więcej – pozwala również na generowanie dodatkowych korzyści finansowych.
AI umożliwia automatyzację wielu zadań, co prowadzi do oszczędności nie tylko czasu, ale i zasobów ludzkich. Dzięki niej firmy mogą zoptymalizować swoje procesy operacyjne. Dodatkowo technologia ta pozwala szybko analizować ogromne zbiory danych i wyciągać wnioski przekładające się na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych oraz budowanie bardziej trafionych strategii. Wszystko to przyczynia się do obniżenia kosztów i zwiększenia efektywności działań.
5. Zaawansowane algorytmy. Zatrzymaj klienta dzięki AI!
AI analizuje zachowania klientów, ich zakupy, przeglądane treści, kliknięcia i wiele innych interakcji. Dzięki zdolnościom analitycznym AI można przewidzieć, kiedy konsumenci tracą zainteresowanie ofertą. To pozwala na szybką reakcję i np. zaproponowanie specjalnych promocji, które zachęcą do pozostania w gronie stałych klientów. AI pomaga zrozumieć, dlaczego konsumenci chcą odejść, i podpowiada, jak na nowo zainteresować ich swoją ofertą.
– Źródła naukowe nie pozostawiają wątpliwości – narzędzia oparte na sztucznej inteligencji będą miały ogromny wpływ na marketing lojalnościowy, przekształcając doświadczenia klientów w wartościowe dane, które dadzą firmom szansę na nieustający rozwój – podkreśla Alexander Kubicki ze Sparta Loyalty.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu lojalnościowym może dać markom nieograniczone możliwości. Począwszy od personalizacji i analizy konkurencji, a skończywszy na przewidywaniach zachowań klientów. Firmy, które już dziś wykorzystują AI, są lepiej przygotowane do budowania silniejszych relacji z klientami, kształtowania lojalności wobec marki i osiągania coraz lepszych wyników.