Już prawie 80% Polaków przekazuje 1% podatku na rzecz OPP

Redakcja PR - 18.04.2017
144

12 milionów Polaków złoży zeznanie podatkowe przez Internet [RAPORT KPMG]

Rozliczenie się z urzędem skarbowym dla 85% Polaków nie jest stresującym obowiązkiem – wynika z najnowszego raportu KPMG w Polsce pt. „Roczne zeznanie podatkowe Polaków PIT 2016”. Według respondentów czynność ta nie jest również czasochłonna, a na wypełnienie formularza PIT poświęca średnio 42 minuty. Z roku na rok rośnie liczba podatników składających zeznanie podatkowe przez internet – w tym roku będzie ich ponad 12 milionów. Już prawie 80% Polaków rozliczających się z fiskusem deklaruje, że przekazało lub przekaże 1% swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Co drugi Polak uzupełnienie deklaracji PIT zleca w całości komuś innemu

Dla prawie sześciu na dziesięciu podatników rozliczenie się z urzędem skarbowym jest bardzo łatwe lub raczej łatwe. Jedynie 15% Polaków twierdzi, że wypełnienie formularza PIT jest trudne lub bardzo trudne. Mimo że większość podatników deklaruje, że wypełnienie formularza PIT nie sprawia im większych trudności, co drugi Polak w całości zleca przygotowanie rozliczenia innej osobie.

Warto zwrócić uwagę na rozbieżność pomiędzy oceną poziomu trudności wypełnienia zeznania podatkowego przez podatników, a odsetkiem Polaków samodzielnie wypełniających PIT. Zaledwie 15% Polaków podlegających obowiązkowi rozliczenia z urzędem skarbowym ocenia, że wypełnienie formularza PIT jest raczej trudne lub bardzo trudne. Mimo to, aż 47% respondentów w całości zleca rozliczenie komuś innemu, a kolejne 15% badanych korzysta z częściowej pomocy – mówi Andrzej Marczak, partner i szef zespołu ds. PIT w KPMG w Polsce.

Połowa podatników rozliczy się z urzędem skarbowym przez internet

W 2017 roku liczba osób deklarujących złożenie rocznego zeznania podatkowego przez internet wzrosła o 5 punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnęła rekordową wartość 50%. Oznacza to, że ponad 12 mln Polaków rozliczy się przez internet, podczas gdy rok temu było ich o milion mniej. Najczęściej ten sposób składania zeznania podatkowego wybierają osoby pomiędzy 25 a 54 rokiem życia.

Ulga na dzieci najbardziej popularną ulgą podatkową wśród Polaków

Z raportu KPMG wynika, że w tym roku 37% podatników skorzysta z ulg podatkowych – spadek o 2 punkty procentowe w porównaniu z rokiem ubiegłym. Podobnie jak w poprzednich latach, Polacy zdecydowanie najczęściej korzystają z ulgi na dzieci (67% spośród podatników korzystających z ulg).

Prawie 8 na 10 podatników przekazuje 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego

Tegoroczne badanie KPMG pokazało, że w 2017 roku 79% Polaków mających obowiązek rozliczania się z urzędem skarbowym deklaruje chęć przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Wartość ta jest wyższa o 4 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku. Chęć przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego rośnie wraz z uzyskiwanym dochodem netto. Osoby zarabiające do 1 500 zł netto miesięcznie zdecydowanie rzadziej decydują się na przekazanie 1% swojego podatku.

Prawie trzy czwarte wszystkich respondentów przekazujących swój 1% dokonuje wyboru organizacji pożytku publicznego w oparciu o sugestię lub prośbę znajomych i rodziny. W dalszej kolejności OPP wybierane są losowo (14%) lub na podstawie informacji w mediach (13%).

Z roku na rok rośnie odsetek osób, które przekazują 1% swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Z badania wynika, że głównymi przyczynami nieprzekazywania 1% podatku jest brak zaufania w stosunku do organizacji pożytku publicznego oraz przekonanie, że nasze działanie nic nie zmieni. Cieszy nas jednak fakt, że w stosunku do poprzedniej edycji badania, odsetek Polaków, którzy nigdy nie przekazują innych darowizn w ciągu roku na rzecz OPP lub innych instytucji i osób potrzebujących spadł aż o 10 punktów procentowych – z 45 do 35% – mówi Grzegorz Grochowina, menedżer w KPMG w Polsce.

Comments

comments

144
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...