Dzienniki ogólnopolskie - najbardziej scyfryzowany sektor prasy
Prezentujemy liderów w kategorii dzienniki ogólnopolskie w II kwartale:
- Top 3 dzienniki pod względem Sprzedaży Wydania Drukowanego:
Fakt Gazeta Codzienna, Super Express, Gazeta Wyborcza
- Top 3 tytuły pod względem Sprzedaży E-wydania:
Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita, Puls Biznesu
- Top 3 dzienniki pod względem liczby użytkowników stron internetowych (RU wg PBI):
Super Express (se.pl), Fakt (fakt.pl), Gazeta Wyborcza (wyborcza.pl)
Dziś prasa to nie tylko płatne lub bezpłatne dzienniki i magazyny drukowane. Niektórzy Wydawcy dystrybuują swoje treści także w postaci e-wydań czy subskrypcji cyfrowych oraz udostępniają je na stronach www czy mediach społecznościowych. Wydawcy dopasowują swoje strategie działania do posiadanych marek oraz oczekiwań różnorodnych grup odbiorców. Niektórzy decydują się na pozostanie wyłącznie przy wersjach drukowanych, inni przechodzą na wersje cyfrowe czy online, jest także spora grupa Wydawców, którzy łączą obie ścieżki rozwoju. Ta wielokanałowość medium jakim jest prasa zmienia podejście do badań nad rynkiem prasowym. Dlatego PBC aktualizuje wskaźniki i sposób prezentacji danych, aby dopasować je do nowoczesnych standardów rynku.
Dzienniki ogólnopolskie od lat budują równolegle swoją pozycję w sprzedaży wersji drukowanych i e-wydań a także udostępniając bezpłatne treści na stronach internetowych. Dziś prezentujemy rankingi we wszystkich tych kategoriach.
SPRZEDAŻ WYDANIA1
Tytuły o największej Sprzedaży Wydania (suma Sprzedaży Wydania Drukowanego i Sprzedaży E-wydania) w II kwartale zaprezentowano na Wykresie 1 i w Tabeli 1. Liderami sprzedaży są Fakt Gazeta Codzienna z wynikiem 140 529 egz.; potem Super Express z wynikiem 81 659 egz. a na 3 pozycji Gazeta Wyborcza z wynikiem 48 328 egz. Te same tytuły są liderami również wg parametru Sprzedaż Wydania Drukowanego.
Tytuł | Sprzedaż Wydania Drukowanego
(średnia miesięczna) |
Sprzedaż E-wydania
(średnia miesięczna) |
Sprzedaż Wydania
(średnia miesięczna) |
Fakt Gazeta Codzienna | 140 286 | 243 | 140 529 |
Super Express | 81 419 | 241 | 81 659 |
Gazeta Wyborcza | 46 952 | 1 376 | 48 328 |
Rzeczpospolita | 19 901 | 14 121 | 34 022 |
Dziennik Gazeta Prawna | 13 896 | 16 740 | 30 636 |
Gazeta Podatkowa | 16 646 | 4 494 | 21 140 |
Przegląd Sportowy | 13 462 | 1 465 | 14 927 |
Puls Biznesu | 3 085 | 10 185 | 13 270 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 446 | 2 172 | 3 618 |
SPRZEDAŻ E-WYDAŃ1
Liderami sprzedaży e-wydań raportowanych w audycie PBC są gazety prawno-biznesowe: Dziennik Gazeta Prawna 16 740 egz., Rzeczpospolita 14 121 egz. i Puls Biznesu 10 185 egz. Warto zwrócić uwagę, że w tym segmencie dzienników udział e-wydań jest bardzo wysoki: Puls Biznesu – 77%; Parkiet Gazeta Giełdy 60%, a Dziennik Gazeta Prawna 55%. Dane zaprezentowano na Wykresie 2 i w Tabeli 2.
Tytuł | Sprzedaż E-wydania
(średnia miesięczna) |
Udział Sprzedaży E-wydania
w Sprzedaży Wydania |
Dziennik Gazeta Prawna | 16 740 | 55% |
Rzeczpospolita | 14 121 | 42% |
Puls Biznesu | 10 185 | 77% |
Gazeta Podatkowa | 4 494 | 21% |
Parkiet Gazeta Giełdy | 2 172 | 60% |
Przegląd Sportowy | 1 465 | 10% |
Gazeta Wyborcza | 1 376 | 3% |
Fakt Gazeta Codzienna | 243 | 0% |
Super Express | 241 | 0% |
LICZBA UŻYTKOWNIKÓW STRON INTERNETOWYCH (RU WG PBI)2
Największą liczbę użytkowników mają strony z treściami informacyjno-rozrywkowymi: Super Express i Fakt. Nieco mniej Gazeta Wyborcza. Za nią jest Rzeczpospolita, Dziennika Gazeta Prawna oraz Przegląd Sportowy.
Tytuł | Domena | Użytkownicy
(RU wg PBI, średniomiesięcznie) |
Super Express | se.pl | 10 448 460 |
Fakt Gazeta Codzienna | fakt.pl | 9 512 802 |
Gazeta Wyborcza | wyborcza.pl | 6 736 068 |
Rzeczpospolita | rp.pl | 3 368 952 |
Dziennik Gazeta Prawna | gazetaprawna.pl | 2 431 458 |
Przegląd Sportowy | onet.przegladsportowy.pl | 2 057 832 |
Puls Biznesu | pb.pl | 1 020 681 |
Parkiet Gazeta Giełdy | parkiet.com | 346 302 |
RYNEK PRASOWY: W II kwartale 2022 r. rozpowszechniono w sumie 38 314 239 egzemplarzy wszystkich dzienników objętych audytem PBC, w postaci drukowanej i e-wydań (cyfrowych replik wydań drukowanych), w tym e-wydań było aż 3 913 044 (10%).
Źródła: ¹Audyt PBC, Dane za okres IV-VI 2022; ²Gemius/PBI, średnia liczba realnych użytkowników (RU) za okres IV-VI 2022.
***
Polskie Badania Czytelnictwa to nowoczesny ośrodek badań i analiz rynku prasowego oraz komunikacji z rynkiem reklamy. Do zadań PBC należy realizacja badania czytelnictwa i reklamy, audyt rozpowszechniania tytułów prasowych, w formach drukowanych i w postaci treści cyfrowych oraz promocja atutów prasy.