Raport SAR: wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2022/23
Informacja Prasowa - 01.03.2023Wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych realizowanego corocznie dla zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą WTW Consulting.
W bieżącej edycji, zrealizowanej na przełomie lat 2022 i 2023, wzięły udział 82 organizacje (firmy i marki) – tj. o 20 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem – przekazując łącznie dane o wynagrodzeniach 7250 osób zwiększając o 29% liczbę pracowników objętych badaniem.
“Najnowsza fala badania płac i stawek w branży reklamowej potwierdziła, że przez cały poprzedni rok pracodawcy mierzyli się z presją płacową, jak i koniecznością podnoszenia stawek oferowanych Klientom za pracę zespołu. Decydowało o tym wiele czynników. Z jednej strony krótkotrwałe post pandemiczne odbicie wyrażone większymi wydatkami na marketing, a tym samym większą ilością ofert na rynku pracy dla specjalistów. I duża rywalizacja o najlepsze talenty, po które zaczęły sięgać zarówno firmy z branży np. IT czy platform cyfrowych, jak i marketerzy inwestujący w bardziej rozbudowane teamy in-house. Do tego dochodzi jeszcze dominujący profil kandydata do pracy w reklamie, z oczekiwanym dużo większym know-how cyfrowym. Zmiany podatkowe tzw. Polskiego Ładu i zamieszanie związane z ulgą dla klasy średniej również zapracowały na dynamikę płac. Choć aktualne spowolnienie gospodarcze zaczyna zmniejszać presję płacową to baza kosztowa pozostanie w 2023 r. wysoka, bo mówimy o branży, w której główną wartością, ale i kosztem są właśnie zasoby ludzkie” – mówi Dariusz
Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R.
Przeciętny wzrost wynagrodzeń stałych (gwarantowanych) dla stanowisk wycenionych rynkowo w obecnej i poprzedniej edycji badania, oszacowano na 9%, zaś płacy całkowitej – na 10%.
Badanie SAR po raz kolejny odnotowało pozytywny trend w niwelowaniu różnic wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. W bieżącej edycji raportu wskaźnik równej płacy wskazuje różnicę na poziomie średnio 2% na niekorzyść kobiet. Wynik uległ poprawie, aż o 4 punkty procentowe w porównaniu do wiosennego badania SAR w 2022 roku, kiedy wysokość wskaźnika równej płacy wynosiła średnio 6%.
“Dane w raporcie potwierdzają, że w branży komunikacji marketingowej w Polsce, a szczególnie w Warszawie, gdzie swoje siedziby ma większość badanych przedsiębiorstw, sytuacja kobiet na rynku pracy jest lepsza, niż w pozostałych sektorach gospodarki. Źródeł pozytywnej zmiany należy upatrywać zarówno w konsekwentnie prowadzonej przez pracodawców polityce wyrównywania stawek dla przedstawicieli różnych płci, wymuszonej w dużym stopniu przez wysoką podaż kompetencji, jak i w postawie samych kobiet, które z coraz większą odwagą prowadzą negocjacje wynagrodzeń. To dobre świadectwo dla naszej branży i liczymy na podobny trend także w obszarze “gender pay gap” – komentuje Joanna Czekaj, członkini zarządu SAR, Managing Director Salestube, Group One.
Inny wskaźnik z badania związany z równością wynagrodzeń — luki płacowej, czyli „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i wszystkich mężczyzn w analizowanym sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa rozmieszczenie kobiet i mężczyzn w hierarchii firm. Według badania SAR, w odniesieniu do wszystkich umów o pracę wskaźnik ten utrzymał się na poziomie 13%, tak jak w ubiegłym roku. Należy zauważyć, że wartość luki płacowej w branży komunikacji marketingowej jest wyraźnie niższa, niż ta odnotowana dla rynku ogólnobranżowego w Polsce (18% w 2022 roku i 21% w 2021 roku) – zgodnie z danymi firmy WTW Consulting odpowiadającej za opracowanie prezentowanych wyników.
Dane nt. wynagrodzeń
W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.
Jest to wartość stałej płacy, określonej w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.
