Co to jest persona i jak tworzenie person pomaga SEO

Informacja Prasowa - 01.08.2018
261

Co to jest persona i jak tworzenie person pomaga SEO

Persony są doskonale znane osobom związanym z marketingiem, a także tym, którzy odpowiadają za tworzenie strategii. Zasada jest prosta: jeżeli chcesz dotrzeć do konkretnych osób ze swoją ofertą, musisz wiedzieć co te osoby charakteryzuje, jakie są ich cechy i zachowania. Dobre zdefiniowanie grupy docelowej pomoże także w działaniach SEO. Przykładowo dostosowanie strony sklepu internetowego pod zdefiniowane wcześniej cechy odbiorców może przełożyć się na zwiększenie ruchu na stronie, liczby dokonanych transakcji, a w dalszej kolejności na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. W swoich wytycznych Google podkreśla jak ważne jest tworzenie treści z myślą o użytkownikach. Zatem podstawą jest poprawne określenie użytkownika idealnego, który najlepiej będzie pasował do Twojej oferty.

Co to jest persona?

Persona to reprezentant grupy docelowej, szczegółowo wyodrębniona postać, która określa Twojego indywidualnego klienta. Przedstawienie tego idealnego klienta opiera się zazwyczaj o badania rynku i rzeczywiste dane o Twoich dotychczasowych klientach. Persona reprezentuje Twoich użytkowników, jest kumulacją ich cech, potrzeb, zachowań i predyspozycji. Zebranie tych wszystkich informacji w jedną całość pozwoli Ci stworzyć model klienta, dopasować do niego odpowiednie słowa kluczowe, stworzyć odpowiednią treść, a także znacznie ułatwić proces budowania linków.

Jak stworzyć personę klienta?

Stworzenie persony na pewno pozwoli zrozumieć Ci Twojego klienta. Należy zatem zebrać jak najwięcej informacji określających użytkowników strony. Mogą to być dane osobowe: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zainteresowania etc., codzienne rytuały np. o której wstaje, chodzi do pracy, ale także te informacje związane z jego problemami i obawami. W budowaniu persony warto skupić się na konkretach, zastanów się zatem jakich informacji potrzebujesz, by jak najlepiej trafić z przekazem do swojego klienta.

W celu pozyskania informacji możesz zacząć od tego, co już wiesz o swoich klientach. Zajrzyj do danych behawioralnych, do których masz dostęp. Warto porozmawiać z działem sprzedaży i obsługi klienta. Możesz również przeprowadzić ankietę wśród swoich klientów, pytając o ich wrażenia w kontakcie z produktem, dostępem do niego czy okolicznościami jego zakupu. Te informacje są cenne, szczególnie dlatego, że osoby, które ich dostarczają wchodzą już w interakcję z Twoją marką.

Możesz również skorzystać z różnych narzędzi np. Google Analytics, który dostarczy Ci danych o osobach odwiedzających Twoją witrynę. Wprowadzenie testów A/B również pokaże, które elementy sprawdzają się na stronie i lepiej pasują do oczekiwań odbiorców. Sprawdź użytkowników swojej witryny, ich dane rejestracyjne, dane logowania, historię zakupów. Zorientuj się kto subskrybuje Twój newsletter. Zobacz w jaki sposób wchodzą w interakcję z Twoją stroną, w jaki sposób na nią trafiają i wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom!

Czy jedna persona wystarczy? Dobrą praktyką jest tworzenie kilku person. Wynika to z faktu, że w grupie docelowej mogą znaleźć się osoby różnej płci, w różnym wieku, mające różne problemy. Stworzenie wielu person pozwoli Ci na skierowanie jak najdokładniejszego przekazu prosto do odbiorców Twojej strony, firmy, marki.

