Rekordowa wartość przekazanej pomocy – case study z kampanii Szlachetnej Paczki 2023

Informacja Prasowa - 22.02.2024
221

W 2023 roku pomoc dotarła do ponad 17 tysięcy rodzin w potrzebie, a jej łączna wartość wyniosła blisko 74 mln zł.

Komunikacja uwzględniająca sytuację gospodarczą w kraju, wielowymiarowe wsparcie ambasadorów docierających do różnorodnych społeczności, efektywne inicjatywy CSR z szerokim gronem firm partnerskich – to tylko kilka z czynników, które stoją za sukcesem kolejnej kampanii Szlachetnej Paczki. W 2023 roku pomoc dotarła do ponad 17 tysięcy rodzin w potrzebie, a jej łączna wartość wyniosła blisko 74 mln zł. To o 14 mln więcej niż w 2022 roku.

Miniona edycja Szlachetnej Paczki połączyła w mądrym pomaganiu blisko 700 000 osób. Nie byłoby to możliwe bez odpowiednio zaplanowanej i przeprowadzonej kampanii, która towarzyszyła temu, co najważniejsze – działaniu wielkiej machiny dobra, w ramach której darczyńcy wybierali konkretne rodziny i przygotowywali dla nich pomoc.

„Razem z darczyńcami, wolontariuszami i wszystkimi przyjaciółmi Paczki robimy wiele dobrego dla rodzin w potrzebie. Ugruntowana w świadomości Polaków marka Szlachetnej Paczki umożliwia nam docieranie z ideą mądrej pomocy efektywnie i na jeszcze większą skalę. Z badania przeprowadzonego w grudniu 2023 roku wynika, że aż 88% Polaków zna Paczkę chociażby ze słyszenia, a co trzeci badany wymienia Szlachetną Paczkę jako pierwszą odpowiedź na pytanie o akcję pomocową w okresie bożonarodzeniowym” – puentują organizatorzy.

 

„Na co nas stać?” – koncepcja kreatywna

Pani Maria marznie całą zimę, bo nie stać jej na ogrzewanie całego domu. Adaś nie chodzi do szkoły, kiedy pada, bo przemakają mu buty. Woda dosłownie wlewa mu się do środka przez dziurawe podeszwy. Pan Bogdan odmawia sobie jedzenia, żeby kupić wszystkie potrzebne leki. Bieda sprawia, że nie tylko na niewiele ich stać materialnie, ale też brakuje im często zasobów na to, by wzbudzić w sobie nadzieję na zmianę.

Przez trudną sytuację ekonomiczną wiele osób stać na mniej. Twórcy idei kreatywnej opierali się jednak na założeniu, że jest coś, czego inflacja czy drożyzna nie mogą nas pozbawić. To wspólne działanie, możliwość niesienia wsparcia w grupie i radość, która płynie z realnego wpływu na życie konkretnych rodzin w ramach Szlachetnej Paczki. Bo razem stać nas na dobro. Autorką idei kreatywnej jest Agnieszka Wojtyniak ze Stowarzyszenia WIOSNA, które organizuje Szlachetną Paczkę.

– Przygotowując komunikację kampanii Szlachetnej Paczki, bazowaliśmy na insighcie mówiącym, że lepiej jest pomagać niż być tą osobą, która jest obdarowywana, dlatego, że gdy pomagamy, to znaczy, że nadal mamy na to zasoby. W związku z trudniejszą sytuacją gospodarczą i inflacją również pomagający zaczęli zadawać sobie pytanie, na co ich stać. Chcieliśmy pokazać, że aby pomagać, nie trzeba mieć bardzo dużych środków, siła tkwi we wspólnocie i zachęceniu do zaangażowania najbliższego otoczenia. „Razem stać nas na dobro” to hasło kampanii, które mówi, że wspólnie możemy zgromadzić środki na pomoc konkretnej, potrzebującej rodzinie oraz że mamy w sobie wystarczająco empatii, chęci, możliwości wygospodarowania czasu na niesienie pomocy – mówi Katarzyna Kowalska, Menadżerka ds. Komunikacji Strategicznej w Stowarzyszeniu WIOSNA.

Koncept i kluczowe materiały komunikacyjne zostały wypracowane przez zespół Stowarzyszenia WIOSNA we współpracy z agencją Hand Made. W ramach kampanii powstał key visual – w trzech wersjach – oraz spot wideo: www.youtube.com/watch?v=nZj6_LfESrE/.

