Polskie media jednoczą siły. Rozpoczyna działalność Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych

Informacja Prasowa - 21.09.2023
256

Jego głównym zadaniem jest wspólna praca dla rozwoju mediów internetowych oraz reprezentowanie wydawców w procesie tworzenia regulacji prawnych

 

Z inicjatywy prezesów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska, Agory i Interii powstał Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych. Jego głównym zadaniem jest wspólna praca dla rozwoju mediów internetowych oraz reprezentowanie wydawców w procesie tworzenia regulacji prawnych. Prezesem związku został Maciej Kossowski. 

Sygnatariuszami Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych, oprócz reprezentantów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska i Agory są przedstawiciele Grupy ZPR Media oraz TVN Warner Bros. Discovery. Interia planuje formalnie dołączyć do Związku po jego rejestracji w KRS.

Od razu po powołaniu Związek przystąpił do Konfederacji Lewiatan.

Celem Związku jest reprezentowanie interesów jego członków, przede wszystkim poprzez oddziaływanie na kształt polskiego i europejskiego systemu prawnego. Ramy prawne i regulacje powinny zapewniać krajowym wydawcom równe i sprawiedliwe warunki rozwoju oraz konkurowania na europejskim rynku cyfrowym, zwłaszcza w relacjach z globalnymi firmami technologicznymi.

W planach Związku są również działania w zakresie zbiorowego zarządzanie prawami pokrewnymi. Będzie to możliwe po uchwaleniu ustawy, implementującej unijną dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym z 2019 r. oraz po spełnieniu stosownych wymagań przewidzianych przez właściwe przepisy.

W skład rady nadzorczej Związku wchodzą Jacek Świderski (Grupa WP), Aleksander Kutela (Ringier Axel Springer Polska), Bartosz Hojka (Agora), Katarzyna Białek (Grupa ZPR Media) oraz Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery). Na prezesa Związku został powołany Maciej Kossowski.

To bardzo ważny moment w historii polskiego rynku mediowego. Istnieje szereg organizacji, które zrzeszają media, ale brakowało instytucji skupionej wyłącznie na cyfrowej działalności wydawniczej, podczas gdy jest już ona największą częścią tego rynku. Czeka na nas wiele istotnych tematów. Polska wciąż nie wdrożyła Dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, przed nami prace nad dostosowaniem się do rozporządzenia unijnego DSA, w nieodległej przyszłości regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. Jestem też przekonany, że rozwój prawnej ochrony prywatności użytkowników i jej konsekwencje biznesowe, jak choćby wycofanie 3rd party cookies, będą wymagały kolejnych regulacji. Wspólny głos wydawców cyfrowych musi być w tej dyskusji wyraźnie słyszany mówi Maciej Kossowski, prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.

 

Comments

comments

256
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...