Mikołajki tuż tuż. Jak wyglądają preferencje i zwyczaje upominkowe Polaków. Wyniki badania

Informacja Prasowa - 02.12.2019
122

Mikołajki tuż tuż. Jak wyglądają preferencje i zwyczaje upominkowe Polaków. Wyniki badania

Rozpoczął się grudzień, wkrótce Mikołajki i pierwsza okazja, aby obdarować upominkiem najbliższych. Z tej okazji serwis Prezentmarzeń sprawdził jak zmieniają się zwyczaje i preferencje prezentowe Polaków.

Jak wynika z badania serwisu Prezentmarzeń  „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” 37% respondentów uważa, że coraz więcej z roku na rok kupujemy upominków w Internecie.  Według 27% stajemy się bardziej wygodni ofiarując na prezent vouchery i karty podarunkowe. Jak podkreśla 23% Polaków coraz częściej zamiast prezentów materialnych wolimy takie, które pozwalają nam rozwijać pasje czy miło spędzić czas.

Dla 35% zapytanych Polaków kupowanie upominków to wciąż wyzwanie, ponieważ boimy się porażki w wyborze prezentów dla bliskich. Według 27% respondentów zajmuje nam to zbyt dużo czasu. Aż 23% Polaków przyznaje, że nie zna preferencji prezentowych najbliższych. Tylko 15% z zapytanych dobrze sobie radzi z tym wyzwaniem.

Według co trzeciego Polaka, z roku na rok kupujemy coraz mniej tradycyjnych upominków świątecznych, gdyż te tradycyjne zastępujemy voucherami i kartami podarunkowymi. Jak pokazują wyniki badania, według 26% respondentów w dużym stopniu wpływ na wybór prezentów i oczekiwania prezentowe ma współcześnie rozwój technologii. Jak zauważa 19% zapytanych Polaków powodem spadku kupna tradycyjnych upominków jest także fakt, że chcemy bliskim osobom podarować bardziej oryginalny prezent, na przykład w formie przeżycia.

Zmieniające się zwyczaje świąteczne i współczesny styl życia Polaków przekłada się na formę prezentów, które ofiarowujemy i chcemy otrzymywać. Coraz chętniej bliskim osobom chcemy podarować zamiast upominku materialnego atrakcję, która dostarczy im nie tylko wiele radości, ale również niezapomnianych emocji z realizacji. Dlatego Polacy coraz chętniej decydują się na prezenty w formie przeżyć, pozwalające niejednokrotnie spełniać marzenia i realizować pasje. W efekcie pod poduszką i choinką lądują na przykład voucher na jazdę off road, zajęcia taneczne, warsztaty kulinarne czy relaksujące masaże. Dzięki dużej różnorodności upominków w formie przeżyć, każdy może znaleźć emocje na miarę swoich potrzeb – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.

Obdarowywanie się w grudniu prezentami to wciąż jeden z najważniejszych zwyczajów w polskiej tradycji obchodzenia świąt jak podkreśla 21% Polaków. Najważniejszym jest biesiadowanie przy wigilijnym stole według 29% respondentów i ubieranie choinki – jak zaznacza 22%. Mimo że rozwój nowych technologii wpływa na sposób przygotowania do świąt, w tym też na formę nabywania upominków, to święta wciąż najbardziej lubimy celebrować w tradycyjny sposób w domu z rodziną – jak zauważa aż 72% Polaków.

Obdarowywanie się upominkami w grudniu ma aż dla 45% z nas bardzo duże znaczenie i nie jest mimo zmiany stylu życia Polaków żadnym przeżytkiem. Niestety co trzeci zapytany przez serwis Prezentmarzeń Polak zauważa, że obecnie Święta Bożego Narodzenia to szaleństwo przygotowań i coraz mniej czasu na ich celebrowanie. Nie dziwi więc fakt, że 43% Polaków lubi zaszaleć na święta i wydaje w grudniu z roku na rok coraz więcej pieniędzy. Dużą część grudniowego, domowego budżetu Polaków stanowią upominki. Aż 85% respondentów badania „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” uważa,  podając różne powody, że kupowanie prezentów jest dla nich wyzwaniem. Strach przed porażką w wyborze, zbyt dużo straconego czasu na poszukiwania i brak znajomości preferencji prezentowych najbliższych to powody, dla których najczęściej nabywanie upominków jest dla nas wyzwaniem.

Polacy jednak, jak pokazują wyniki badania,  próbują się ustrzec się przed popełnieniem gafy i kupnem nietrafionego prezentu. Dla 37% sposobem na wyjście z trudnej sytuacji jest zapytanie o preferencje prezentowe, dla 34% nabycie vouchera lub karty podarunkowej na upominek. Tylko 19% jest gotowych podjąć prezentowe ryzyko, a 10% mówi wprost, że nie można się ustrzec od prezentowej wpadki.

* Badanie „Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1015 respondentów w formie ankiety online w listopadzie 2019 roku.  

 

Comments

comments

122
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...