Media relations - program obowiązkowy
Media relations to podstawowa usługa w ofertach wszystkich agencji public relations. Wikipedia w następujący sposób opisuje ten proces:
„Media relations – jeden z elementów PR mający na celu utrzymywanie poprawnych stosunków z mediami, dzięki którym możliwe jest utrzymywanie dobrej komunikacji danej organizacji z otaczającym ją środowiskiem społecznym. Dzięki stałym relacjom z dziennikarzami w Polsce możliwe jest lokowanie informacji ważnych dla organizacji. Do tego celu wykorzystywane są narzędzia: informacja prasowa, wywiad okolicznościowy, relacja telewizyjna, program radiowy i inne”
Od strony praktycznej polega to na pozostawaniu w ciągłym kontakcie z przedstawicielami różnorakich mediów. Oczywiście warto, aby był on oparty na wzajemnym, profesjonalnym podejściu, prezentowanym przez obie strony tego procesu, czyli przedstawiciela mediów i reprezentanta agencji lub działu marketingu, komunikacji czy też public relations, ulokowanego wewnątrz danej organizacji.
W związku ze wzrostem znaczenia środowiska internetowego i ciągłym rozwojem social mediów pod określenie media relations – z pewnym zastrzeżeniem – można chyba zakwalifikować kontakty z influencerami, vlogerami, blogerami itp. Są to osoby de facto posiadające ogromny wpływ na innych z racji podejmowanych w sieci różnorakich aktywności. Zastrzeżenie to wynika z faktu, że na ogół w ramach takich kontaktów ma miejsce albo jakaś wymiana barterowa, albo po prostu „sprzedaż/kupno określonej treści”.
W klasycznym i idealistycznym rozumieniu media relations to działanie nieopierające się na płaceniu za powierzchnie czy też kupowaniu treści. Bardziej obliczone jest na spełnianie oczekiwań danego medium, które chce wejść w posiadanie unikalnej, znakomitej treści, odpowiadającej na zapotrzebowanie widzów, słuchaczy, czytelników. Treści, które są przygotowane i podane w sposób profesjonalny i na czas. Gdy są spełnione te warunki, najczęściej udaje się uprawiać media relations z sukcesem.
Sposób przekazania do mediów treści jest sprawą nie tyle drugoplanową, ile pochodną istoty komunikatu. Wysyłka informacji prasowej jest działaniem hurtowym, które podlega nieco przypadkowi. Decyzja o organizacji konferencji prasowej związana jest z „kalibrem” przekazu. Im jest większy, tym łatwiej podjąć decyzję. Jeszcze inne powody przyświecają, by prezes zaprosił określonego dziennikarza na wywiad 1×1.
Oczywiście nieuniknione zmiany na rynkach medialnych, a także sposób pracy dziennikarzy i pr’owców determinują metodę dzielenia się z rynkiem medialnym informacją. Gdy zaczynałem pracę w public relations w warszawskim hotelu Sheraton, w sposób taśmowy organizowano konferencje prasowe. Zresztą moja ówczesna agencja również „na stałe” była obecna w tym centrum konferencyjnym. Na początku lat dziewięćdziesiątych bywały dni, w których w okolicach południa trudno było tam wejść. Jednocześnie organizowano cztery i więcej konferencji prasowych. Dziś …? Generalizując – klientom najczęściej szkoda pieniędzy na taką formę kontaktu z mediami. Chcą załatwiać to szybciej i taniej.
Czasami, gdy ktoś mnie pyta, jak organizować kontakty z rynkiem medialnym, odpowiadam, że moim zdaniem powinna to być mieszanka oldschoolu (czytaj – media relations rozumiane klasycznie) z wykorzystaniem wszystkich technologicznych narzędzi, jakie daje współczesny internet oraz różne aplikacje. Zatem najlepiej by było, aby przy bieżącej pracy nad jakąś marką „doświadczeni starzy” pracowali z „młodymi zdolnymi”; aby wzajemnie rozumieli się, szanowali i – co bardzo ważne – w nieskrępowany sposób wymieniali myślami.
Gdzie zatem są media relations ? Tak, czasy się zmieniają, ale to narzędzie nadal jest w programie obowiązkowym każdego, kto w tej branży działa.