Tab.1. Mediany wynagrodzenia gwarantowanego: miesięcznie [PLN]
Rodzina/stanowisko |
mediana
(PLN, miesięcznie) |
STRATEGY PLANNING |
|
SENIOR STRATEGIC PLANNER – poziom ekspercki |
15 000 |
SENIOR STRATEGIC PLANNER |
12 000 |
STRATEGIC PLANNER |
10 000 |
CREATIVE |
|
SENIOR COPYWRITER |
12 558 |
COPYWRITER |
8 300 |
SENIOR ART DIRECTOR |
15 200 |
SENIOR ART DIRECTOR |
12 320 |
ART DIRECTOR |
9 000 |
GRAPHIC DESIGNER (średnio zaawansowany) |
7 000 |
DTP OPERATOR (średnio zaawansowany) |
7 000 |
DIGITAL |
|
SENIOR WEB DEVELOPER |
12 120 |
PROGRAMATIC SPECIALIST |
7 500 |
SENIOR MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D |
11 100 |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D |
7 800 |
PERFORMANCE SPECIALIST |
7 400 |
UX SPECIALIST (średnio zaawansowany) |
9 000 |
SEM/SEO |
|
SEM SPECIALIST
SEO SPECIALIST |
7 500
7 300 |
CLIENT SERVICE |
|
ACCOUNT DIRECTOR (w zależności od poziomu) |
14 500 – 16 000 |
ACCOUNT MANAGER (w zależności od poziomu) |
8 400 – 9 500 |
ACCOUNT EXECUTIVE |
6 500 |
ACCOUNT ASSISTANT |
4 500 |
MEDIA |
|
MEDIA MANAGER (w zależności od poziomu) |
11 000 – 12 500 |
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER |
9 000 |
MEDIA PLANNER/BUYER |
7 000 |
SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER |
6 600 |
TRAINEE (Media Assistant) |
4 000 |
TRAFFIC |
|
TRAFFIC SPECIALIST |
7 000 |
Stawki cennikowe
Badanie SAR obejmuje również określenie wartości deklarowanych stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2023), czyli prezentowanych klientom na etapie negocjacji kontraktu. Wartość stawek cennikowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą uzyskiwaną przez pracowników.
Porównanie stawek cennikowych zadeklarowanych przez uczestników badania na 2023 i 2022 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach), wskazuje na wzrost stawek dla praktycznie wszystkich analizowanych stanowisk.
“Konsekwencją wzrostu kosztów pracy w agencjach komunikacji marketingowej jest konieczność podnoszenia stawek godzinowych oferowanych Klientom za pracę zespołu. Obserwowany kilkunastoprocentowy wzrost stawek cennikowych rok do roku dotyczy praktycznie wszystkich analizowanych w badaniu stanowisk. Dla działających na polskim rynku agencji nie jest to techniczna waloryzacja inflacyjna, ale pokrycie realnego wzrostu kosztów utrzymania specjalistów i najlepszych talentów. Zwłaszcza, że natura biznesowa kontraktów zarówno długoterminowych, jak i projektowych cały czas za rzadko uwzględnia czynniki inflacyjne i agencje zmuszane są do gwarantowania poziomu zadeklarowanych stawek przez np. 2 lata umowy mimo rosnących kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pracy.” – dodaje Dariusz Andrian.
Przeciętny wzrost stawek cennikowych wynosi, w zależności od przyjętej metodyki porównania stawek rok do roku: od 14% (uwzględniając dane od wszystkich uczestników obecnego badania) do 18% (uwzględniając dane dla stałej próby firm, które wzięły udział w obu edycjach badania, których wyniki porównano).
Tab.2. Mediany stawek cennikowych: [PLN, netto]
STRATEGY PLANNING | mediana stawki godzinowej w PLN | |
STRATEGIC DIRECTOR | 430 | |
STRATEGIC PLANNER | 250 | |
CREATIVE | mediana stawki godzinowej w PLN | |
CREATIVE DIRECTOR | 375 | |
CREATIVE GROUP HEAD | 307 | |
SENIOR COPYWRITER | 288 | |
COPYWRITER | 226 | |
JUNIOR COPYWRITER | 175 | |
SENIOR ART DIRECTOR | 285 | |
ART DIRECTOR | 220 |
JUNIOR ART DIRECTOR | 185 | |
GRAPHIC DESIGNER | 200 | |
DTP OPERATOR | 160 | |
DIGITAL | mediana stawki godzinowej w PLN | |
SENIOR DIGITAL PROJECT MANAGER | 283 | |
FRONT END DEVELOPER | 200 | |
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D | 188 | |
WEB ANALYST | 150 | |
PRODUCTION |
mediana stawki godzinowej w PLN |
|
BROADCAST PRODUCTION MANAGER | 220 | |
MEDIA | mediana stawki godzinowej w PLN | |
SOCIAL MEDIA MODERATOR | 137 | |
MEDIA PLANNER | 210 | |
CLIENT SERVICE | mediana stawki godzinowej w PLN | |
CLIENT SERVICE DIRECTOR | 420 | |
GROUP ACCOUNT DIRECTOR | 362 | |
ACCOUNT DIRECTOR | 290 |
ACCOUNT SUPERVISOR 260 |
ACCOUNT MANAGER 230 |
SOCIAL MEDIA MANAGER 240 |
ACCOUNT EXECUTIVE 185 |
Usługi PR dla klientów zewnętrznych mediana stawki godzinowej w PLN |
PR MANAGER 281 |
PR EXECUTIVE 181 |
BRAND DESIGN mediana stawki godzinowej w PLN |
SENIOR PROJECT MANAGER / SENIOR ACCOUNT EXECUTIVE / SENIOR BRAND 300
CONSULTANT |
DESIGNER 190 |