Nowa makieta na 30-lecie „Gazety Wyborczej” i wolnej Polski

Informacja Prasowa - 04.06.2019
282

Nowa makieta na 30-lecie „Gazety Wyborczej" i wolnej Polski

Nowoczesne, przejrzyste i jeszcze bardziej przyjazne czytelnikom – takie będą wydania papierowe „Gazety Wyborczej” już od wtorku, 4 czerwca br. Projekt makiety, który zadebiutuje w 30. rocznicę wyborów z 1989 roku, przygotował Jacek Utko, utytułowany twórca szat graficznych gazet z całego świata. Dodatkowo w nowej odsłonie dziennik zaproponuje czytelnikom strony Temat dnia i dział Poradnik, a w piątki – tygodniki lokalne łączące dotychczasowe magazyny z przewodnikiem kulturalnym „Co Jest Grane 24″.

W wymagających dla tradycyjnej prasy czasach nowa makieta wysokonakładowego dziennika to projekt wyjątkowy nie tylko na skalę polską. Zmiana układu i wyglądu wydań to znacznie więcej niż nowy projekt graficzny gazety to także zmiana filozofii jej tworzenia oraz wyraźny, mocny sygnał, że wierzymy w nowoczesną, papierową „Gazetę Wyborczą” dopełniającą się z atrakcyjną ofertą cyfrową dziennika i dbamy o jej rozwój – mówi wydawca „Gazety Wyborczej” Jerzy Wójcik. Nową „Wyborczą” ocenią oczywiście sami czytelnicy, ale jesteśmy przekonani, że jutro dostaną do ręki gazetę nowoczesną i klasyczną jednocześnie, a przede wszystkim przejrzystą i piękną.

Od wtorku, 4 czerwca br. „Gazeta Wyborcza” będzie ukazywać się w nowej makiecie, wprowadzonej z okazji 30. urodzin dziennika – po kilkunastu latach od poprzedniej zmiany. Dzięki niej dziennik zyska nowoczesny, bardziej uporządkowany i spójny układ treści, będzie przejrzysty i bardziej czytelny. Zapewnią to m.in. nieco powiększona, prostsza czcionka, większe przestrzenie w projekcie poszczególnych stron oraz lepiej eksponowane fotografie, np. na drugiej stronie wydania. Dodatkowo autorzy komentarzy, felietonów i opinii będą przedstawiani rysunkowym portretem.

„Gazeta Wyborcza” będzie mieć szatę graficzną premium, odpowiednią do jakości swoich treści. Chciałem, aby jej makieta była bardziej spójna, by wszystkie sekcje i tygodniki wyglądały jak z jednej rodziny. Oczywiście, „Wyborcza” powinna też być nowoczesna i używać nowoczesnych rozwiązań graficznych, ale z konserwatywnym rysem, charakterystycznym dla prasy wysokiej jakości – wyjaśnia Jacek Utko, twórca nowej makiety, którego poprzednie projekty pięciokrotnie zdobywały nagrodę World’s Best Designed Newspaper i trzykrotnie European Newspaper of the Year.

W nowej makiecie „Gazeta Wyborcza” ma wyraźny podział treści: lekturę rozpoczyna szybsza część newsowa, obejmująca działy Polska, Świat i Ekonomia, ze specjalną sekcją Temat Dnia. To wybrany przez redakcję dziennika temat, który będzie omawiany w komentarzach, cytatach czy opiniach rozmówców. Druga część wydania to działy Opinie, Kultura, Nauka i Reportaż, w których więcej będzie dłuższych form dziennikarskich. Codziennie, oprócz sobót, na łamach dziennika pojawi się sekcja Poradnik, która będzie oferować praktyczne treści, użyteczne dla czytelników, np. informatory o zmianach w prawie, systemie emerytalnym bądź związane z edukacją. W czwartki Poradnik będzie miał charakter konsumencki, a w piątki zajmie cztery strony i w całości zostanie poświęcony tematyce zdrowotnej, zastępując wydania „Tylko Zdrowie”. W nowej makiecie zmieni się także wygląd tygodników „Duży Format”, „Ale Historia”, „Mój Biznes”, „Nasza Europa” i „Magazyn Świąteczny”.

Zmiany graficzne i wydawnicze obejmą także wydania lokalne „Gazety Wyborczej”. Piątkowe magazyny lokalne, ukazujące się w 20 miastach, zostaną połączone z dodatkiem kulturalnym „Co Jest Grane 24″ (jedynie w Warszawie będzie się on nadal ukazywał w osobnym grzbiecie).

W ten sposób powstaną kompletne, obszerne tygodniki lokalne, np. „Tygodnik Kraków” czy „Tygodnik Poznań” – mówi Mikołaj Chrzan, szef redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej”. – Nowy layout okładek piątkowych tygodników umożliwi redaktorom większą swobodę i lepszą ekspozycję tematów newsowych. Zmieni się charakter strony 2. Ludzie i Opinie, na której w atrakcyjnej formie graficznej publikowane będą komentarze, recenzje, listy i sylwetki. Natomiast sekcja z dłuższymi formami m.in. reportażami i wywiadami będzie ukazywała się pod hasłem „Tygodnik Reporterów”.

Jednocześnie zespół „Gazety Wyborczej” uporządkuje także zasięgi kilku dodatków lokalnych ukazujących się od poniedziałku do czwartku: od 4 czerwca br. informacje ze Szczecina będą ukazywały się razem z wiadomościami trójmiejskimi (dotychczas były w wydaniu poznańskim); wydanie podlaskie zostanie połączone z lubelskim (ukazywało się wraz z wiadomościami z warmińsko-mazurskiego), a wspólne wydanie lokalne otrzymają czytelnicy z Olsztyna, Torunia i Bydgoszczy.

Comments

comments

282
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...