Masz agencję reklamową, jesteś influencerem? Sprawdź czy nie tworzysz ukrytej reklamy.
Informacja Prasowa - 12.02.2019Masz agencję reklamową, jesteś influencerem? Sprawdź czy nie tworzysz ukrytej reklamy.
Masz agencję reklamową, jesteś influencerem? Sprawdź czy nie tworzysz ukrytej reklamy.
Jeśli masz agencję marketingową lub PR-ową albo jeśli jesteś influencerem i tworzysz ukrytą reklamę możesz zapłacić za to wysokim odszkodowaniem. Prowadzenie kampanii przy pomocy ukrytej reklamy to czyn nieuczciwej konkurencji.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje tak zwanej nieuczciwej reklamy. Jednym z jej przykładów jest reklama ukryta. To z pozoru neutralne informacje, które mają zachęcić do kupowania towarów lub usług. Wystarczy, że w z pozoru neutralną informację włożysz przekaz, który w rzeczywistości ma cel reklamowy.
Kto za to odpowiada? Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – odpowiedzialność ponosi zarówno przedsiębiorca, który tak się reklamuje, ale też firma, agencja, która taką reklamę przygotowała.
Ukryta reklama może się też pojawić w przypadku pracy influencera, który niby przypadkiem podczas swojego materiału video lub bloga płynnie przechodzi do zachwalania konkretnego produktu.
Zakaz stosowania ukrytej reklamy wprowadza też ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Kryptoreklama, bo tak określa ją ta ustawa, polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu (Internet) w celu promocji produktu w sytuacji, gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta.
Nie chodzi tylko o pieniądze. Wystarczy, że influencer dostanie jakąkolwiek gratyfikację.
Prawo prasowe a blogi i podcasty
Kolejny zakaz stosowania ukrytej reklamy znajdziemy w ustawie Prawo prasowe.
Blogi, vlogi i podcasty mogą pod pewnymi warunkami stanowić prasę mimo, że nie są zarejestrowane w Rejestrze Dzienników i Czasopism. Zgodnie z przepisami prawa prasowego ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób niebudzący wątpliwości, że nie stanowią one materiału redakcyjnego.
Jeśli influencer działa w prasie nie może zgodnie z prawem przemycać treści na temat określonych produktów, czy usług jeśli chce działać zgodnie z prawem.
Warto o tym wiedzieć także z tego powodu, że odpowiedzialność spadnie między innymi na redaktora naczelnego dziennika lub czasopisma, w którym takie z pozoru niewinne informacje się pojawią. Ta sama zasada dotyczyć będzie działań agencji reklamowych, które zamierzałyby stworzyć taką właśnie kampanię promocyjną.
Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji zakazany jest ukryty przekaz handlowy. Jego definicja jest dość szeroka i jest nim przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy, firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub świadczącego usługi, jeżeli zamiarem dostawcy usługi medialnej, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu. Tym samym, także na gruncie tej ustawy „przemycanie” treści handlowych w pozornie neutralnych informacjach jest zakazane.
Jak żyć?
Jeśli jesteś infulncerem to prawie na pewno współpracujesz z markami. Powiedz więc o tym widzom i słuchaczom.
Możesz poinformować, że artykuł, odcinek na kanale YouTube, czy podcastu jest sponsorowany, a w przypadku współpracy afiliacyjnej przyznać wprost, że dostajesz wynagrodzenie za polecenie danej pozycji.
Nie nadwyręży to autorytetu, a wręcz wzbudzi szacunek. Odbiorcy lubią wiedzieć, że doceniasz ich inteligencję.
Autor: Piotr Kantorowski – radca prawny, twórca podcastu Prawo dla Biznesu.