Jak wygląda przyszłość rynku i jakie są najważniejsze kompetencje przyszłości?

Informacja Prasowa - 29.02.2024
277

wywiad z dr Dominikiem Ludwiczyńskim

Dominikie Ludwiczyński

dr Dominik Ludwiczyński
Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia HR Business Partner, Adiunkt w Zakładzie Strategii Personalnych SGH, Strategiczny HR Business Partner, Konsultant | Mentor | Mówca

„Uważam że istotna będzie odwaga w podejmowaniu decyzji i wyzwań, musimy dać sobie przestrzeń na popełnianie błędów i wyciąganie z nich wniosków i iść naprzód – w tak zmiennym  środowisku jakie dzisiaj mamy (…) muszę być otwarty na nowe rzeczy, nie bać się ich badać i uczyć się poprzez praktykę. Ważne jest również obserwowanie rynku i adaptowanie się do zmian poprzez stałe dostosowywanie swoich kompetencji.”

Jesteśmy w momencie dynamicznych zmian na rynku związanych między innymi z rozwojem sztucznej inteligencji i innych technologii, umacnianiem się pozycji korporacji i zwiększającą się świadomością konsumentów. Jakie ma Pan przemyślenia odnośnie perspektywy rozwoju rynku?

– Mam ich bardzo wiele, na pewno trudno dziś o konkretne opinie odnośnie wizji przyszłości świata, w dobie ciągłych, dynamicznych zmian. PwC już kilka lat temu wydało ciekawy raport dotyczący rynku pracy: „Workforce of the future”, który porusza to zagadnienie. Określono w nim, że w przyszłości mogą istnieć 4 światy – zostały one podzielona kolorystycznie. Jednym ze światów jest świat czerwony, w którym rządzą innowacje. Organizacje i osoby prywatne są członkami wyścigu o uwagę konsumenta, a innowacje postępują tak szybko, że wyprzedzają między innymi regulacje prawne. Drugi ze światów jest niebieski – w którym korporacja jest królem. Ten świat rządzi się zasadami kapitalizmu, w którym wygrywa największy. Świat zielony składa się z organizacji, które są odpowiedzialne społecznie, nie ograniczają się do oświadczeń zamieszczanych na stronie internetowej, ale skupiają się na faktycznych działaniach. Wartości tego świata opierają się na zaufaniu, które kształtuje kierunki rozwoju rynku. Czwarty ze światów jest żółty, skoncentrowany na człowieku, w którym zarówno organizacje jak i jednostki szukają większego sensu w swoich działaniach. Na stronie PwC można przeprowadzić test, który powie, do którego ze światów dążysz. To podejście nakłania mnie do refleksji nad tym, że wszystko co dziś robimy tworzy naszą przyszłość i to my ją kształtujemy tu i teraz.

 W którym ze światów my będziemy żyć?

– Ja uważam, że świat będzie podzielony. Trudno przewidywać zmiany, na tę chwilę jest pewnego rodzaju walka pomiędzy czterema kolorami. Korporacje o potężnych zasobach, nieraz większych niż niejedna gospodarka państwowa, próbują narzucać swoje zasady, ale są one często zbyt mało zwinne, więc mogą przeoczyć pewne okazje i innowacje, z których korzystają start-upy i mniejsze firmy. Zwracamy coraz większą uwagę na społeczną odpowiedzialność marek, szczególnie młodsze pokolenia są w stanie zrezygnować z zakupów produktów danej marki, nieodpowiedzialnej środowiskowo. Młodzi ludzie często zmieniają swoje podejście i poszukują większego sensu w swoich działaniach. Według mnie te wszystkie światy się ze sobą ścierają i co z tej walki wyjdzie zależy w dużej mierze od nas i od naszych decyzji i wartości, którymi będziemy się kierowali. Proponuję zastanowić się nad tym w jakim świecie chcemy żyć i starać się taki świat budować.

A do którego z tych światów Panu jest najbliżej? Który świat by Pan wybrał?

– Co mną kieruje, żeby w ogóle wybierać któryś świat? Musimy znać swoje intencje, żeby znaleźć odpowiedź, która jest w zgodzie z naszymi wartościami. Ja stawiam człowieka jako istotę, zawsze na pierwszym miejscu, jego dobro i rozwój. Od dziecka także zadaję sobie pytanie o sens – po co mam robić to co robię? Najbliżej mi więc do żółtego świata.

Na rynku ścierają się różne siły, obserwujemy coraz szybsze zmiany. Czy możemy podjąć jakieś kroki, żeby się na nie przygotować? Co zrobić, żeby nie zostać w tyle?

– Jest wiele pytań na które nie znamy jeszcze odpowiedzi. Najważniejsza według mnie będzie umiejętność świadomej obserwacji, krytycznego myślenia, podejmowania decyzji i adaptacji do zmieniającego się rynku. Żeby to zrobić musimy umieć na bieżąco go monitorować i przewidywać trendy. W tym celu powstała konferencja Kompetencje Przyszłości (www.bizon.marketing/konferencje), na której będę miał okazję wystąpić wraz z ośmioma innymi ekspertami i rozwinąć ten temat. Wydarzenie jest właśnie dla osób, które nie chcą zostać w tyle w erze dynamicznych zmian na rynku.

Jakie według Pana będą najważniejsze kompetencje w perspektywie najbliższych lat?

– W kontekście najbliższych lat, według mnie najważniejszymi kompetencjami będą te związane z rozwojem nowych technologii, w szczególności z uwzględnieniem sztucznej inteligencji, która wkracza coraz większymi krokami w kolejne aspekty naszego życia. Kolejnym obszarem umiejętności, który według mnie będzie bardzo ważny, jest ten związany z agile learningiem oraz rozwojem osobistym, ważne będą umiejętne: zarządzanie czasem, komunikacja i budowanie relacji, kreatywność, zwiększanie swojej samoświadomości, a także wiedza na temat zachodzących w nas procesów fizjologicznych, emocjonalnych oraz myślowych. Istotna będzie również zdolność podejmowania decyzji, jest to związane z coraz większą ilością informacji, które otrzymujemy. Musimy umieć krytycznie myśleć, filtrować informacje, aby podejmować dobre decyzje.

Jaką radę dałby Pan osobom, które chcą się rozwijać i znaleźć dla siebie miejsce w świecie przyszłości?

– Myślę, że warto skupić się na sobie – na tym kim jestem jako człowiek, emocje, umysł, stawać się coraz bardziej świadomym i pracować nad sobą. Jeżeli zadbam o siebie – odnajdę się w każdej wizji przyszłego świata. Myślę że warto zwrócić uwagę jak zarządzamy swoim czasem – ile czasu poświęcamy na pracę nad sobą, jak sobie radzimy ze stresem w codziennym życiu. Po drugie, uważam że istotna będzie odwaga w podejmowaniu decyzji i wyzwań, musimy dać sobie przestrzeń na popełnianie błędów i wyciąganie z nich wniosków i iść naprzód – w tak zmiennym  środowisku jakie dzisiaj mamy nie mogę powiedzieć: ucz się javascript, ani dać innej podobnej rady, nie wiemy czy zaraz nie powstanie nowy język programowania, albo narzędzia AI, które będą to robić. Muszę być otwarty na nowe rzeczy, nie bać się ich badać i uczyć się poprzez praktykę. Ważne jest również obserwowanie rynku i adaptowanie się do zmian poprzez stałe zwiększanie swoich kompetencji.

Comments

comments

277
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...