Analiza roku 2017 stworzona przez Social Index

Redakcja PR - 12.03.2018
170

Analiza roku 2017 stworzona przez Social Index

Social Index porównał ze sobą internetową obecność marek i osobistości. Jak wiadomo ciężko rzetelnie określać jakiekolwiek wyniki w sieci bez właściwego punktu odniesienia. Na pomoc ruszyli analitycy SentiOne, którzy stworzyli autorski wzór, mający na celu porównania ze sobą wielu całkowicie odrębnych branży.

Z udziałem Social Index został stworzony niezbędny kontekst, bez którego niezwykle trudne byłoby wyznaczyć pozycję w oparciu o współrzędne internetu. Według podziału marek na piętnaście kategorii podsumowano i przeanalizowano rok 2017 w polskim internecie.W zakresie rocznego raportu Social Index wyodrębniono do tej pory 15 kategorii, m.in.: RTV (marki z branży elektronicznej), AGD, alkohole, motoryzacja, żywność, moda, celebryci, politycy, zdrowie i uroda, finanse (sektor bankowy, ubezpieczeniowy), napoje, e-commerce (sklepy internetowe) oraz telekomunikacja (sieci telefoniczne). Dodatkowo w ubiegłym roku zakres kategorii poszerzono o seriale i piłkę nożną.

Kluczowe domeny dla najpopularniejszych kategorii

  • Polityka

Podobnie jak w zeszłym roku najbardziej popularną kategorią dla Polaków okazała się polityka. Miało to ścisły związek z wydarzeniami, takimi jak m. in. wybuchy rewolucji – w Tunezji i Mołdawii, jak również skandalami, w których udział brały głowy państw. Miejscem, gdzie najczęściej prowadzono dyskusje, był Twitter – to na nim najczęściej pojawiały się polityczne rozmowy i informacje. Tym samym portal zyskał miano rzetelnego źródła informacji oraz profilami wielu polityków, partii oraz organizacji rządowych.

 

Źródło: Social Index Polska 2017

Pomijając media społecznościowe (Facebook, Twitter czy Youtube), wśród najbardziej rozpowszechnionych domen występowały portale informacyjne. Należy podkreślić, że dość wysoko znalazł się Wykop.pl, będący serwisem internetowym z kategorii social news. W serwisie internauci dobierają najciekawsze informacje ze świata wirtualnego, włączając w to wszelkiego rodzaju artykuły, newsy i linki. To właśnie takie działania skłaniają użytkowników do prowadzenia na serwisie częstych dyskusji politycznych.

Źródło: Social Index Polska 2017

  • Motoryzacja

Facebook jest portalem, na którym Polacy najchętniej i najczęściej dyskutują na temat samochodów i motocykli. Największy udział w dyskusjach mają grupy otwarte (tzw. nowe fora), w skład których wchodzą wielbiciele konkretnych marek i modeli samochodów. Zaskakującym wyborem fanów motoryzacji okazał się Instagram, co może świadczyć nie tylko o angażowaniu się właścicieli pojazdów w dyskusje, ale również o wyraźnym afiszowaniu się tym, co posiadamy.

Źródło: Social Index Polska 2017

  • RTV

Ponownie można śmiało stwierdzić, że branża technologiczna sympatyzuje z Twitterem. Nie jest to żadnym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę pojawienie się na rynku najnowszych nowinek technologicznych – laptopów, smartfonów czy konsol, które na długo przed swoimi premierami są bardzo często komentowane przez fanów interesujących się branżą. Najkrótsze wpisy (280 znaków) z dedykowanym hashtagiem są dla użytkowników najwygodniejsze, co sprawia, że Twitter skupia rzesze użytkowników. Zaznaczyć tutaj trzeba również udział YouTube, na którym od razu po wypuszczeniu danego sprzętu na rynek, pojawiają się nagrania i recenzje, które napędzają kolejne dyskusje.

 

 

Źródło: Social Index Polska 2017

  • Piłka nożna

Fani sportu mają świadomość, jak bardzo piłka nożna opanowała polskiego Twittera. Jednak tym razem portal nie jest liderem w publikacji postów na ten tematu – zaraz przed nim plasuje się Facebook. Z całą pewnością na przodownictwo tego źródła miał wpływ kanał „Łączy Nas Piłka” i telewizji klubowych, powstających w ramach kanału. Oprócz popularnych źródeł znaczące miejsce ma także weszlo.com i forum bukmacherskie, co potwierdza, że zasięgamy opinii innych w trosce o ewentualną utratę swoich środków.

 

Źródło: Social Index Polska 2017

  • Top kategorie 2017 – Mężczyźni i Kobiety

Jeśli chodzi o kategorie, w których panowie udzielają się najczęściej, z pewnością można tutaj wyodrębnić motoryzację i piłkę nożną. Można do nich również zaliczyć dyskusje związane z usługami świadczonymi przez operatorów komórkowych.

 

Źródło: Social Index Polska 2017

Panie niezmiennie poruszają kwestie związane z modą i kosmetykami. Coraz częściej wśród płci pięknej rozmawia się o jedzeniu. Wyniki tych badań są dowodem na to, że Polki są coraz bardziej świadome tego, jak dbać o siebie, a co za tym idzie, chcą wymieniać się spostrzeżeniami w sferze online poprzez komentarze, filmy i zdjęcia, które wrzucane są do sieci najczęściej. Ciekawostką jest tutaj na pewno fakt, że to właśnie panie rzadziej od panów poruszają tematy związane z serialami czy sprzętami gospodarstwa domowego.

Źródło: Social Index Polska 2017

  • Najlepiej odbierana marka

Najbardziej cenioną marką w polskim internecie w ubiegłym roku było Allegro. Przyczyniły się do tego kampanie reklamowe, przepełnione wzruszającymi historiami, w których główną rolę odgrywały takie wartości jak przyjaźń, miłość, rodzina  macierzyństwo. Jeśli chodzi o kolejną platformę internetową – OLX – także znalazła się w czołówce rankingu. Warto tutaj wspomnieć także o Legii Warszawa, która jako jedyny klub piłkarski znalazła się w pierwszej dziesiątce.

Powyższa analiza może być niezwykle przydatna przy targetowaniu kampanii digital marketingowych. Przykładowo firmy motoryzacyjne wiedzą już, gdzie znajduje się najwięcej fanów motoryzacji, a Twitter i YouTube to miejsca docelowe dla branży technologicznej. Ustalenie właściwych kanałów jest jednym z czynników decydujących o skuteczności kampanii.

Na podstawie: Social Index 2017  https://sentione.com/pl/socialindex

Comments

comments

170
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...