Prawdziwa wojna Facebooka z nieprawdziwymi newsami. Rewolucyjne zmiany w serwisie

Redakcja PR - 16.12.2016
196

Facebook wprowadza regulacje, które mają wyeliminować fejkowe newsy

Po kilkunastu tygodniach krytyki Facebooka, serwis rusza do kontrataku. I wykorzystuje do niego swoich użytkowników. Tak dużych zmian na platformie społecznościowej nie widzieliśmy już dawno. 

Facebook wprowadza szereg narzędzi, które mają wyczyścić nasze newsfeedy z fejkowych i półprawdziwych newsów z wątłych jakościowo źródeł. Przede wszystkim, każdy kto korzysta z Facebook, będzie mógł zgłosić podejrzane treści za pomocą formularza. Mechanizm jest podobny do ukrywania reklam w newsfeedzie – najpierw trzeba wskazać powód zgłoszenia posta – do stałej listy powodów (spam, irytująca treść) dochodzi „treść jest nieprawdziwa”. Potem wystarczy zgłosić, co chcemy z tym zrobić – i tak, post można oflagować jako fałszywy (flagi użytkowników będą widoczne dla innych), skontaktować się z administratorem profilu lub zablokować jego posty.

fałszywymi newsami

Każdy podejrzany post będzie można ponadto zgłosić do weryfikacji. Zajmą się nią niezależne firmy, które przystąpiły do współpracy z Facebookiem w ramach programu „Poynter’s International Fact Checking Code of Principles„. 

Treść negatywnie zweryfikowana będzie konsekwentnie wycinana z newsfeedów bądź pokazywana w dalszej kolejności. Każdy, kto zechce udostępnić fałszywego newsa, dostanie od Facebooka ostrzeżenie o podejrzanej wiarygodności informacji.

Twórcy Facebooka zwracają uwagę w oficjalnym komunikacie, że wiele fałszywych, krążących po Facebooku historii jest motywowanych chęcią zarobku na reklamach. Na naszych łamach pisaliśmy o tym m.in w kontekście historii młodych Macedończyków, zalewających Facebooka zmyślonymi newsami politycznymi. Serwis wyeliminuje możliwość podszywania się pod prawdziwe witryny informacyjne, w celu zarobku na reklamach. Spamerzy będą eliminowani z Facebooka, kiedy tylko wykryte zostanie podejrzane działanie.

Nie da się ukryć – Facebook idzie na otwartą wojnę z falą dezinformacji zalewającą serwis. Wielokrotnie poruszaliśmy ten temat na łamach naszego portalu – m.in w w kontekście post-prawdy jako trendu roku 2016. Czy Facebook, z pomocą swoich użytkowników, oczyści sieć z fałszywych newsów, półprawd i kłamstw? Przyjęta mechanika na pewno sprawi, że część newsów, która na pierwszy rzut oka są fałszywe, zniknie z serwisu. Co jednak z półprawdami, lekko „podkręconymi” wiadomościami? Te trudniej jest wykryć, a szkody przynoszą wiele. Dobrze, że Facebook podjął jakiekolwiek działanie przeciwko dezinformacji i nie udaje już, że problemu nie ma.

 

Comments

comments

196
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...