 

Spot w reżyserii Michała Bollanda wyprodukował dom produkcyjny ISTV Media, a autorką scenariusza jest Zofia Tarnawczyk. Materiał wyemitowały pro bono wszystkie stacje należące do grupy TVN oraz w TVP.

Raport o biedzie 2023

W trakcie kampanii Szlachetna Paczka opublikowała coroczny Raport o biedzie. Można przeczytać w nim, że 1,8 mln Polaków nie jest w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb. W skrajnym ubóstwie wciąż żyje blisko 400 tys. dzieci i 300 tys. seniorów – w ciągu roku przybyło ich ponad 40 tys.

– W wakacje internet zalewają zdjęcia restauracyjnych rachunków publikowane przez zszokowanych turystów. Są jednak w Polsce ludzie, dla których każdy paragon jest paragonem grozy. Leki, podstawowa żywność, ubrania, środki higieniczne. To produkty pierwszej potrzeby, które są dla nich dobrem luksusowym, a „małe przyjemności” całkowicie wypadają z ich codziennego słownika. Żyjący w ubóstwie z lękiem oczekują podliczenia i tak skromnych zakupów. Zawstydzeni pytają czy mogą być dłużni grosz. Dla nich ten grosz ma znaczenie – czytamy w Raporcie o biedzie 2023.

W publikacji oprócz poruszających historii i danych obrazujących skalę oraz charakterystykę ubóstwa w Polsce, znalazły się także wnioski z badania „Na co nie stać Polaków”. Wynika z niego, że ubóstwo to nie tylko braki materialne – bieda wielu osobom zabiera wszystko, także spokój, szacunek i bliskość.

– Raport o biedzie jest dla Szlachetnej Paczki bardzo ważną publikacją. Oddajemy głos tym, którzy ubóstwa doświadczają – to ich głos w dyskusji o problemie ubóstwa powinien być najważniejszy i dlatego zależy nam, żeby ten głos wybrzmiał najmocniej. Profesor Tarkowska powiedziała, że „Nie tylko sama bieda i ludzie biedni, ale i nastawienie do nich całego społeczeństwa mówią dużo o samym tym społeczeństwie”. Zgadzamy się z tym. To my, jako całe społeczeństwo, odpowiadamy za to, jak podchodzimy do problemu ubóstwa – mówi Magdalena Łukasik, Menadżer ds. Badań i Analiz w Stowarzyszeniu WIOSNA, współautorka Raportu o biedzie. – Chcemy prowokować dyskusję o ubóstwie w Polsce, docierać do szerokiej publiczności i edukować. Tłumaczyć, z czego ubóstwo wynika, ale również z czego nie wynika, bo stereotypy na temat biedy są w Polsce nadal bardzo mocne.

Pełną treść Raportu o biedzie można przeczytać tutaj: www.szlachetnapaczka.pl/raport-o-biedzie/. Publikacja została przygotowana także w wersji audio z udziałem Lidii Bogaczówny, aktorki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Wersję czytaną Raportu o biedzie mogli przesłuchiwać m.in. użytkownicy Onet Audio.

 

„Czy Paczka coś zmienia?”

Celem kampanii Szlachetnej Paczki jest pozyskanie darczyńców dla potrzebujących rodzin. Do paczek wkładają często materiały pierwszej potrzeby, zwyczajne. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, jak ta pomoc jest odbierana i ważna dla tych, którzy ją otrzymują.

Niezależna agencja MASMI zrealizowała badanie dotyczące odbioru Szlachetnej Paczki przez obdarowane rodziny. Wnioski również z tego raportu ukazały się w trakcie minionej kampanii, a były one jednoznaczne: Szlachetna Paczka jest realną, znaczącą zmianą dla tych, którzy mają najmniej. Dla rodzin w potrzebie Paczka to nie tylko wsparcie materialne, ale też mentalne. Zdecydowana większość, bo aż 94% rodzin zauważa wpływ Paczki na zmiany w życiu. U 97% badanych mądra pomoc wzbudziła wdzięczność, radość, poczucie, że ktoś o nich dba.

Więcej danych z Raportu „Czy Szlachetna Paczka coś zmienia” znajdziesz tutaj: https://www.szlachetnapaczka.pl/efekt-paczki/.

Ambasadorem raportu został Nataniel Brożnowicz, współtwórca startupu Maturalni. Nataniel niegdyś sam otrzymał wsparcie Paczki i jak sam mówi, zmieniło to jego życie. Dziś zachęca do pomocy innych: https://www.youtube.com/watch?v=SU-kcxVOhx0.

