Wrażenia po obradach Jury konkursu Złote Spinacze 2016
Powiedzieli, bym nie ważył się nikomu niczego mówić. Na myśli mieli oczywiście wypuszczenie „w miasto” wyników naszego głosowania na to, kto otrzyma nagrody Złote Spinacze 2016. Przyznaję, że od samego początku korciło mnie (co tu dużo gadać – nadal mnie korci), aby za pomocą tego portalu puścić w miasto, która agencja dostała Złotego, Srebrnego, Brązowego Spinacza, a która nawet spalin nie powąchała.
Mam jednak wrażenie, że moje „koleżeństwo jurorstwo” domyśliłoby się, że to ja. Mogliby mieć do mnie pretensje. Muszę więc siedzieć cicho… Mogę jednak podzielić się ogólnymi wrażeniami ze środowego posiedzenia. Odbyło się ono pod nadzorem audytora w warszawskiej siedzibie KPMG.
Trudno mówić o ogólnej zgodności przy ocenie poszczególnych projektów. Jak to w takim środowisku, gdzie „co jedna i co jeden to jeszcze większy „mundrala”. Łatwo więc sobie wyobrazić, że każdy z jurorów musiał wtrącić jakieś zdanie odrębne. W jego mniemaniu – oczywiście – najważniejsze i rozstrzygające spór.
Padały nawet momentami ostre słowa w mniej więcej takim stylu:
– Nie przerywaj mi!
– Teraz ja mówię!
– Skończę;
– … że projekt o wielkiej wartości społecznej, o ogromnym ładunku merytorycznym; – … musimy „Ykowi” koniecznie dać Złotego Spinacza:
– … w świetle nowych argumentów chcę zapytać, czy możemy jeszcze raz zagłosować na Złotego Spinacza w kategorii „XI”
albo:
– w jaki sposób taka chała przedarła się do finału?
– czy możemy przyznać różową malinę temu czemuś?
– nie, nie możemy, regulamin nie przewiduje!
– szkoda…
albo:
– … nie, to samograj…
– … robią to na całym świecie i co w tym nowatorskiego?
– … do akcji kupili „Xa” i robią wielkie halo, że to niby takie unikalne i świeże
– … o co im chodzi z tym eventem, przecież w środku niczego nie ma?
– … już piętnaście lat temu przyszli do mnie z propozycją zorganizowania „tego czegoś”
– … nie wiadomo na ile to oni zrobili, a na ile klient za nich…?
– … nie mogę na to patrzeć!
– … kaszana!
albo:
– … czy możemy już głosować?!
– … głosujmy wreszcie!
– … do 14-ej mamy salę, głosujmy!
– … skończyłaś/skończyłeś? Głosujmy!
Pragnę jednocześnie wszystkich zapewnić, że dyskusja była: merytoryczna, obiektywna i momentami bezkompromisowa. Wydaje się, że zrobiliśmy z koleżankami i kolegami kawał dobrej roboty.
* * *
Gala wręczenia nagród Złote Spinacze odbędzie się 2 grudnia w hotelu Westin w Warszawie. Po raz pierwszy w historii nagrody przyznane są Spinacze: Złote, Srebrne i Brązowe.
