Piractwo wpływa pozytywnie na sprzedaż? Zaskakujące wyniki unijnego badania
Redakcja PR - 27.09.2017Piractwo wpływa pozytywnie na sprzedaż? Zaskakujące wyniki unijnego badania
Unia Europejska w 2014 roku prowadziła badanie na temat wpływu piractwa na sprzedaż gier, książek, muzyki i filmów. Jednak wyniki badań zostały udostępnione dopiero teraz. Co z nich wynika?
Raport obejmuje wybraną grupę reprezentacyjną dla krajów Unii Europejskiej, obejmującą Niemcy, Wielką Brytanię, Polskę, Hiszpanię, Francję oraz Szwecję. Opiera się on na danych, zgromadzonych do 2013 roku. Z badania wynika, że około 51 procent dorosłych i 72 procent nieletnich pobierało bądź transmitowało nielegalnie materiały, chronione prawem autorskim. Na czele uplasowali się obywatele Polski i Hiszpanii.
Badanie nie potwierdziło jednak, że piractwo ma negatywny wpływ na wyniki sprzedaży książek, gier, filmów czy muzyki. Analiza danych nie pozwoliła jednoznacznie stwierdzić, że jakikolwiek wpływ istnieje, choć są pewne wskazania, potwierdzające zależność piractwa i wyników sprzedaży. Dotyczy to przede wszystkim najpopularniejszych filmów, choć straty w sprzedaży oszacowano finalnie na zaledwie 5 %.
Jak podaje portal eurogamer, w przypadku gier wideo tendencja może być wręcz odwrotna – piractwo może wpływać na wzrost sprzedaży produktów. W raporcie zasugerowano, że nielegalna konsumpcja wpływa na tę legalną. Może to wynikać chociażby z tego, że gracze mają tendencję do sprawdzenia produktu przed jego zakupem, aby przekonać się, czy spełnia on ich oczekiwania.
Raport zwraca również uwagę, że ta tendencja może wynikać z działań, podejmowanych przez producentów. Proponowanie dodatkowych bonusów oraz poziomów dla płacących graczy może skutecznie zachęcać ich do korzystania z legalnych źródeł.
Z zawartych w raporcie informacji warto zwrócić uwagę na fakt, że wykazano zależność pomiędzy wielkością pirackiego procederu, a niezadowoleniem z wysokich cen za produkty czy usługi. Widać to wyraźnie w obszarze filmowym, gdzie konsumenci zwracali uwagę na nieadekwatną kwotę w stosunku do oferowanej usługi.
W obszarze książek, muzyki i gier nie widać podobnych tendencji. Zmniejszenie zatem cen tych produktów nie wpłynęłoby na poziom piractwa. Inaczej sytuacja wygląda przy serialach i filmach – obniżenie cen mogłoby wpłynąć na zachęcenie konsumentów do korzystania z legalnych źródeł.
Raport powstał jednak przed wzrostem popularności platform, takich jak Netflix. Sytuacja być może uległa poprawie, jednak na dzień dzisiejszy nie ma potwierdzenia tych informacji.