Airbnb i Uber na podatkowym celowniku UE

Redakcja PR - 11.08.2017
121

Airbnb i Uber na podatkowym celowniku UE

Czerwcowa rezolucja Parlamentu Europejskiego wezwała Komisję Europejską do stworzenia konkretnych przepisów, które mają regulować usługi oferowane w tym zakresie, a taką gospodarkę prowadzi między innymi Airbnb czy Uber. Europosłowie poza opodatkowaniem, wskazują również sferę konsumencką – klienci korzystający z usług za pośrednictwem platform powinni być chronieni jak w przypadku każdej innej transakcji.

We wrześniu na ten temat mają rozpocząć się rozmowy KE i szefów resortów finansów, o czym poinformowała rzeczniczka KE Venessa Mock. Dyskusja ma odbyć się w Tallinie.

Podatki są skomplikowane. To temat, który wymaga jednomyślności w UE, dlatego nie możemy wchodzić w nowy obszar taki jak ten bez odpowiedniej refleksji. I teraz zajmujemy się tą refleksją w sprawie najlepszego podejścia do opodatkowania cyfrowej gospodarki.

Francuski minister finansów Bruno Le Maire uważa, że platforma cyfrowa jak Airbnb jest we Francji „nie do zaakceptowania”. Głównie chodzi o to, że firma zarabia, a budżet państwa nie. Platformy te osiągają dziesiątki milionów euro obrotu, a do budżetu Francji wpływa z tego zaledwie kilkadziesiąt tysięcy euro – powiedział cytowany przez AFP minister. Zapowiedział również, że zarówno Niemcy jak i Francja szykują wspólną inicjatywę w tej sprawie i przedstawią ją we wrześniu.

Unijny komisarz ds. gospodarczych Pierre Moscovici opowiedział się za tym, by kraje UE uzgodniły wspólną bazę podatkową, niż harmonizowały stawkę podatkową, jaką płacą firmy. Ocenił w środę, że poziom podatków, jaki we Francji płaci Airbnb jest „szokujący”. We Francji wynosi 33 proc, tymczasem w Irlandii, gdzie platformy bardzo często mają swoje siedziby, jest to zaledwie 12,5 proc.

Platformy internetowe i usługodawcy w sektorze ekonomii dzielenia się łącznie osiągnęli dochód brutto w wysokości 28 mld euro w roku 2015, według szacunków KE. To dwa razy więcej niż rok wcześniej, co oznacza, że statystycznie co szósty mieszkaniec UE chociaż raz korzystał z usług tego sektora.

Comments

comments

121
Komentarze
Sonda

Trzy organizacje branżowe: Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Stowarzyszenia Agencji Public Relations jest dla rynku PR rozwiązaniem optymalnym ??

Loading ... Loading ...