Różnorodne grono ambasadorów

W 23. edycję Paczki, jak co roku, licznie włączyli się reprezentanci świata publicznego. Szerokie grono ambasadorów pozwoliło na docieranie z ideą Szlachetnej Paczki do różnorodnych społeczności. W 2023 roku Szlachetną Paczkę wsparli:

  • reprezentantki i reprezentanci Polski w piłce nożnej i e-futbolu, którzy przekonywali, że w pomaganiu warto grać do jednej bramki,

 

  • sportowcy z różnych dyscyplin: m.in. Joanna Jędrzejczyk, Aleksandra Mirosław i Bartosz Zmarzlik, którzy połączyli siły we wspólnych „mistrzostwach w pomaganiu” oraz Katarzyna Zillman,

 

  • Anna Lewandowska, dla której przygotowywanie Paczki dla potrzebujących to już coroczna, rodzinna tradycja,

 

  • aktorzy teatru 6. Piętro na czele z dyrektorem Eugeniuszem Korinem: Michał Żebrowski, Anna Dereszowska, Joanna Liszowska i Lesław Żurek, którzy zachęcali do włączenia się w Paczkę i odegrania pięknej roli w życiu najbardziej potrzebujących,

 

  • muzycy zespołu Kwiat Jabłoni, którzy na swoim przykładzie mobilizowali fanów do zaangażowania w Paczkę słowami znanego porzekadła „niedaleko pada jabłko od jabłoni”,

 

  • ludzie gór, czyli Krzysztof Wielicki, Andrzej Bargiel i Kinga Baranowska oraz GOPR Podhale, którzy przekonywali, że „razem” ma znaczenie – tak w górach, jak i na nizinach,

 

  • twórcy internetowi znani z kanałów takich jak: Literaccy, O matko i córko oraz Maturalni.com,

 

  • a także pięściarz Mariusz Wach, aktor Mateusz Janicki, aktorka Julia Kamińska i wielu innych ambasadorów obecnych w trakcie wydarzeń transmitowanych live przez Szlachetną Paczkę i prowadzonych przez Ewę Drzyzgę.

Razem stać nas na dobro – w całej Polsce

Szlachetna Paczka to jednak nie tylko twarze znane ze szklanych ekranów czy zasięgowych profili na Facebooku czy Instagramie. Szlachetna Paczka pokazywała, że zostać darczyńcą i napisać historię wybranej rodziny na nowo może każdy, tak jak to robi od lat instruktorka fitness pani Mickiewicz, przedsiębiorczyni pani Miłosz, specjalistka w dziale handlowym pani Prus czy kierowca pan Żeromski. Historie tych zwykłych-niezwykłych darczyńców zostały zaakcentowane w komunikacji kampanii nie tylko ze względu na znane nazwiska, ale przede wszystkim: otwarte serca na pomoc drugiemu człowiekowi, których w Polsce są setki tysięcy. Bo Paczka działa w najdalszych zakątkach kraju.

Szlachetne Paczki jak co roku przygotowywali reprezentanci niemal wszystkich grup społecznych: strażacy, ratownicy górscy, policjanci, wojskowi. Dzięki wcześniejszej pracy ponad 12 tysięcy wolontariuszy i wolontariuszek, Paczki powstawały w szkołach, teatrach, szpitalach, w Kołach Gospodyń Wiejskich, w Radach Miast i sołectwach. Wszędzie tam, gdzie są potrzebujący i Ci, których stać na wspólne pomaganie. Widać to także w liczbach związanych z witryną Paczki, która jest punktem wyjścia dla osób angażujących się w program.

Podczas szczytu kampanii, w ostatnim kwartale zeszłego roku, ze strony Szlachetnej Paczki, na której co roku publikowana jest Baza Rodzin czekających na pomoc, skorzystało 1,5 mln użytkowników, przy ponad 2,5 mln sesji. W serwisie Paczki odnotowywano nawet 34 tys. jednoczesnych użytkowników.

Więcej historii zaangażowania w Szlachetną Paczkę z najdalszych zakątków kraju znajdziesz tutaj: https://www.szlachetnapaczka.pl/weekend-cudow-w-pigulce/.

