NFT – niewymienialny token. Co to jest ?  

Redakcja PR - 26.05.2021
282

NFT - niewymienialny token. Co to jest ?  

Oto, kolejny nowoczesny gadżet. urodzony w świecie kryptowalut. Powoli świat kryptowalut wdziera się do naszego życia. Choć oczywiście, statystycznie rzecz biorąc, mało kto cokolwiek wie o: Bitcoinie, Ethereum, o NFT nie mówiąc. Oczywiście za Wikipedią 

Niewymienialny token – NFT

 Niewymienialny token (NFT) (ang. Non-fungible token) – unikalne aktywo cyfrowe (bądź realne, będące odzwierciedleniem na blockchainie), reprezentujące szeroką gamę przedmiotów materialnych i niematerialnych, takich jak kolekcjonerskie karty sportowe, wirtualne nieruchomości lub wirtualne dzieła sztuki[1].

Spis treści

 

Opis

Najprościej mówiąc NFT to rodzaj tokena kryptograficznego, który działa w oparciu o architekturę blockchain. Każdy token NFT zawiera informacje, które odróżniają go od innych tokenów i są one bardzo łatwe do zweryfikowania. Niezamienialne tokeny są przechowywane jako jednostka danych w architekturze zwanej blockchainem, która poświadcza, że dany plik cyfrowy jest niepowtarzalny. W przeciwieństwie do kryptowalut takich jak Bitcoin czy Ethereum tokeny NFT nie są wzajemnie wymienne.[1]

Ponadto posiadanie danego tokena nie uprawnia nas do praw autorskich, których odzwierciedleniem jest token. Chociaż ktoś może sprzedać NFT reprezentujące jego dzieło, kupujący nie zawsze otrzyma przywileje związane z przeniesiem własności. NFT jest więc tworem posiadania danego aktywa, odrębnym od praw autorskich.[2]

Historia

Tokeny NFT zyskały na popularności w 2017 roku (pierwsze wzmianki na ich temat pojawiły się już w 2012 roku), za sprawą gry CryptoKitties, która pozwalała jej użytkownikom na adoptowanie i handlowanie wirtualnymi kotami. Najdroższe zyskiwały wówczas wartość nawet 100 tys. dolarów.[3]

Jednak prawdziwy obłęd wokół tokenów NFT zaczął się wraz z początkiem 2021 roku, kiedy to artyści, celebryci, sławni influencerzy i sportowcy zaczęli wydawać swoje prace połączone z ich wirtualnymi odpowiednikami.[4] Kupujący dostrzegają w nich wyjątkowy produkt, który ma dla nich wartość kolekcjonerską i wraz z upływem lat będzie miał coraz to większą wartość.[5]

Zastosowanie ?

Cyfrowa sztuka

Sztuka była pierwszym ogniwem w zyskującej popularność branży tokenów NFT, stało się tak głównie za sprawą technologii blockchain, która zapewnia ich unikalność. Obraz brytyjskiego malarza Davida Hockneya został sprzedany w marcu 2021 roku za 69 milionów dolarów.[6]

Przedmioty kolekcjonerskie

Włoska drużyna piłkarska – Juventus w lutym 2021 roku poinformowała świat o wejściu w rynek NFT.[2] Klub wypuścił karty kolekcjonerskie reprezentujące wizerunki piłkarzy, które zostały podzielone na trzy kategorie unikalności. Pierwszą wyemitowaną kartą[3] została ta z wizerunkiem Cristiano Ronaldo.

Gry

Tokeny NFT możemy zaobserwować również w grach wideo. Jednym z ciekawych zastosowań są wirtualne działki lub domy, które niekiedy osiągają niewyobrażalne wręcz kwoty[4].

Muzyka

Muzycy mogą również tokenizować swoje dzieła w postaci tokenów kryptograficznych. Zespół thrashmetalowy Megadeth sprzedał niedawno swój unikalny token NFT. Fan zespołu zapłacił niemal 20 tysięcy dolarów za 6-cio sekundowy gif prezentujący charakterystyczną maskotkę oraz nazwę zespołu[5].

Przypisy

  1.  Kolekcjonerskie kryptowaluty i niezamienne tokeny (NFT), Binance Academy [dostęp 2021-04-28] (pol.).
  2.  Juventus wyemituje karty kolekcjonerskie na blockchainie Ethereum! | Tokeneo, Wiadomości Tokeneo, 21 lutego 2020 [dostęp 2021-04-28] (pol.).
  3.  https://twitter.com/kittypad/status/1230531601848786951, Twitter [dostęp 2021-04-28] (pol.).
  4.  Nowy rekord sprzedaży NFT za 1.5 mln USD idzie do Axie Infinity | Wiadomości, CrypS. [dostęp 2021-04-28] (pol.).
  5.  Nowy rekord sprzedaży NFT za 1.5 mln USD idzie do Axie Infinity | Wiadomości, CrypS. [dostęp 2021-04-28] (pol.).

Comments

comments

282
Komentarze
Sonda

Trzy organizacje branżowe: Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Stowarzyszenia Agencji Public Relations jest dla rynku PR rozwiązaniem optymalnym ??

Loading ... Loading ...