Zdefiniowana persona pomaga SEO

1. Lepsze dostosowanie treści

Przeanalizuj dane demograficzne swoich odbiorców. Jak by się opisały konkretne osoby? Gdzie oni żyją, jaki jest ich przedział wiekowy, z jakiej są branży, jak są zatrudnieni. Dzięki tym informacjom znaczenie lepiej dostosujesz treści na swojej stronie. Przecież zupełnie innych informacji szuka młoda mama a zupełnie innych doświadczony przedsiębiorca z branży bankowej. Dostosowując treści do konkretnych osób zwiększasz szanse, że to właśnie one w nie klikną i wygenerują ruch na stronie. Dodatkowo znacznie łatwiej będzie Ci ułożyć odpowiednie tytuły, meta opisy, które przekładają się na wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania i decydują o tym, czy użytkownik będzie chciał znaleźć się na naszej stronie.

2. Dbanie o linkowanie

Jaka jest dynamika społeczna Twojej grupy docelowej, co ma na nią wpływ? Warto wiedzieć, w których mediach społecznościowych udzielają się użytkownicy naszej grupy docelowej, jakie marki lubią, kogo słuchają i kto jest dla nich autorytetem, a także gdzie bywają w sieci. Dzięki temu zdobędziesz listę miejsc, w których warto pokusić się o zdobycie linków prowadzących do naszej grupy. W ten sposób przyciągniesz swoją grupę docelową do strony, ale także wzmocnisz jej pozycję w rankingu Google. Persony mogą być inspiracją do tworzenia wpisów gościnnych. Zwiększ szanse na znalezienie Twojej strony poprzez przygotowanie atrakcyjnych treści na strony, które również mogą interesować Twoich użytkowników.

3. Odpowiadanie na potrzeby/intencje użytkowników

Przeanalizuj emocje swoich użytkowników. Podchodząc do persony empatycznie lepiej zrozumiesz potrzeby i intencje użytkowników. Zwiększysz w ten sposób zaangażowanie użytkowników w tworzone przez Ciebie treści. Zastanów się czego oczekujesz od swojej grupy docelowej? Czy zależy Ci na odwiedzeniu witryny, dokonaniu zakupu czy zapisaniu się internautów na newsletter? Określ, w jaki sposób i gdzie użytkownicy szukają Twojej witryny i jakich słów kluczowych używają. Odpowiedz na potrzeby użytkowników, a przyczynisz się do realizacji celu istnienia strony czy nawet zwiększenia konwersji.

4. Poprawienie użyteczności strony

Zrozumienie sposobu w jaki użytkownicy korzystają z Twojej witryny może być kluczowym czynnikiem do osiągnięcia sukcesu. Każda strona istnieje nie bez powodu. Jeżeli chcesz zatem, żeby użytkownik zrealizował cel, musisz mu ułatwić ścieżkę podejmowania decyzji. Czy

menu na stronie jest intuicyjne i łatwo je znaleźć? Czy proces zakupowy jest prosty i intuicyjny? Jak wygląda Twoja witryna, jaka jest przyjęta kolorystyka, rozmieszczenie poszczególnych elementów? Czy nawigacja na stronie i linkowanie wewnętrzne ułatwia poruszanie się pomiędzy poszczególnymi elementami witryny? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci określić w jakim stopniu strona jest użyteczna. Obserwuj zachowania swoich użytkowników i zaplanuj strategiczne miejsca na umieszczenie najważniejszych treści na swojej stronie. Kolejnym krokiem jest również dostosowanie strony do urządzeń, na których wyświetlają ją Twoi użytkownicy. Jeżeli większość z nich korzysta z urządzeń mobilnych, warto zmniejszyć czas ładowania się strony i zadbać o widoczność treści na mniejszym ekranie.

Tworzenie person a SEO

Jeżeli jeszcze zastanawiasz się czy tworzenie person faktycznie ma znaczenie, pomyśl o korzyściach jakie prawidłowe zdefiniowanie użytkowników może przynieść Twojej stronie. Poprawa użyteczności strony, zdobycie linków, czy dostosowanie treści do oczekiwań internautów są czynnikami wpływającymi na miejsce w rankingu Google. Analiza Twoich użytkowników pomaga zatem sprostać zarówno ich wymaganiom, jak i znaleźć się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

 

Autor: Iga Katulska

EACTIVE https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/

 

Comments

comments

261
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...