Jak w czasie wakacji zadbać o to, aby nasza praca była równie skuteczna?
Lato to taki uroczy czas, kiedy dni wypełnione są (na ogół) ciepłymi, słonecznymi dniami, piknikami i kolorowymi drinkami przy basenie (bardzo byśmy chcieli). Jak zatem w czasie ogólnego rozprężenia zadbać o to, aby nasza PR-owa praca była równie skuteczna?
Okres wakacyjny jest szczególnie trudny, jeżeli pracujesz nad projektami PR które muszą ruszyć naprzód. Nawiązanie kontaktu z dziennikarzami przebywającymi na urlopie, może zająć więcej czasu niż zwykle. Jesteśmy przekonani, że dokończenie projektu latem, i to z sukcesami, nie musi wymagać więcej wysiłku niż zorganizowanie kolejnego grilla dla znajomych. Jak? Wskazówki znajdziesz w tym poradniku.
1. Najważniejsze jest planowanie.
Szukasz najlepszego dnia na ogłoszenie nowej kampanii czy premiery produktu? Popatrz w swój kalendarz. Unikaj większych świąt, nie tylko tych oczywistych, jak Boże Narodzenie, ale też majówki czy Bożego Ciała. Odpuść także dni tuż przed i od razu po nich – wyjątkiem jest sytuacja, kiedy planowane działanie bezpośrednio wiążę się z jakimś świętem. Jeżeli planowane wydarzenie jest na przykład związane z technologią, poczekaj parę dni tak aby się z nimi nie zbiegało.
2. Daj sobie więcej czasu.
Dziennikarze mogą być na urlopach – weź to pod uwagę. Dobrym pomysłem jest przeznaczenie więcej ilości czasu na projekty realizowane latem. Na przykład, jeśli zwykle dajesz pracownikom tydzień na dopracowanie strategii, teraz daj im dwa. W ten sposób nawet jeśli pracownika nie ma w biurze, masz wystarczająco czasu, aby go pospieszyć.
3. Unikaj „martwej strefy”.
W Polsce 15 sierpnia jest dniem ustawowo wolnym, często przypada np. we czwartek czy poniedziałek. Można więc zakładać, że część pracowników weźmie dzień urlopu, by mieć długi weekend. Warto przewidzieć taką okoliczność przed wysyłką np. informacji prasowej. Kiedy już wszyscy dziennikarze wrócą do redakcji, ich skrzynki mailowe najprawdopodobniej będą wypełnione po brzegi. Jeśli nie chcesz, żeby twoja informacja zgubiła się w tym morzu mejli, przeczekaj ten martwy okres.
4. Zacznij myśleć o Bożym Narodzeniu.
Wierz temu lub nie, ale nigdy nie jest za wcześnie, aby pomyśleć o gwiazdce i o tym, jak skutecznie wykorzystać ten czas w swoich planach PR-owych. Świąteczne numery magazynów, poświęcone wyborowi prezentów, są planowane z dużym wyprzedzeniem. Jeśli zajmujesz się obsługą marki, która pasuje do tej kategorii, zaplanuj działania i przygotuj opisy produktów, materiały prasowe i zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Pomyśl też o specjalnej wysyłce do blogerów i influencerów – na pewno ucieszą się ze świątecznych upominków!
5. Zaplanuj swój urlop i znajdź zastępstwo.
Jeśli jesteś odpowiedzialny za pracę z dziennikarzami dla twojej firmy lub klienta i planujesz wziąć urlop, miej gotowy plan na wypadek, gdyby dziennikarz chciał się z tobą w tym czasie skontaktować.
Poproś o zastępstwo na czas twojego urlopu. Przygotuj zastępcy podstawowe materiały, z których będzie mógł korzystać. Materiały te powinny być również umieszczone na serwerze waszej agencji czy firmy, co ułatwi życie twojemu zastępcy i innym pracownikom.
Nie każ swoim klientom czekać, daj im znać dużo wcześniej o swoim urlopie. możesz wtedy dokończyć ich projekty przed wyjazdem. Jeśli pracujesz jako konsultant i zamierz wyjechać na dłużej niż tydzień lub dwa, zastanów się nad poproszeniem osoby z zespołu, aby cię częściowo zastąpiła. Ta osoba powinna być dostępna pod telefonem całą dobę, w razie gdyby twoi klienci czegokolwiek potrzebowali.
Ten poradnik powinien pomóc ci wykorzystać lato w public relations w pełni, abyś mógł wrócić do pracy nad opalenizną.
Artykuł pochodzi z serwisu PRdaily.com: http://www.prdaily.com/Main/Articles/21018.aspx
Autor: Michelle Garrett – konsultantka PR w agencji Garrett Public Relations
Tłumaczenie – Zofia Moritz