Raport Google na temat bezpieczeństwa reklam

Informacja Prasowa - 27.03.2024
239

5,5 miliarda fałszywych reklam usuniętych w 2023 roku  

Najnowszy raport Google na temat bezpieczeństwa reklam wskazuje, że w 2023 roku firma usunęła aż 5,5 miliarda fałszywych lub naruszających zasady reklam. Jednocześnie zawieszonych zostało 12,7 miliona kont reklamodawców stosujących nieuczciwe praktyki reklamowe. To prawie dwa razy więcej niż w 2022 roku. 

Raport na temat bezpieczeństwa reklam (ang. Ads Safety Report) to coroczny raport Google podsumowujący działania, które podjął Google w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników, wydawców i reklamodawców oraz zwalczania nadużyć systemu reklamowego. Do wykrywania naruszeń od wielu lat wykorzystywane są duże modele językowe (LLM), zaś ich rozwój umożliwia egzekwowanie zasad na jeszcze większą skalę. Google w tym obszarze zaczął wdrażać również model Gemini, aby poprawić działania i jeszcze skuteczniej rozpoznawać naruszenia.

5,5 miliarda usuniętych lub zablokowanych reklam

W 2023 roku Google zablokował lub usunął ponad 5,5 miliarda reklam naruszających zasady – o niemal 300 tys. więcej niż w roku poprzednim. Dodatkowo wyświetlanie reklam zostało zablokowane lub ograniczone na ponad 2,1 miliarda stron. Szersze działania egzekwujące zasady na poziomie stron objęły ponad 395 tys. witryn wydawców, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2022 rokiem. Ponadto Google zawiesił 12,7 miliona kont reklamodawców, prawie dwa razy więcej niż w 2022 r.

206,5 miliona usuniętych lub zablokowanych reklam naruszyło zasady dotyczące dezinformacji, a kolejne 273,4 miliona reklam promowało nieuczciwe lub nielegalne usługi finansowe. Z kolei liczba reklam zablokowanych za nadużycie sieci reklamowej, np. upowszechniających złośliwe oprogramowanie, wyniosła ponad 1 miliard.

Dodatkowo zostało usuniętych ponad 7,3 miliona reklam wyborczych pochodzących od niezweryfikowanych reklamodawców. W systemie reklamowym Google od dawna obowiązują ścisłe zasady weryfikacji tożsamości i przejrzystości dla reklamodawców wyborczych. Wszystkie reklamy wyborcze muszą też zawierać wyraźną informację, przez kogo zostały opłacone.

Sztuczna inteligencja na większą skalę

Duże modele językowe (LLM) od wielu lat usprawniają działania Google w zakresie bezpieczeństwa reklam. To właśnie dzięki nim firma była w stanie przez lata wykrywać i blokować miliardy niewłaściwych reklam, zanim w ogóle zobaczą je użytkownicy i użytkowniczki. W 2023 roku system wykrywania naruszeń i fałszywych treści reklamowych wzbogacił też Gemini. W poprzednim roku już ponad 90% procesów egzekwowania zasad na poziomie stron wydawców zostało przeprowadzonych z wykorzystaniem najnowszych modeli. Modele te są w stanie szybko przeglądać i interpretować reklamy na dużą skalę, jednocześnie wyłapując ważne niuanse w treści.

Te zaawansowane możliwości interpretacji treści sprawdziły się szczególnie w przypadku reklam o charakterze usług lub produktów finansowych, promujących szybkie wzbogacenie się. LLM potrafią szybko zidentyfikować wzorce działania takich oszustów i odróżnić legalną firmę od nieuczciwego podmiotu.

Nowe sposoby na oszustwo, scamy i deepfake’i

Na przełomie 2023 i 2024 Google wykrył specjalnie targetowaną kampanią oszustw, opierającą się na podobiznach znanych osób publicznych. Celem tych reklam było wprowadzenie użytkowników w błąd poprzez m.in. użycie fałszywych informacji. Po wykryciu tego zagrożenia specjalny zespół Google do natychmiastowego reagowania zidentyfikował wzorce działania oszustów, aby następnie wytrenować zautomatyzowane systemy egzekwowania zasad pod kątem wykrywania podobnych reklam, co doprowadziło do usuwania ich na szeroką skalę. Zaktualizowane zostały także zasady dotyczące wprowadzania użytkowników w błąd, aby umożliwić szybkie zawieszanie kont nieuczciwych podmiotów.

Kontroluj wyświetlane reklamy dzięki Mojemu centrum reklam

Aby  zgłaszać reklamy o niewłaściwych treściach oraz zachować większą kontrolę nad wyświetlanymi reklamami w ekosystemie Google, wystarczy skorzystać z narzędzia Moje centrum reklam. W jego ramach użytkownicy i użytkowniczki mogą samodzielnie dostosowywać interesujące ich tematy lub marki reklam, decydować o ich personalizacji oraz wskazywać reklamy wymagające kontroli.

W Moim centrum reklam istnieje też możliwość zarządzania ustawieniami prywatności i wyboru danych, które mogą zostać wykorzystane do personalizowania reklam (aktywność w internecie i aplikacjach czy historia odtwarzania na YouTube).

Pełny raport Ads Safety 2023 można znaleźć pod tym linkiem.

Comments

comments

239
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...