„Jesteśmy na wojnie” – kolejny wstępniak do newslettera Artura Kurasińskiego

Informacja Prasowa - 19.03.2020
239

"Jesteśmy na wojnie" - kolejny wstępniak do newslettera Artura Kurasińskiego

Bardzo starałem się znaleźć jakiś temat zastępczy i oderwać siebie i Was od pandemii ale poległem. To jest temat, który będzie nas angażował najbardziej w ciągu najbliższych miesięcy (a może i roku) bo nic nie może teraz równać się z poziomem zagrożenia oraz zmian społecznych i gospodarczych jakie ze sobą niesie.

Po pierwszym szoku związanym z tempem rozprzestrzeniania się wirusa i problemami służby zdrowia doszedł kolejny, równie ważny – jak poradzą sobie gospodarki krajów walczących z zarazą.

Polska w 2020 rok wkroczyła z galopującą inflacją, umierającą giełdą i wyborczymi hasłami zwiększania wydatków socjalnych (czyli dalszego drenażu budżetu). 12 marca GPW pobiła rekord spadków i zaczęto spekulować o czasowym zamknięciu parkietu.

Zaczęły też dochodzić pierwsze sygnały z branż transportowej o krachu. Chwilę później dołączyła turystyka, hotelarstwo, linie lotnicze i gastronomia. Potem kryzys rozlał się na branżę eventową, usługi, reklamę, kinową, artystów…

Na moment obecny nie ma chyba firmy, która już nie odczuwa skutków pandemii. A przecież jesteśmy w połowie kwarantanny, która prawdopodobnie zostanie przedłużona (mówi się nawet o kwietniu) oraz na początku całej pandemii w Europie (a może i świecie jak twierdzą naukowcy wieszcząc, że będziemy siedzieli w domach jeszcze 18 miesięcy…).

W Polsce jako kraju w którym królowały źle opłacana, tania siła roboczą oraz firmy funkcjonujące z minimalną marżą dokona się rzeź dziesiątek tysięcy firm i działalności. Niezależnie od tego kiedy skończy się pandemia nic nie będzie wyglądało tak samo. Wiele firm nie przetrwa i będzie zmuszona upaść.

Nie dziwi zatem, że rządy praktycznie wszystkich krajów na świecie wybrały w sumie jeden wariant walki z “korono-recesją” czyli rozdawanie pieniędzy, które mają pobudzić gospodarki.

Rząd w Polsce co prawda obiecuje wsparcie dla przedsiębiorców ale jak się dobrze wczytać to będzie tego co kot napłakał. Liczysz na pomoc?

Licz na siebie.

Na bok poszły spory z ekonomistami o reguły budżetowe i poziom zadłużenia. Wracają pomysły UBI (“universal basic income”) w postaci wypłaty każdemu np. 80% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia.

Sam pakiet stymulacyjny dla amerykańskiej gospodarki może sięgnąć nawet 1,2 bln dolarów (!) a FED ściął stopy procentowe do zera. Nie ma żartów, jesteśmy na globalnej wojnie o gospodarkę.

Pojawią się zatem nowe możliwości i pola działania. Te podmioty, które przetrwają będą miał okres żniw (Amazon już teraz szuka 100 tysięcy pracowników!). Nastąpi zmiana w modelach konsumpcyjnych ale także przetasowania wśród liderów rynkowych.

Eksperci przebąkują o bezrobociu sięgającym 20% w Polsce co oznacza, że zmieni się i przewartościuje cały rynek. Prawdopodobnie cofniemy się o kilka lat pod wieloma względami.

Co to oznacza dla nas, przedsiębiorców? Natychmiastowe myślenie o planie “B” a nawet “C” i “D” dla swojej firmy. Nie czekaj na kolejne doniesienia z frontu walk tylko zbierz ludzi, weźcie swoje budżety i zacznijcie mądrze ścinać koszta.

Wybierz najbardziej pesymistyczną wersję i przygotuj się na nią. Przyjmijcie okres 6 miesięcy jako czas obowiązywania “doktryny wojennej”. Jeśli się pomylicie to w najgorszym razie wyjdziecie z tego z dużym finansowym “tłuszczykiem” i dobrymi morale w zespole.

