PR skrojony na miarę – jak odnieść sukces w branży fashion

Informacja Prasowa - 24.01.2023
178

Moda, stanowi nieodłączny element życia społecznego i ważną część gospodarki

PR skrojony na miarę – jak odnieść sukces w branży fashion

Jej wartość w ujęciu globalnym to, bazując na danych z 2022 rok, ponad 1,7 biliona dolarów. W samej zaś Polsce generuje pond 40 miliardów złotych obrotu rocznie. Moda, bo oczywiście o niej mowa, stanowi nieodłączny element życia społecznego i ważną część gospodarki. Praca nad wizerunkiem każdej marki, a szczególnie odzieżowej, wymaga czasu, zaangażowania i koordynacji wielu działań równocześnie. Właśnie dlatego coraz więcej firm powierza to zadanie zewnętrznym agencjom. Zyskują w ten sposób dodatkowe wsparcie dla swojego zespołu w postaci sztabu specjalistów, z doświadczeniem w różnych obszarach marketingu.

Branża fashion to jeden z najbardziej dochodowych, ale zarazem konkurencyjnych rynków. Tu liczy się popularność, kreowanie trendów, nieszablonowe myślenie i podejmowanie ryzyka. Finalnie jednak biznes ma przynosić zysk – ten policzalny i widoczny w statystykach sprzedaży oraz ten niemierzalny, który określić możemy jako przywiązanie konsumenta do marki. Przed właścicielami firm odzieżowych i zatrudnianych przez nich specjalistów od marketingu, stoi więc nie lada wyzwanie – jak odnieść sukces i przebić się na szczyt? Jest na to kilka sposobów.

Media Relations

Działania medialne to jeden z tych obszarów marketingu, w przypadku którego nieoceniona staje się współpraca z agencją PR. Dobre kontakty i relacje jej pracowników z dziennikarzami oraz stylistami, są w stanie realnie wpływać na widoczność marki odzieżowej w najważniejszych czasopismach i portalach poświęconych modzie. Tworzenie materiałów prasowych, artykułów na indywidualne potrzebny redakcji, wywiadów oraz wypowiedzi eksperckich stanowi codzienną pracę specjalistów ds. komunikacji. Tu liczą się doskonała sprawność językowa, znajomość trendów, a także łatwość nawiązywania kontaktów. Powierzając budowanie wizerunku i rozpoznawalności marki modowej ekspertom w tym zakresie, zyskujemy pewność dostosowania odpowiednich narzędzi marketingowych do specyfiki branży fashion.

Eventy

Współpraca z przedstawicielami mediów nie musi, a wręcz nie powinna ograniczać się jedynie do kontaktu mailowego czy telefonicznego. W tej branży liczą się relacje, które najlepiej budować i rozwijać podczas osobistych spotkań. Prowadząc działania PR dla klienta z sektora odzieżowego, jest ku temu wiele okazji. Eventy prasowe, pokazy mody czy targi to zaledwie część z nich. Popularną praktyką staje się w ostatnich latach organizowanie tzw. „dni otwartych”. W ich trakcie dziennikarze odwiedzają siedziby i fabryki marek odzieżowych, poznają projektantów oraz najważniejsze osoby w firmie, a także zyskują możliwość przyglądania się z bliska procesowi tworzenia ubrań. Tego typu spotkania są ważnym elementem budowania PR-u i prestiżu w oczach mediów, co później przekłada się na jakość i ilość publikacji.

