Polacy szukają inspiracji w innych kulturach

Informacja Prasowa - 08.05.2019
233

Polacy szukają inspiracji w innych kulturach

Najbliżsi, zdrowie i tradycja to wciąż najważniejsze wartości, którymi Polacy najczęściej określają swoją relację ze światem. Jednak szerokie spektrum inspiracji, wiara w siłę nauki oraz rozumu ujawniają, że Polaków nie można postrzegać jedynie poprzez stereotypowy obraz tradycjonalistów. Takie wnioski wynikają z najnowszej, dziesiątej fali badania Wave, zrealizowanego przez agencję mediową UM.

Wave X – Remix Culture to najnowszy raport przygotowany przez zespół badawczy agencji mediowej UM, należącej do grupy IPG Mediabrands. Badanie ma zasięg globalny i od dziesięciu edycji śledzi trendy związane z rozwojem technologii i dynamiką social mediów. Nowym elementem najnowszego badania „Remix Culture” jest analiza wzajemnych wpływów i inspiracji międzykulturowych. Wave X pokazuje m.in.: jakie kraje są dla nas inspiracją, na które obszary naszego życia wpływają inne kultury. Szczególnym analizom poddano tematy związane z obszarami zainteresowań respondentów, kultywowanych wartości, sposobów wyrażania własnej tożsamości. Poza inspiracjami kulturowymi przebadano również fascynacje historią oraz ich wpływ na muzykę, modę i styl.

Wyniki raportu Wave X – Remix Culture potwierdzają, że dla Polaków najważniejszymi atrybutami tożsamości, przez które określają swoją relację ze światem są: przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja. Równie ważne są także takie wartości jak: realizowanie własnych pasji, edukacja oraz wiara w znaczenie nauki i rozumu. – Dla  Polaków mało istotne okazuje się patrzenie na świat przez pryzmat przekonań politycznych oraz akcentowanie pochodzenia etnicznego. Być może jest to sygnał, że coraz większa grupa rodaków zaczyna akceptować fakt, iż Polska staje się społeczeństwem różnorodnym i wielkokulturowym – mówi Anna Niemczyk, Senior Research Specialist w IPG Mediabrands.

Analizując źródła inspiracji Polaków badanie Wave X pokazuje, że rodacy najchętniej otwierają się na wpływy z Stanów Zjednoczonych (23%), Wielkiej Brytanii (15%), Włoch (8%) i Japonii (8%). Niezwykle atrakcyjne dla Polaków są: amerykańskie kino (57%), technologie (51%) i popkultura (47%). W dziedzinie motoryzacji inspiracją są niemieckie (44%) oraz japońskie (21%) technologie.

Podsumowując – prawie 70% respondentów z Polski deklaruje otwartość i zainteresowanie treściami (np. muzykę, programy TV) oraz produktami z innych krajów.

W badaniu Wave X tradycyjnie przeanalizowano również obszar social mediów i zapytano respondentów m.in. o ich wiarygodność. Raport pokazuje, że w obecnych czasach użytkownicy internetu są coraz mniej ufni wobec tego, co widzą i czytają w social mediach. Blisko 70% polskich respondentów wierzy, że większość informacji w social mediach to fake newsy Maleje również zaufanie do Facebooka. – Wyniki badania Wave X pokazują, że dla 43% respondentów z Polski afera Cambridge Analytica miała wpływy na spadek zaufania wobec tej platformy social mediowej – podkreśla Paweł Orkwiszewski, Chief Strategy Officer w IPG Mediabrands.

Badanie Wave X – Remix Culture zostało przeprowadzone w 81 krajach. Łącznie w badaniu wzięło udział 56 tys. aktywnych użytkowników internetu. Polska próba wyniosła ponad 1500 osób. Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety, opracowane według autorskiej metodologii UM.

 

Comments

comments

233
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...