Lista wszystkich nominowanych projektów przedstawiała się następująco:
Kategorie główne:
PR korporacyjny
„Świeć się z Energą” – Grupa Energa, Q&A Communications
„Kompleksowa obsługa korporacyjna procesu przejęcia TVN SA przez Scripps Networks Interactive” – MSLGROUP, Scripps Networks Interactive
„Zawsze ciekawi. Ojciec i syn – Discovery świętuje z widzami swoje 30-lecie” – Discovery Polska, Publicis Consultants Poland, Tlumtlum
PR produktu
„Skarb Nathana Drake’a” – MSLGROUP
„Spotkajmy się SAMi – aplikacja, która przywróciła spotkaniom z przyjaciółmi ich prawdziwy sens” – Havas PR Warsaw, Samsung Electronics Polska
„Jedno życzenie Pampers i UNICEF” – Partner of Promotion
Komunikacja antykryzysowa i/lub komunikacja kryzysowa
„Czystsze powietrze dla wrocławian – budowa akceptacji dla inwestycji spółki Kogeneracja” – Komunikacja Plus, Kogeneracja SA
„Polacy wreszcie mają własną markę motoryzacyjną, z której mogą być dumni: Arrinerę Hussarya!” – LoveBrands Relations
„Kompleksowa obsługa korporacyjna procesu przejęcia TVN SA przez Scripps Networks Interactive” – MSLGROUP, Scripps Networks Interactive
Kampania społeczna
„Szlachetny Projekt Filmowy” – Stowarzyszenie WIOSNA, Biuro Podróży Reklamy
„HIVokryzja – Wyleczmy się” – Fundacja Studio Psychologii Zdrowia, Planet PR
„Nie chcę być strażakiem!” – WALK, Fundacja Integracja
Komunikacja wewnętrzna
„Kampania „Focus on Success” opracowana dla Novo Nordisk” – Grayling Poland, Novo Nordisk
„10 tysięcy pracowników, 10 tysięcy projektów, klientów” – Castorama Polska, Made in PR
„IQ = Innovation & Quality” – Deutsche Bank Polska
Event komercyjny
„H&M Królestwo” – Endorfina Events, H&M
„Podaruj radość”, czyli Świąteczna Trasa Ciężarówek Coca-Cola” – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants, Coca-Cola Poland Services
„Podaruj Słońce – Owocowa Strona Żywiec Zdrój” – Żywiec Zdrój, Garden of Words
Event społeczny
„Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych” – Miasto Stołeczne Warszawa
„7 miliardów Innych” – Pan Pikto, Belleville
„Event społeczny pn. Daj się oświecić” – PGE Obrót, ElPadre
Launch nowego produktu, usługi lub firmy
„Droga do mistrzostwa” – BMW Group Polska, Havas PR Warsaw
„Ardor Auctions – Pierwszy w Polsce Dom Aukcyjny Motoryzacji Klasycznej” – Public Dialog, Ardor Auctions
Corporate Social Responsibility (CSR)
„ADAMED SmartUP” – Fundacja Grupy Adamed, Walk
“Od Kodeksu etyki do komiksu o etyce. Komunikacja filarem Programu etycznego Grupy Kapitałowej LOTOS.” – Martis CONSULTING, Grupa LOTOS
„8. edycja programu „Po Stronie Natury” – Żywiec Zdrój, Garden of Words
Social media
„Kuchnia Dantego przedstawia: Malma, ekspert włoskiej kuchni” – MSLGROUP
„Reebok “poluje” na mikroinfluencerów” – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants
„#12ZAWODNIK” – Bank Zachodni WBK, Grupa Red8
Business-to-Business PR
„Program Rozwoju Eksportu Banku Zachodniego WBK (PRE)” – Bank Zachodni WBK, ZOOM bsc, Headlines Porter Novelli
„Starcie Szlifierzy, czyli jak wśród partnerów biznesowych budować rozpoznawalność unikatowego produktu z branży przemysłowej.” – Havas PR Warsaw, 3M Poland
„The Venture” – MSLGROUP
PR finansowy i relacje inwestorskie
„Biomed-Lublin: pokonać fatum „polskiej krwi” – Lighthouse Consultants
„Kompleksowa obsługa korporacyjna procesu przejęcia TVN SA przez Scripps Networks Interactive” – MSLGROUP, Scripps Networks Interactive
„Niech Twoje pieniądze pracują tak ciężko jak Ty!” – Deutsche Bank Polska
Media Relations
„Weekend Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016” – Komunikacja Plus, Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016
„Dinner In The Sky z twórcami kultowej gry „Wiedźmin” podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie” – Krakowskie Biuro Festiwalowe
„Ardor Auctions – Pierwszy w Polsce Dom Aukcyjny Motoryzacji Klasycznej” – Public Dialog, Ardor Auctions