 

Kreatywne i efektywne działania z partnerami biznesowymi

Za rekordowymi wynikami 23. edycji stoją także przyjaciele ze świata biznesu. Bank BNP Paribas jest Partnerem Strategicznym Paczki od 6 lat i wspiera program na wiele sposobów. Dzięki wolontariuszom z banku, którzy działali w ramach wolontariatu pracowniczego, pomoc trafiła do 163 domów, w których zapanowała nadzieja. By do tego doszło prawie 3000 wolontariuszy i wolontariuszek (to aż 1/3 pracowników całej organizacji), poświęciło 17818 godzin na przygotowanie pomocy, którą spakowano do 2771 pudełek i kartonów. Bank BNP Paribas dał też swoim Klientom możliwość wsparcia Szlachetnej Paczki w czasie codziennych transakcji. W sumie wsparcie banku oraz Klientów dla Szlachetnej Paczki w 2023 roku wyniosło 1,69 mln zł.

Bank BNP Paribas i Szlachetna Paczka 2023

Po raz pierwszy w roli Partnera Strategicznego wsparł Paczkę T-Mobile. W akcję „Stare telefony działają cuda” – inicjatywie, dzięki której każdy może oddać do recyklingu stare telefony i tym samym wspierać niesienie mądrej pomocy – zaangażowały są wszystkie magentowe salony w całym kraju. Dobro nie ma jednak daty ważności, więc magentowe pomaganie nie zakończyło się w grudniu, a trwa nadal. Im więcej oddanych telefonów, tym większe wsparcie dla Szlachetnej Paczki. Dzięki tej zbiórce na konto Paczki może trafić nawet milion złotych. Oprócz zaangażowania finansowego T-Mobile, wspólnie z ponad 3 tysiącami pracowników, przygotowało także pomoc dla 50 potrzebujących rodzin.

T-Mobile i Szlachetna Paczka 2023

 

Firma bp wspiera Stowarzyszenie WIOSNA już od 16 lat. W ostatniej edycji Szlachetnej Paczki bp włączyło w pomaganie również swoich klientów. Każda kawa, zakupiona na stacjach bp od 8 listopada do końca roku 2023, wspierała Szlachetną Paczkę. Akcję wspierał pan Robert Makłowicz. Dzięki klientom Wild Bean Cafe, którzy kupowali kawy w trakcie trwania akcji, bp przekazało Stowarzyszeniu niemal 2 mln złotych. To wsparcie finansowe pomoże Paczce w dotarciu do tych, którzy potrzebują pomocy najbardziej – fundusze zostaną przeznaczone na organizację kolejnej edycji programu społecznego.

bp i Szlachetna Paczka 2023

 

Już po raz czwarty klienci Allegro mogli wziąć udział w akcji Szlachetny Koszyk, która trwała od 9 listopada do 19 grudnia i odbywała się pod hasłem „Kupuj z sercem na Allegro”. Użytkownicy platformy mogli kupić Szlachetną Cegiełkę i wesprzeć w ten sposób działania Stowarzyszenia WIOSNA. W akcję zaangażowało się ponad 65 tysięcy klientów, przekazując na Paczkę rekordową kwotę 1 237 545 zł, która zostanie przeznaczona na rozwój Szlachetnej Paczki i umożliwi pomaganie na jeszcze większą skalę. Jak co roku, swój wkład w pomaganie mieli również pracownicy Allegro. Aż 520 osób, w tym 28 liderów i liderek wolontariatu, darczyńców, a także bliskich, przyłączyło się do Szlachetnej Paczki. Dzięki ich zaangażowaniu i ogromnej determinacji, pomoc i paczki o łącznej wartości 150 000 zł otrzymało 30 rodzin w potrzebie.

Allegro i Szlachetna Paczka 2023

Po raz czwarty Magnetic i sieć Biedronka wsparli Szlachetną Paczkę, otaczając opieką osoby w trudnej sytuacji życiowej. Dzięki akcji „Magnetic przyciąga dobro” każdy, kto zdecydował się na zakup słodyczy Magnetic z logo Szlachetnej Paczki, wsparł najbardziej potrzebujących. Biedronka zaangażowała w pomoc nie tylko swoich klientów, ale także pracowników. 663 osób przyciągniętych historiami rodzin w potrzebie, poświęciło 1326 godzin, kompletując pomoc o wartości 104 810 zł.