Być może trzeba będzie zredukować część personelu a może nawet zmienić siedzibę na mniejszą (albo wręcz wirtualną).

Być może trzeba będzie totalnie zmienić postrzeganie swojej branży i klientów – wymyśleć nowe modele biznesowe, inaczej pokazać wartość swoich usług i produktów, dostosować do nowych oczekiwań klientów.

Nie czekaj, nie odkładaj na później – masz szansę wyprzedzić liderów i dzięki czasami ryzykownym decyzjom zająć ich miejsce. Każde zagrożenie i gwałtowna zmiana niesie również możliwość zmiany i nowego otwarcia.

Podam swój przykład. Jestem bardzo mocno zaangażowany w trzy podmioty: Bearded Brothers (spółkę tworzącą gry wideo), Three Headed Monster(firmę robiącą hybrydowe gry planszowe oraz Astrography (spółka zajmująca się drukiem plakatów dla klientów z półki premium).

I pomimo dywersyfikacji każdą z tych firm dotknie kryzys. Będziemy musieli podjąć trudne decyzje. W na przykład w Astrography z dnia na dzień zostaliśmy pozbawieni możliwości wysyłania naszych produktów za pomocą Poczty Polskiej.

Adam (mój partner biznesowy) opisał dość szczegółowo nasze rozterki i problemy tutaj. Nie poddaliśmy się jednak i zaczęliśmy szukać innych dróg. Alternatywą jest zamknięcie fajnie rozwijającego się biznesu. Nikt z nas tego nie chce i już mamy kilka pomysłów na działanie w nowej sytuacji.

To samo radzę każdemu innemu przedsiębiorcy – działaj teraz. Nie daj się sparaliżować strachem i nie czekaj na to aż raty czy zatory finansowe cię dopadną. Za kilka miesięcy będzie za późno.

Musisz już teraz, dzisiaj mieć plan ratunkowy.

Do boju!

 Artur Kurasiński

***

Poniżej lista wydarzeń, linków, pomocnych treści związanych z kulturą i nauką dostępna za darmo w sieci jako wkład w walkę z pandemią. Chętnie będę publikował w tym newsletterze kolejne takie informacje o takich inicjatywach (jeśli wiecie o nich to dajcie mi znać na artur@revolver.pl)

 

Zbiory zdjęć muzeów – odwołano wystawę, na którą czekałeś? Oto fantastyczne zbiory fotografii, które obejrzysz za darmo z domu

Kursy topowych uniwersytetów za darmo – free access to over 3,800 courses from leading universities and companies

Jak stworzyć wirtualną klasę i prowadzić lekcje – jest to zbiór praktycznych wskazówek, które można wdrożyć samemu bez żadnych kosztów.

Lekcje w Sieci – to społeczny projekt nauczycielski, który ma za zadanie pomóc nauczycielom, uczniom i rodzicom w dotarciu do zweryfikowanych i poukładanych tematycznie treści edukacyjnych na wszystkich poziomach edukacyjnych.

Kultura w czasach pandemii – Marta Szadkowiak aktualizuje i dzieli się linkami do wydarzeń kulturalnych udostępnianych za darmo w sieci.

Bony Jutra – to platforma, która w kilka minut pozwoli ci przygotować stronę i rozpocząć emisję bonów. Bonów, z którymi twoi klienci z czasem do ciebie wrócą, a ty odwdzięczysz się im za zaufanie.

EMPIK – na 60 dni udostępnia bezpłatnie na dwa miesiące ponad 11 tysięcy audiobooków i e-booków oraz do oferty słuchowisk i podcastów w aplikacji Empik Go.

Allegro – do 18 kwietnia wszyscy klienci będą mogli skorzystać z bezpłatnych dostaw zakupów z Allegro za pomocą Allegro Smart!

Mastercard – od 20 marca 2020 roku posiadacze kart Mastercard będą mogli płacić zbliżeniowo bez konieczności wpisywania kodu PIN do 100 złotych.

MAC Edukacja – wydawnictwo udostępniło bezpłatnie w internecie materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli przebywających w domach.

 

Comments

comments

239
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...