„Muzea na rozstaju: współpraca świata sztuki z markami”

Informacja Prasowa - 27.02.2019
45

„Muzea na rozstaju: współpraca świata sztuki z markami”

„Muzea na rozstaju: współpraca świata sztuki z markami”
– opracowanie Grayling

 

26 lutego 2019 r. – Mimo, że korporacje i instytucje kulturalne są z pozoru różnymi bytami, to jednak często mierzą się z podobnymi wyzwaniami. Działają w bardzo konkurencyjnym środowisku i aby utrzymać przewagę na rynku, muszą zadbać o budowanie solidnych relacji ze swoimi odbiorcami. Kluczem do osiągnięcia tego celu może być łączenie sił i nawiązywanie strategicznej współpracy. Dzięki partnerstwom z muzeami, korporacje mogą zredefiniować swoje strategie komunikacyjne i marketingowe oraz mają możliwość skuteczniej dotrzeć do swoich klientów, decydentów czy pracowników. Z kolei muzeom współpraca z markami daje możliwości realizowania misji poprzez eksperymentowanie z nowymi inicjatywami. W ten sposób mogą zainteresować dodatkowych odbiorców swoją działalnością. 

Opracowanie Grayling „Muzea na rozstaju: współpraca świata sztuki z markami” opisuje trendy i dobre praktyki, które zaobserwowano przy współpracy instytucji kulturalnych z markami. Jest to również przewodnik dla instytucji kulturalnych po różnych formach współpracy z biznesem. Choć publikacja skupia się na współpracy z muzeami, przedstawione w niej ogólne trendy i rekomendacje mogą być przydatne przy budowaniu dowolnych rodzajów współpracy świata sztuki z markami. Publikacja opiera się na analizie ponad 60 przykładów współpracy instytucji kulturalnych z markami oraz wywiadów z przedstawicielami muzeów, m.in.: LACMA, Luwru, Muzeum Sztuki Współczesnej w Moskwie, mumok, Multimedialnego Muzeum Sztuki w Moskwie, Muzeum Rosyjskiego Impresjonizmu, Rijksmuseum, Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych (Londyn), RMN-Grand Palais, Tate Modern, Fundacji Barnesa, Musée de l’Elysée i Ullens Center for Contemporary Art (Pekin). Opracowanie nawiązuje do międzynarodowego raportu „Marki i sztuka: jak tworzyć partnerstwa kreatywne”, który Grayling opublikował w 2017 roku.

„Firmy poszukujące potencjalnych partnerów ze świata sztuki powinny zacząć od poznania mocnych stron i wyróżników danego muzeum czy instytucji kulturalnej” – mówi Anastasia Elaeva, Creative Partnerships Lead w Grayling Russia, a także autorka  opracowania. „Sukces potencjalnej współpracy muzeum i marki zależy także od umiejętności zidentyfikowania tego, co łączy te dwie organizacje oraz od wzajemnego zrozumienia zakładanych celów i sposobu ich osiągnięcia”.

Kreowanie niezapomnianych doświadczeń

Muzea w coraz większym stopniu walczą o zainteresowanie odbiorców. Aby nie popaść w zapomnienie, wiele instytucji kulturalnych przestaje już tylko prezentować dzieła sztuki. Dzięki współpracy z markami muzea mogą lepiej służyć społeczeństwu, a więc proponować nowe doświadczenia, kształcić oraz wzmacniać więzi. Na przykład galeria Tate Modern we współpracy z japońską marką odzieżową Uniqlo organizuje UNIQLO Tate Late – wydarzenia wypełnione m.in. muzyką, warsztatami i performensami. Z kolei w 2017 r. Królewska Akademia Sztuk Pięknych w Londynie współpracowała m.in. z Royal Academy Schools, wykorzystując platformę rzeczywistości wirtualnej HTC Vive. W ramach projektu można było wykonywać i wchodzić w interakcje z wirtualnymi grafikami.

Budowanie marek za pomocą partnerstw

Decydując się na współpracę z firmami, muzea mogą również promować swoją własną markę i pozyskiwać nowych, młodych odbiorców. Przykładowo, w 2018 r., Swatch zaprezentował trzy projekty zegarka przedstawiające obrazy znajdujące się w kolekcji Rijksmuseum, natomiast Muzeum Van Gogha nawiązało współpracę z marką Vans przy tworzeniu nowej kolekcji obuwia i odzieży. Dzięki partnerstwom, instytucje kulturalne mogą też zyskać wiedzę ekspercką i eksperymentować z nowymi inicjatywami. Galeria Tate Modern przy wsparciu BMW uruchomiła i rozwinęła swój autorski program BMW Tate Live, dzięki któremu odbywające się w niej wydarzenia mogą być transmitowane na żywo.

Z kolei marki, dzięki współpracy z muzeami, mogą uatrakcyjnić swój wizerunek oraz zadbać o relacje z pracownikami, klientami i władzami publicznymi. Niektóre firmy idą o krok dalej i zachęcają swoich partnerów ze świata kultury do współkształtowania prowadzonej przez siebie działalności. Jednym z takich przykładów jest inicjatywa Philips, fundatora Rijksmuseum, która weszła w partnerstwo z kuratorem muzeum, Filharmonią w Rotterdamie, Medycznym Ośrodkiem Akademickim i Ośrodkiem Medycznym Erasmus. Celem projektu było zmniejszenie poziomu stresu u pacjentów poddawanych badaniu za pomocą rezonansu magnetycznego. Inspiracją do stworzenia MRI Ambient Experience było dziewięć wyselekcjonowanych płócien holenderskich mistrzów. Przy dźwiękach odpowiednio dobranej muzyki malowidła powoli wyłaniają się ze szkiców, co ma kojący wpływ na pacjentów.

Mierzalność ma znaczenie

Współpracując z partnerami biznesowymi, organizacje kulturalne starają się stwarzać im korzyści wykraczające poza działalność marketingową, angażowanie ich pracowników czy możliwość realizowania działań CSR. Muszą również zmierzyć się z rosnącymi oczekiwaniami firm odnośnie widoczności podejmowanych działań, konkretnej informacji zwrotnej, wyższej stopy zwrotu i niższych kosztów.

 

Comments

comments

45
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...