Content marketing

„Content is king” to tytuł wydanego w 1996 roku eseju autorstwa Billa Gatesa. Miliarder, wizjoner oraz twórca Microsoft już wtedy zwracał uwagę na fakt, że unikatowa, interesująca i wysokiej jakości treść może znacząco przyczynić się do sukcesu firmy w Internecie. Dziś nikt nie powinien mieć co do tego wątpliwości. Należy jednak pamiętać, że owa „treść” z warstwy tekstowej szybko przeobraziła się w wizualną. Zjawisko to było na tyle powszechne, że doprowadziło nawet do powstania terminu „społeczeństwa obrazkowego”, jakim niewątpliwie jesteśmy. Zdjęcia i filmy stały się źródłem oraz nośnikiem informacji, a także środkiem przekazu emocji. To ważne z punktu widzenia firm odzieżowych, dla których jednymi z podstawowych narzędzi są przecież katalogi produktowe,

fotografie packshotowe czy wizerunkowe. Dobrze przygotowana kampania, kreatywny zespół fotografów, stylistów, operatorów i specjalistów od wizerunku, to sprawdzony sposób na wysokiej jakości content, który z powodzeniem będzie promował markę w mediach, a w efekcie wpływał na sprzedaż jej produktów.

Social Media

Facebook, Instagram, Tik-Tok – to tylko kilka z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, które już na dobre stały się częścią naszej codzienności. Przez jednych uwielbiane, przez drugich znienawidzone, jednak z biznesowego punktu widzenia – niezaprzeczalnie istotne. Utarło się nawet przekonanie, o którym powinien wiedzieć każdy pragnący odnieść sukces twórca marki odzieżowej: „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz”. Umiejętne poruszanie się w sferze social media może zagwarantować nie tylko dotarcie do szerokiego grona odbiorców, ale przede wszystkim utrzymanie z nimi stałego dialogu. Tu liczy się bowiem budowanie relacji i interakcji. Zadanie z pozoru proste, jednak niewiele firm potrafi robić to na tyle skutecznie, by przy okazji zarabiać. Działania w obszarze mediów społecznościowych wymagają stworzenia planu działania, systematyczności, kreatywności i zrozumienia potrzeb swoich odbiorców, a także responsywności, fachowości oraz cierpliwości. Należy pamiętać, że każdy serwis charakteryzuje się nieco inną specyfiką i użytkownikami oraz wymaga innej formy komunikacji, dlatego należy tworzyć zróżnicowane komunikaty – inne dla każdej z platform (Facebook, Instagram, LinkedIn, itd.). Kluczem do sukcesu są też nieszablonowe treści: zdjęcia, infografiki, animacje, filmy, transmisje NA ŻYWO – innymi słowy – przyciągnij uwagę lub zgiń w tłumie.

Influencer Marketing

Lider opinii, osobowość internetowa lub po prostu influencer — niezależnie od stosowanej nazwy mówimy w gruncie rzeczy o osobie, która ze względu na swoją popularność w sieci jest w stanie oddziaływać na szerokie grono odbiorców. Profesja ta, bo śmiało możemy ją dziś tak nazywać, stała się wraz z rozwojem mediów społecznościowych integralnym elementem strategii komunikacji każdej świadomej firmy z branży fashion i nie tylko. Dobra agencja zajmująca się influencer marketingiem asystuje markom w tworzeniu partnerstw z liderami opinii. Zyskiwanie adwokatów poprzez relacje z blogerami pomaga brandom odzieżowym kreować autentyczne relacje z nowymi odbiorcami. Dobór internetowych twórców, którzy pasują do danego projektu, powinien być jednak bardzo staranny i poprzedzony wcześniejszym badaniem zasięgów, grupy docelowej oraz jej zaangażowaniem. Dobry specjalista wie, że współpraca z liderem opinii opiera się też w dużej mierze na dobrych relacjach, dlatego dba o zadowolenie obu stron: klienta oraz influencera. W codziennej pracy troszczy się również o odpowiednie zbriefowanie blogera – w tym podkreślenie key messages, ważnych z punktu widzenia marki, pilnuje harmonogramu publikacji, a wreszcie nadzoruje późniejsze rozliczenie.

Comments

comments

178
Komentarze
Sonda

Trzy organizacje branżowe: Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Stowarzyszenia Agencji Public Relations jest dla rynku PR rozwiązaniem optymalnym ??

Loading ... Loading ...