Raport „O tym się mówi”: W lipcu na czele materiał Renaty Kijowskiej z Faktów TVN

Informacja Prasowa - 24.08.2023
210

Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Lipcowy ranking otwiera materiał autorstwa Renaty Kijowskiej, który ukazał się w Faktach TVN i zdominował medialny dyskurs, wynika z najnowszego raportu „O tym się mówi” przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

18 lipca Fakty TVN ujawniły nadgorliwość i kontrowersyjną interwencję policji w domu mieszkanki Krakowa, która źle się poczuła po zażyciu środka poronnego i szukała telefonicznej pomocy u swojego psychiatry. Materiał Renaty Kijowskiej wywołał falę politycznych i medialnych komentarzy. Na jego podstawie powstały aż 644 publikacje medialne. Ich łączny zasięg wyniósł ponad 117 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
osm_072023.png

Podium rankingu uzupełniają publikacje WP SportoweFakty i Gazety Wyborczej

Na drugiej pozycji lipcowego zestawienia „O tym się mówi” znalazł się materiał Szymona Jadczaka – „Ustawił dziesiątki meczów. PZPN zaprosił go na wyjazdowy mecz kadry”, który został opublikowany na stronach WP SportoweFakty. Autor opisał skandal z udziałem Polskiego Związku Piłki Nożnej (PZPN), który zaprosił na mecz reprezentacji Polski w Kiszyniowie Mirosława Stasiaka, jednego z głównych negatywnych bohaterów afery korupcyjnej w polskiej piłce nożnej. Ustalenia dziennikarza przywoływano w innych mediach 166 razy, co przełożyło się na zasięg bliski 10,2 mln kontaktów z przekazem. To już trzeci materiał autorstwa Szymona Jadczaka, który znalazł się w TOP5 tegorocznych zestawień najbardziej zasięgowych publikacji w danym miesiącu.
Trzecim najczęściej cytowanym materiałem był artykuł „ »Wyborcza« ujawnia: ptasia grypa w mięsie drobiowym ze sklepów i umierające koty” Anny Lipińskiej, mówiący o wirusie ptasiej grypy wykrytym w próbkach mięsa drobiowego. Do publikacji odniósł się przywoływany w tekście wirusolog prof. Krzysztof Pyrć, który zarzucił autorce nadinterpretację wyników badań jego zespołu. Skutkiem tego było zamieszczenie przez gazetę sprostowania, które dodatkowo wpłynęło na zwiększenie zainteresowania tematem. Media powoływały się na artykuł Gazety Wyborczej 89 razy, a łączny zasięg publikacji oszacowano na blisko 7 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Tuż za podium lipcowego zestawienia znalazł się kolejny materiał o tematyce okołosportowej. Mowa o artykule Janusza Schwertnera – „Ujawniamy: Grzegorz Krychowiak składa zawiadomienie do prokuratury przeciwko lekarzowi reprezentacji Polski. W tle spór o miliony złotych”, który został opublikowany na stronach Przeglądu Sportowego Onet. Dziennikarz ujawnił w nim kulisy sporu między reprezentantem Polski, a lekarzem kadry Jackiem Jaroszewskim, którego tłem był wspólny biznes. Na artykuł Schwertnera powoływano się 86 razy. Przełożyło się to na zasięg bliski 2 mln kontaktów z przekazem.
Ranking TOP5 „O tym się mówi” zamyka materiał Karoliny Wysoty z Money.pl zatytułowany „Bez przetargu. Janusz Cieszyński wskazał, kto obsłuży płatności mObywatela”. Według jego autorki Ministerstwo Cyfryzacji bez przetargu wybrało operatora odpowiadającego za płatności podatków w aplikacji mObywatel, wskazując Bank Gospodarstwa Krajowego, który kompetencje w zakresie rozliczania płatności rozwija od zaledwie dwóch lat. W tekście wspomniano, że w latach 2016-2021 w zarządzie BGK zasiadał Przemysław Cieszyński, ojciec obecnego ministra cyfryzacji. Publikację cytowano 22 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący ponad 200 tys. kontaktów z przekazem.

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

Comments

comments

210
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...