Chorobowy coming out celebrytów – czy może zmienić zdrowotną rzeczywistość społeczeństwa?

Redakcja PR - 05.12.2016
79

Choroby celebrytów - czy coming out pomaga czy szkodzi?

Jedni mówią, że to „absolutny heroizm”, inni – że cynicznie obliczone działanie marketingowe. Jedno jest pewne, jak pokazują statystyki, chorobowy coming out gwiazd wpływa na zdrowotne zachowania społeczeństwa, które chce się częściej badać, często dmuchając na zimne [1]. Same korzyści? Czy są może jakieś czarne strony „afiszowania się” z chorobą przez gwiazdy?

Być może jako osoba, która od kilku lat porusza się w obszarze ochrony zdrowia, nie mogę być obiektywna w odpowiedzi na zadane pytanie, ale chętnie przyjrzę się przypadkom chorych-znanych osób. Pozostawiając jednak czytelnikom pole do własnej refleksji. Tym bardziej, że temat ku temu jak najbardziej skłania.
Prawdopodobnie łatwiej byłoby napisać o zdrowych i pięknych gwiazdach, uśmiechających się z billboardów i wspierających „schorowane” społeczeństwo. Natomiast ja chcę pisać o chorych dla chorych. O angażowaniu się znanych i lubianych, chorych na nieuleczalne, często śmiertelne schorzenia, w akcje społeczne, wpływające na zachowania zdrowotne społeczeństwa, a także na sam proces leczenia szarego obywatela. Niemożliwe? Okazuje się, że wszystko jest możliwe – zależy kto prosi.

Kora prosi

Znana artystka zachorowała na raka jajnika. Rozpoczęła walkę o refundację leku stosowanego w terapii raka jajnika, którego koszt miesięczny wynosi 24 000 zł. Dzięki jej zaangażowaniu w proces refundacji Minister Zdrowia zdecydował, że od 1 września br. Narodowy Fundusz Zdrowia sfinansuje kosztowną terapię. To oczywiście świetna wiadomość dla wszystkich chorych kobiet, ale ciężko oprzeć się wrażeniu, że to właśnie głos Kory okazał się najbardziej znaczący. Wątpliwości nie ma nawet jej menadżerka, Katarzyna Litwin [2,3]:

Jestem święcie przekonana, że Kora dołożyła swoją cegiełkę do decyzji Ministerstwa Zdrowia. Publiczne mówienie o problemie zwraca uwagę decydentów, a Kora ma siłę, ma osobowość i wypowiadała się nie tylko w swoim imieniu, ale była też głosem innych kobiet  – mówi Litwin.

Przykładów wśród znanych, którzy wpłynęli na „system”, jest wiele. Jednym z nich jest Krzysztof Kolberger, nieżyjący już aktor, który domagał się refundacji leczenia dla chorych na raka nerek i wątroby, choć jego samego było stać, aby korzystać z terapii [4].

Stuhr oswaja raka

Wróćmy na chwilę do tematu odwagi i przeciwstawiania się powszechnej modzie na bycie „healthy”. Zmaganie się z chorobą na oczach widzów jest trudne, bo zmienia się wszystko – od wyglądu po poczucie własnej wartości. Pojawia się strach przed oceną przez innych. Nagle człowiek przestaje być atrakcyjny, silny, a uśmiech, który był czymś naturalnym, teraz naturalnie znika z twarzy. A jest jeszcze misja – pokazać się i zachęcać ludzi do badań, a także wspierać tych najbardziej potrzebujących. Faktycznie brzmi jak absolutny heroizm. W takiej sytuacji był Jerzy Stuhr, który zachorował na raka przełyku i początkowo nie chciał mówić o chorobie, bo jak słusznie twierdził, to jego prywatna sprawa. W pewnym momencie zaczął otwarcie wspierać chorych, a z czasem stał się ich głosem w walce z ciężką chorobą.

W nowotworach najważniejsza jest profilaktyka, a Polacy nie chcą chodzić do lekarza, bo po pierwsze nie dopuszczają do głowy możliwości zachorowania, a po drugie, ci którzy nawet są w grupie ryzyka, boją się diagnozy. Jeśli znane osoby, które są lubiane i szanowane, mówią publicznie o chorobie, oswajają nas z nią. Mają autorytet i zaufanie publiczne. Nie tylko przekonują do badania, ale również dają nadzieję na wyleczenie 
– uważa Dariusz Stodolny, Prezes Fundacji Walki z Rakiem [5].

Jak twierdzą psychologowie, choroba osoby publicznej np. aktora jest szczególnie trudna – codziennie oceniany jest przez miliony, przede wszystkim przez pryzmat wyglądu. Dziś Jerzy Stuhr jest również ambasadorem kampanii walki z bólem – walczy o dostęp do leków przeciwbólowych, szczególnie dla chorych na raka.

Pełna wersja tekstu znajduje się na blogu agencji Hill+Knowlton Strategies

Autor: Julia Wranicz, Account Assistant, Hill+Knowlton Strategies 

[1.] Chapman S., Does celebrity involvement in public health campaigns deliver long term benefit? Yes. BMJ 2012; 345 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.e6364 (Published 25 September 2012)

[2.] wpolityce.pl Lek, o który walczyła Kora, będzie za darmo. Minister Zdrowia podjął decyzję o refundacji preparatu na nowotwór, http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/304291-lek-o-ktory-walczyla-kora-bedzie-za-darmo-minister-zdrowia-podjal-decyzje-o-refundacji-preparatu-na-nowotwor
[3.] Alivia.org.pl Olga i Kamil Sipowiczowie przekazują środki na leczenie Kamila Bryka, http://www.alivia.org.pl/olga-i-kamil-sipowiczowie-przekazuja-srodki-na-leczenie-kamila-bryka/[
4.] Natemat.pl Celebryta z nowotworem pilnie poszukiwany. To na jego nieszczęście wrażliwi są urzędnicy, http://natemat.pl/188747,celebryta-z-nowotworem-pilnie-poszukiwany-to-na-jego-nieszczescie-wrazliwi-sa-urzednicy
[5.] polityka.pl Twarze chorób, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1618133,2,ambasadorzy-schorzen.read

Comments

comments

79
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...