Premiera książki Seth Godin „To jest marketing!”

Informacja Prasowa - 02.09.2019
118

Premiera książki Seth Godin "To jest marketing!"

Seth Godin to autor światowych bestsellerów, które zmieniły sposób, w jaki ludzie myślą o marketingu. Tym razem w najnowszej książce To jest marketing! wskazuje wiele błędnych przekonań, w jakich trwają nadal marketingowcy. A także pokazuje rozwiązania – m.in. jak identyfikować najmniejszą opłacalną grupę odbiorców, jak przyjmować narrację już stosowaną przez fanów i followersów, a także jak zacząć wykorzystywać marketing do rozwiązywania problemów innych ludzi, a nie na skupiać się na kradzieży uwagi klienta i spamowych ścieżkach e-mailowych.

Marketing się zmienił, ale nasze rozumienie tego, co powinniśmy zrobić po tej zmianie, nie nadążyło za nią. Nadal wielu marketingowców większość swojego czasu poświęca na robienie wokół siebie szumu tylko po to, by choć trochę urosnąć. Sprawdzają jedynie, jak silna jest marka, jak wielki jest udział w rynku, ilu jest obserwujących w internecie. Pogoń za zwróceniem na siebie uwagi nawet kosztem prawdy sprawiła, że wielu etycznych i naprawdę dobrych marketingowców ukrywa swoją pracę i wstydzi się, że podporządkowuje się rynkowi.

Marketing – niemasowy, bez spamu, nieżenujący

Jeden z największych innowatorów świata marketingu, którego każda książka staje się natychmiast światowym bestsellerem, Seth Godin, proponuje zupełnie nowe podejście. Wykorzystując swoją autorską mieszankę obserwacji i zapadających w pamięć przykładów, pokazuje, że kluczem do kształtowania doskonałości w marketingu jest budowanie wyjątkowej wartości i doświadczenia klientów. To długi i skomplikowany proces, którego sercem jest kształtowanie prawdziwych relacji rynkowych. Świadomi zmian, jakie zaszły, wybitni marketingowcy nie wykorzystują konsumentów do rozwiązywania problemów swojej firmy, lecz wykorzystują marketing do rozwiązywania problemów innych ludzi. Nie tylko robią dużo szumu, ale też sprawiają, że świat staje się lepszy. Gdyż naprawdę potężny marketing opiera się na wspaniałomyślności, empatii i wysiłku emocjonalnym.

Marketing zmienia ludzi przez narrację, relacje i doświadczenia

Nie działa już żaden uniwersalny szablon, który pozwala sprzedać więcej śmieciowych produktów masom. Cyfrowa rewolucja umożliwiła organizowanie się ludzi w grupy, swoiste plemiona i wzmocniła je, dzięki czemu mamy teraz miliony grup ludzi, które respektują, doceniają i wspierają działania, które są spójne z ich systemem wartości, poglądami czy upodobaniami. Większość liczących się marek wystartowała dzięki reklamie, ale została zbudowana przez marketing. Rosną, ponieważ użytkownicy polecali je swoim znajomym. Rosną, ponieważ są żywe i oferują większą wartość społecznościom, którym służą. Rosną, ponieważ odnajdują ludzi jednoczących się wokół zmiany kulturowej, którą potrafią wywołać. Rosną, ponieważ rozumieją marketing jako narzędzie służenia ludziom, danej społeczności, plemieniu konsumentów. Nie idą na skróty, nie spamują, nie robią przeciętnych rzeczy dla przeciętnych ludzi, licząc na to, że uda się za to wziąć więcej niż przeciętną cenę.

Czas przestać żebrać u ludzi, by zostali twoimi klientami

W książce To jest marketing! Godin pokazuje także, jak media społecznościowe mogą być pułapką, jeżeli skupiamy uwagę na niewłaściwych wskaźnikach, takich jak liczba polubień czy komentarzy. Przekonuje, że świadomi marketingowcy powinni porzucić tradycyjną koncepcję „lejka marketingowego” na rzecz jego lustrzanego odbicia i pozwolić, aby wyznawcy marki wykorzystali go jako megafon. Nie daje na to oczywistego przepisu. Nie pokazuje taktyk składających się z sekwencji prostych kroków. Pokazuje za to metodę rekurencyjną, która będzie tym lepsza, im więcej razy będzie się z niej korzystać, a także podpowiada jak:

– identyfikować najmniejszą opłacalną grupę odbiorców,

– zdobywać zaufanie i przyzwolenie swojego rynku,

– przyjmować narrację już stosowaną przez twoich fanów,

– a przede wszystkim jak dawać ludziom narzędzia i przedstawić narracje, które będą mogli wykorzystać dla osiągnięcia swoich celów.

Marketing ma obecnie większy zasięg i jest szybszy niż kiedykolwiek. Za mniej możemy wywierać większy wpływ, niż można było sobie wyobrazić choćby dziesięć lat temu. Lecz podobnie jak w przypadku każdego potężnego narzędzia, skutek jego użycia zależy od rzemieślnika, a nie od narzędzia. Niezależnie od tego, czy jesteś twórcą technologii, właścicielem małej firmy, czy częścią dużej korporacji, i bez względu na to, jaki produkt lub usługę sprzedajesz, ta książka pomoże ci zmienić sposób, w jaki są one prezentowane światu, aby nawiązać znaczący, owocny kontakt z osobami, które ich chcą.

 

***

Marketing nie oszukuje ludzi. To ludzie oszukują, używając narzędzi marketingu. Bądź dumny ze swojego marketingu. Ta myśl zdaje się definiować najnowszą książkę Setha Godina. Szanuj swoich klientów, dostarczaj im wartości, inspiruj i dzięki temu rozwijaj swoją firmę.

W świecie transparentności, mediów społecznościowych oraz błyskawicznych możliwości nagłośnienia opinii klientów bycie nierzetelnym na rynku jest działaniem nie tylko nieetycznym, ale również kompletnie nieopłacalnym. Za utratę wiarygodności marki płaci się wysoką cenę.

Książka Godina nie ma charakteru poradnika czy podręcznika, to swoisty, niezwykle wszechstronny przewodnik po arkanach świata biznesu. Lektura obowiązkowa. Uczcie się widzieć. To jest marketing.

Jacek Kotarbiński, ekonomista i ekspert z obszaru marketingu i innowacji, autor bloga kotarbinski.com

 

***

 

Seth Godin jest autorem 18 międzynarodowych bestsellerów, które zmieniły sposób, w jaki ludzie myślą o marketingu, m.in. Marketing za przyzwoleniem,Fioletowa krowa,Najmocniejsze ogniwoi Potrząśnij pudełkiem. Książki te zostały przetłumaczone na 38 języków.

Jego codzienne wpisy na seths.blog są czytane przez miliony, a jego warsztaty pomagają ludziom z całego świata. Jest założycielem altMBA, założycielem i byłym dyrektorem generalnym Squidoo.com, byłym wiceprezesem Yahoo!, a także założycielem pionierskiego startupu internetowego Yoyodyne. Znalazł się też w Marketingowej Galerii Sław (Marketing Hall of Fame).

Comments

comments

118
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...