Internauci nie rozumieją mechanizmów marketingowych online – wyniki badań BioStat

Informacja Prasowa - 12.02.2020
298

Internauci nie rozumieją mechanizmów marketingowych online - wyniki badań BioStat

Zależności pomiędzy świadomością internautów o rozwiązaniach stosowanych w e-marketingu a budowaniem zaufania do marki stały się przesłankami do przeprowadzenia analizy na ten temat. Wyniki badania przeprowadzonego przez Agencję Badawczą BioStat wskazują, że stan wiedzy konsumentów  jest niewielki. Jest szansa, że wraz z rosnącą świadomością będzie rosło także wykorzystanie wyszukiwarek. A to powinno się przełożyć bezpośrednio na budowanie świadomości marek w Internecie.

Jak, gdzie, kiedy?

Ponad 98% badanych zadeklarowało codziennie korzystanie z zasobów sieci, najczęściej w domu (83% badanych), rzadziej w pracy (14% z nich). Ponad 78% badanych, a zatem nadal bardzo wielu, korzysta z portali społecznościowych lub komunikatorów. Widać także dużą popularność bankowości elektronicznej, której stosowanie zadeklarowało 68% badanych, co uznajemy za wysoki wynik.

Profil Internauty - jak korzysta z Internetu?

To co było przesłanką do przeprowadzenia badania to pytanie, na ile Internauci rozumieją procesy automatyzacji. RODO, czyli rozporządzenie unijne o ochronie danych osobowych, narzuciło ograniczenia w stosowaniu automatyzacji profilowania. Dodatkowo ogólny szum informacyjny na temat unijnego prawa niewątpliwie zwiększył skupienie użytkowników Internetu na kwestię bezpieczeństwa i przetwarzania ich danych. W efekcie pojawiły się głosy o nielegalnej automatyzacji przetwarzania danych, wykradaniu danych do działań remarketingowych. Badanie prowadzone przez Agencję Badawczą BioStat wskazują, że jednaktak silne obawy nie są aż tak powszechne, jak mogłoby się wydawać po RODO. Niemniej wynik około 14% respondentów wskazało kradzież danych jako przyczynę ponownego wyświetlania treści wcześniej oglądanych.

Raport – dla kogo?

Nasze badanie może być wskazówką dla małych firm, które docierając do Klientów online, chcą lepiej zrozumieć ten kanał. Mogą lepiej zrozumieć swoją grupę docelową, która jeśli prowadzi przede wszystkim działania B2C (Business to consumer). Planując wysyłki powinni skupić się na tych godzinach, w których przede wszystkim korzystają ich odbiorcy, deklarujący korzystanie w domu.

Badanie wskaże także trendy bloggerom, by mogli lepiej dostosowywać swoje treści i prowadzone działania marketingowe. By zwiększyć skuteczność działań. Badanie pokazuje, że działania SEO, mimo że nie są szeroko rozumiane, są często wybierane jako kanał promujący daną markę. Podobną wartość może nieść raport dla freelancerów, którzy szukają inspiracji, we wspieraniu biznesów swoich klientów.

Wnioski

W raporcie z badania zamieszczaone zostały także komentarze ekspertów ze świata marketingu i komunikacji. Jak zwraca uwagę Krzysztof Dobromilski, ekspert z zespołu SEOptimize, użytkownicy są dość świadomi procesów, „w szczególności tego jak działają pliki cookies i do czego są używane. Ponad połowa ankietowanych prawidłowo zidentyfikowała, że służą one między innymi zapisywaniu ich danych celem przetworzenia w celach remarketingowych. Jest to z pewnością podyktowane popularnością tego tematu – z prawnego punktu widzenia każda witryna musi w prawidłowy sposób informować swoich odwiedzających o wykorzystaniu i istnieniu takowych plików, co przekłada się na większą świadomość użytkowników.” Jak widać, jest to kolejny przypadek, w którym zmiany prawne przyniosły pozytywny skutek w zakresie rosnącej wiedzy na temat rozwiązań stosowanych w e-marketingu.

Badanie

Badanie z raportu Badanie przeprowadzone zostało przez BioStat Centrum Badawczo-Rozwojowe na próbie 1000 respondentów na przełomie listopada i grudnia 2019 r. Pełna treść wyników jest do pobrania na stronie: https://www.seoptimize.pl/badanie/

źródło: seoptimize.pl

 

Comments

comments

298
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...