Jak armia trolli z Bałkanów stała się tubą dezinformacji wspierającą Trumpa?

Redakcja PR - 14.11.2016
165

BuzzFeed na tropie kampanii dezinformacyjnej w sieci

Serwis BuzzFeed odkrył ponad 100 stron w internecie, które publikowały fałszywe newsy. Wszystkie popierały Trumpa i były prowadzone w jednym z miast w Macedonii. 

Wiadomość tysiąclecia! – grzmi nagłówek internetowego serwisu WorldPoliticus.com. Tym „newsem” miała być informacja, że Hillary Clinton stanie w 2017 roku przed sądem za przestępstwa związane z e-mailowym skandalem. Źródło? „Anonimowy informator w FBI”. Nasze modlitwy zostały wysłuchane – czytamy w dalszej części tekstu.

Dla zwolenników Trumpa taki news rzeczywiście wydaje się wiarygodny. Na tekst ze strony WorldPoliticus.com zareagowali ponad 140 tysięcy razy – udostępniając, komentując i lajkując. W tym samym czasie w małym macedońskim miasteczku, twórca fałszywej „informacji” obserwował, jak na jego konto w Google AdSense spływają jak najbardziej realne pieniądze.

Miasteczko Veles w Macedonii (liczące około 45 tysięcy mieszkańców) doświadcza w ostatnim roku prawdziwiej cyfrowej gorączki złota – założono tam blisko 140 stron internetowych. Wszystkie mają amerykańsko brzmiące domeny, jak cytowane już WorldPoliticus.com czy TrumpVision365.com, USConservativeToday.com, DonaldTrumpNews.co lub USADailyPolitics.com. Wszystkie strony łączy jedno – natarczywy, pro-Trumpowski przekaz, gromadzący zwolenników kandydata (dziś już prezydenta-elekta) republikanów. Kto powadzi te strony? Młodzi Macedończycy – 15-, 16-, 17-latki. Jednak nie za bardzo interesują się zarówno amerykańską polityką, jak i samym Trumpem. Dużo bardziej ciekawe są dla nich pieniądze, jakie mogą zarobić dzięki podawaniu zmyślonych, sensacyjnych newsów, którymi karmią się zwolennicy Donalda Trumpa. Ze statystyk Facebooka wynika, że kliknięcie amerykańskiego użytkownika portalu jest warte cztery razy więcej niż użytkownika spoza USA. Dlatego młodzi ludzie z Bałkanów, prowadzący strony typu WorldPoliticus.com, nastawieni są na amerykańskiego, konserwatywnego i żądnego sensacji politycznych odbiorcę.  Dzięki niemu  generowany jest ogromny ruch online, który przekłada się na zarobki offline.

W efekcie, miasteczka na terenie byłej Jugosławii stają się tubą dezinformacji w mediach społecznościowych. Fałszywe i wprowadzające w błąd „newsy” namierzył w ostatnich dniach serwis BuzzFeed. W samym Veles działa ponad 100 takich stron – gromadzą setki tysięcy fanów na Facebooku, generując olbrzymi ruch.

Przykładowe "newsy" z "amerykańskich" mediów/ fot. BuzzFeed.com

Przykładowe „newsy” z „amerykańskich” mediów/ fot. BuzzFeed.com

Znalazłem łatwy sposób na zarobek – tłumaczy młody Macedończyk w rozmowie z portalem BuzzFeed. W Macedonii trudno o dobrze płatną pracę, zwłaszcza dla młodych ludzi, a prowadząc tego typu stronę, mogę sporo zarobić w krótkim czasie, niewielkim nakładem sił – dodaje nastolatek.

Mechanizm działania stron jest prosty – nastolatki z Macedonii podglądają amerykańskie media, wymyślają jak najbardziej sensacyjny, aktualny „news”, dopisują szokujący nagłówek i lid. Tak przygotowany „news” płynie świat za pośrednictwem Facebooka – kolejne osoby udostępniają i i generują ruch, a twórca wiadomości przygarnia od Google zapłatę w ramach AdSense.

BuzzFeed podaje przykładowy, znaleziony w sieci nagłówek (oczywiście, sfabrykowany): Hillary Clinton w 2013: chcę, by Trump startował w wyborach – ludzie tacy jak on są nie do kupienia. Odbiór? 480 tysięcy interakcji – udostępnień, komentarzy, lajków. Dla porównania, prawdziwa informacja ujawniona przez New York Times o stratach Trumpa rzędu 916 milionów dolarów wygenerowała na Facebooku „jedynie” 175 tysięcy interakcji .

W kontekście ujawnionych przez BuzzFeed  informacji interesujące jest, ile tego typu „serwisów” działa u nas, w Polsce. I ile z nich działa tylko dla łatwego zarobku na reklamach…

Na podstawie: , How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News, BuzzFeed.com.

 

Comments

comments

165
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...