Employer Branding
„Od newcomera do lidera – budowa pozycji polskiego oddziału Luxoft” – LINKLEADERS, LUXOFT POLAND
„Poczuj miętę do Capgemini” – Capgemini Polska, MJCC
„Program Laboratorium Kariery Polpharma” – Polpharma
Content Marketing
„Kuchnia Spotkań IKEA” – IKEA, Garden of Words, Grupa Kalicińscy.com, MEC, K2 Internet, Blue Ivy
„Sztuka Składania Historii powered by Intel” – Monday PR, Intel Polska
„By me” – Porta KMI Poland, Alert Media Communications
Custom Publishing
„Biromaniak. Magazyn pracowników Grupy Żywiec” – Grupa Żywiec
„Akademia Roca – Łazienka dostępna” – Agencja Solski BM, Roca Polska, Studio Fabric
„Serwis specjalny 90-lecia powstania Lasów Państwowych” – Publicon PR
Kategorie sektorowe:
Technologia, IT, telekomunikacja
„Spotkajmy się SAMi – aplikacja, która przywróciła spotkaniom z przyjaciółmi ich prawdziwy sens” – Havas PR Warsaw, Samsung Electronics Polska
„Sztuka Składania Historii powered by Intel” – Monday PR, Intel Polska
„Głowa do góry!” – Publicon PR, Mobile Vikings
Finanse
„Program Rozwoju Eksportu Banku Zachodniego WBK (PRE)” – Bank Zachodni WBK, ZOOM bsc, Headlines Porter Novelli
„IQ = Innovation & Quality” – Deutsche Bank Polska
“#12ZAWODNIK” – Bank Zachodni WBK, Grupa Red8
Sektor spożywczy
„Przyjaciółka z Kalifornii” – People PR, California Prune Board
„Wargorr w Wedlu” – 24/7Communication
„Podaruj radość”, czyli Świąteczna Trasa Ciężarówek Coca-Cola” – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants, Coca-Cola Poland
Kultura i Media
„Weekend Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016” – Komunikacja Plus, Biuro Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016
„Young Arts Festival” – Fundacja Young Arts
“Kompleksowa obsługa korporacyjna procesu przejęcia TVN SA przez Scripps Networks Interactive” – MSLGROUP, Scripps Networks Interactive
Medycyna i Zdrowie
„HIVokryzja – Wyleczmy się” – Fundacja Studio Psychologii Zdrowia, Planet PR
„Atopowi Bohaterowie” – Havas PR
„Suchość pochwy – problem powszechny i temat tabu” – Profile
Sport, turystyka, rekreacja
„Reebok – Be More Human” – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants
“Fit Forum, czyli jak Reebok odkrywa potencjał i siłę trenerów fitness – inauguracja i wdrożenie programu ambasadorskiego Reebok” – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants
„Reebok “poluje” na mikroinfluencerów” – Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants
Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
„Kuchnia Spotkań IKEA” – IKEA, Garden of Words, Grupa Kalicińscy.com, MEC, K2 Internet, Blue Ivy
“.KTW – niespodzianka pod „Spodkiem” – Imago Public Relations
„10 tysięcy pracowników, 10 tysięcy projektów, klientów” – Castorama Polska, Made in PR
Przemysł, motoryzacja, transport, logistyka
„Starcie Szlifierzy, czyli jak wśród partnerów biznesowych budować rozpoznawalność unikatowego produktu z branży przemysłowej.” – Havas PR Warsaw, 3M Poland
„Przewozy Regionalne największym przewoźnikiem podczas Światowych Dni Młodzieży” – Komunikacja Plus, Przewozy Regionalne
„Czystsze powietrze dla wrocławian – budowa akceptacji dla inwestycji spółki Kogeneracja” – Komunikacja Plus, Kogeneracja SA
NGO i Sektor publiczny
„Znani Zaginieni” – Dentsu Aegis Network Polska, Isobar Polska, Posterscope Polska
„Open a door to Israel” – Partner of Promotion, Ambasada Izraela
“TworzyMY atmosferę” – Ministerstwo Środowiska, Profile, .bringMore advertising
Kategorie specjalne:
Kreatywność
„Nie chcę być strażakiem!” – WALK, Fundacja Integracja
„Kuchnia Spotkań IKEA” – IKEA, Garden of Words, Grupa Kalicińscy.com, MEC, K2 Internet, Blue Ivy
“ADAMED SmartUP” – Fundacja Grupy Adamed, Walk
Efektywność
„Podwórko NIVEA” – MSLGROUP
„Znani Zaginieni” – Dentsu Aegis Network Polska, Isobar Polska, Posterscope Polska
„Przyjaciółka z Kalifornii” – People PR, California Prune Board