Biedronka i Szlachetna Paczka 2023

 

– Zarówno wieloletnie partnerstwa, często poszerzane o kolejne obszary współpracy, jak i nowo nawiązane relacje z przedstawicielami świata biznesu, pozwoliły nam docierać z pomocą do kolejnych grup i miejsc. Współprace z partnerami biznesowymi sprawiły, że marka Szlachetnej Paczki mogła być widoczna w minionej kampanii na jeszcze większą skalę i z jeszcze większą różnorodnością – mówi Anna Woźniak z zespołu Współpracy i Rozwoju Stowarzyszenia WIOSNA. – To, na co warto wrócić uwagę, to fakt, że rośnie skala firm zainteresowanych i angażujących się w wolontariat pracowniczy ze Szlachetną Paczką. Ten model współpracy pozwala łączyć i rozwijać naszą misję społeczną oraz cele naszych partnerów.  Zależy nam, aby w kolejnym roku jeszcze więcej firm miało okazję dołączyć do współpracy z Szlachetną Paczką, odkrywając, jak wiele benefitów niesie współpraca przy tym programie.

 

Więcej przykładów współprac ze Szlachetną Paczka znajdziesz tutaj: www.szlachetnapaczka.pl/partnerzy-dla-paczki. Jeżeli masz pytania lub chcesz zaangażować swoją firmę w działania ze Szlachetną Paczką i zmieniać świat na dobre, napisz na adres firma@wiosna.org.pl.

 

Wieloletnie partnerstwa medialne

Docieranie z historiami, które odkryli i opisali wolontariusze Paczki czy z informacjami o zaangażowaniu ambasadorów, zwykłych-niezwykłych darczyńców, a także przedstawicieli biznesu nie byłoby możliwe bez wsparcia mediów.

Kolejny rok Paczkę wspierały media partnerskie: Onet, RMF FM, TVN, TVN 24 oraz największe media ogólnopolskie, a także lokalne. Podczas kampanii o Szlachetnej Paczce pojawiło się ponad 11 tysięcy wzmianek medialnych (1215 w TV – w tym 33 razy w głównych programach informacyjnych, 274 wzmianki w prasie, 3190 w radiu oraz 6640 w portalach), o łącznym zasięgu bliskim 400 mln (zakres dat: 10.11-31.12.2023 r.).

 

Wydarzenia live, Black Friday i wiele więcej

W kalendarz kampanii Szlachetnej Paczki na stałe wpisało się organizowanie transmisji live z Otwarcia Bazy Rodzin, Weekendu Cudów oraz konferencji z wynikami, dzięki którym cała Polska może uczestniczyć w najważniejszych momentach danej edycji programu. Pierwsze tego typu produkcje zostały zrealizowane w momencie wybuchu pandemii. Tegoroczną prowadzącą eventu rozpoczynającego kampanię, jak i wydarzenia live podczas Weekendu Cudów, była Ewa Drzyzga. Rozmowy z inspirującymi ludźmi zaangażowanymi w Paczkę można było śledzić w kanałach social media programu, a także na rmf24.pl oraz onet.pl.

Tak wyglądały kulisy wydarzenia medialnego i produkcji live zrealizowanych z okazji Weekendu Cudów Szlachetnej Paczki: https://www.youtube.com/watch?v=-A1o-RjraqQ.

Szlachetna Paczka skierowała celowaną komunikację zarówno do szkół, uczelni, jak i instytucji, udostępniając materiały ułatwiające skompletowanie Paczki w większej grupie, a także korzystała z możliwości kalendarza marketingowego, by zachęcać ludzi do pomagania. Jednym z takich kontekstów komunikacyjnych był Black Friday. Święto konsumpcjonizmu w wydaniu Szlachetnej Paczki przybrało formę serii dosadnych grafik, które uświadamiały, na jak niewiele stać tych, którzy mają najmniej.

Kampania Szlachetnej Paczki 2023 – podsumowanie

Maszyna do szycia, która pomoże w zdobywaniu dodatkowych funduszy na kosztowne leki. Rower, dzięki któremu możliwy będzie dojazd do pracy z odludzia czy pralka automatyczna dająca odrobinę wytchnienia w wieloosobowej rodzinie – a właściwie 120 maszyn, 418 rowerów, 2325 pralek… To liczby przekazanych darów w ramach 23. edycji Szlachetnej Paczki. Pod każdą z nich kryje się historia konkretnej rodziny lub osoby samotnej, która dzięki wolontariuszom, darczyńcom i wszystkim przyjaciołom Paczki może zyskać nadzieję na realną zmianę w życiu.

Zobacz, jakie emocje towarzyszyły wręczaniu Szlachetnych Paczek w minionej edycji Szlachetnej Paczki: https://www.youtube.com/watch?v=XNEgGDTP1wA

Comments

comments

221
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...