Farmacja na prowadzeniu, FMCG lekko w dół – ranking Codemedia

Informacja Prasowa - 28.02.2019
94

Farmacja na prowadzeniu, FMCG lekko w dół - ranking Codemedia

Farmacja na prowadzeniu, FMCG lekko w dół

– ranking Codemedia

W 2018 roku branża farmaceutyczna po raz kolejny wygenerowała ponad połowę udziałów w zestawieniu TOP10 największych reklamodawców telewizyjnych. Aflofarm i Polpharma, mimo spadków w liczbie GRP, utrzymują czołowe pozycje, a na podium z 4. miejsca wskakuje US Pharmacia. Drugą z najaktywniejszych branż było FMCG (33%), a trzecią handel (9%) zdominowany przez Lidl Polska. Spada natomiast udział telekomów – wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

W minionym roku na trzech pierwszych miejscach znaleźli się wyłącznie producenci z branży farmaceutycznej, z podium wypadł Unilever. Aflofarm oraz Polpharma utrzymują swoje pozycje, jednak warto zauważyć, że znacznie zmniejszył się dystans pomiędzy nimi. Lider zaliczył spadek aż o 17% generując GRP na poziomie 180 050. Polpharma, ze spadkiem o 2%, zakończyła rok z wynikiem 109 834 GRP. Jedynym producentem z TOP3, który osiągnął więcej GRP w porównaniu z rokiem 2017 jest US Pharmacia (wzrost o 13%).

Największy wzrost procentowy w TOP10 względem poprzedniego roku (37%) również należy do przedstawiciela branży farmaceutycznej – firmy Natur Produkt Pharma. Co ciekawe, w 2017 roku producent ten nie znajdował się w zestawieniu, pomimo że zanotował największy, ponad 90%, wzrost. Z TOP10 zniknął z kolei GlaxoSmithKline, numer 10. w ubiegłorocznym rankingu. Producent zanotował 20% spadek i osiągnął 46 962 GRP – wynika z analizy Codemedia.

Według raportu PMR[1] w 2018 roku, podobnie jak w latach poprzednich, rynek leków OTC i suplementów diety napędzany był przez wysoką zachorowalność na grypę (w pierwszym kwartale 2018 r. liczba zachorowań stanowiła już ponad połowę przypadków z 2017 roku), a także wprowadzenia nowości produktowych czy nowych wersji opakowań lub form podania. Dużą rolę odegrała popularność suplementów diety – w szczególności witamin i minerałów, w tym produktów na bazie witaminy D.

Udział drugiej z najbardziej aktywnych branż – FMCG – zmniejszył się w 2018 roku o 8%. Największy spadek wśród reklamodawców odnotowały Unilever oraz Nestle – w obu przypadkach o 19%. Unilever z miejsca 3. przesunął się na pozycję 8., a Nestle o cztery oczka w dół – z miejsca 5. na 9. Od 2017 roku zauważalny jest również wyraźny spadek aktywności telekomów. Kategoria ta, stanowiąca 6% udziału, jest w tegorocznym zestawieniu reprezentowana jedynie przez Polkomtel, który zamyka ranking. Ciekawy jest skok Lidl Polska, który z miejsca 9. w 2017 roku awansował na pozycję  4. Reklamodawca ten samodzielnie reprezentuje w TOP10 sektor handlu generując 9% udziałów. Być może wzmożona aktywność reklamowa ma związek ze zmianami w przepisach dotyczących handlu w niedziele, które weszły w życie w ubiegłym roku. Porównując całoroczne zestawienie, w 2018 roku producenci wygenerowali o 3% mniej GRP niż w 2017.

Biorąc pod uwagę zestawienia od 2016 roku, nie grozi nam zmiana liderów pod względem udziałów. Natomiast ogólne przesunięcia w tabeli będą uzależnione od sytuacji na rynku. Przewidywane spowolnienie wzrostu gospodarczego w 2019-2020 roku, o którym informuje OECD, może mieć wpływ na lekkie zahamowanie wydatków na reklamę. Ostrożne i zapobiegawcze podejście do wydatków marketingowych może być efektem spowolnienia konsumpcji prywatnej, a to jednocześnie wpływa na aktywność w mediach, m.in. TV – komentuje Marcin Hajdenrajch, Media Manager w Codemedia.

Codemedia jest innowacyjnym domem mediowym koncentrującym się przede wszystkim na mediach elektronicznych – telewizji, radiu, internecie, mediach mobilnych, ale także innych, tradycyjnych kanałach komunikacji. Codemedia posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowym planowaniu kampanii telewizyjnych i onlineowych, czego efektem jest wypracowanie modeli i narzędzi maksymalizujących synergię tych kanałów.

Swoją pozycję rynkową dom mediowy buduje dzięki unikatowemu połączeniu kompetencji z zakresu mediów, outsourcingu sprzedaży i marketingu, silnego skorelowania zakupu i strategicznego planowania mediów z celami sprzedażowymi klientów.  Klienci cenią efektywność oraz wysoką jakość prowadzonych działań. Codemedia współpracuje z klientami z różnych branż i skutecznie wspiera ich sprzedaż, a w dotychczasowym portfolio domu mediowego znalazły się takie firmy jak: 3M, Angelini Pharma, Bioderma, BIZ Bank, CUK Ubezpieczenia, DAX Cosmetics, Drosed, Gumtree, Idea Bank, Indykpol, Leroy Merlin, Lewiatan Holding, Marine Harvest, Monster Polska, Polkomtel, Robert Bosch, Sage, Salony Agata, Skandia, Skanska, Stada Poland, Tesco i inni.

[1] Rynek produktów OTC w Polsce 2018, Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023, PMR 2018.

Comments

comments

94
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...