Każdego dnia prawie 5 tys. materiałów w mediach dotyczy polskich parlamentarzystów

Informacja Prasowa - 04.10.2023
256

Podsumowanie badania Kompas Polityczny

Szósta – podsumowująca część badania „Kompas Polityczny” wskazuje, że zainteresowanie mediów skupione jest wokół dwóch ugrupowań – Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej. Ma to znaczący wpływ na percepcję pluralizmu w polskiej polityce. Jakie tematy cieszyły się największym zainteresowaniem mediów i którzy politycy opanowali sztukę wystąpień publicznych do perfekcji?

„Kompas Polityczny” – badanie opracowane przez PSMM Monitoring & More – zawiera dane z okresu od 1 maja 2022 roku do 30 kwietnia 2023 roku, z ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych oraz blisko 200 stacji radiowych i telewizyjnych. Analiza zawiera ponad 1,8 mln informacji na temat posłanek i posłów oraz senatorek i senatorów, a to oznacza, że każdego dnia średnio 4,9 tys. wzmianek w polskich mediach dotyczyło parlamentarzystów RP. – Badanie tak dużego zbioru danych skłania do przemyśleń dotyczących kondycji współczesnej polityki oraz jej styku z mediami. Z całą pewnością częścią składową wizerunku polityka jest jego medialność, a ten, kto tę sztukę opanował najlepiej, może liczyć na wysoką rozpoznawalność wśród wyborców – tłumaczy Marcin Szczupak, dyrektor badań i rozwoju biznesu w PSMM Monitoring & More.

Medialna dominacja prawicy

 Jak czytamy w raporcie, dziesiątka najbardziej medialnych posłanek i posłów to politycy związani z obozem Zjednoczonej Prawicy. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Mateusz Morawiecki, na drugim prezes Prawa i Sprawiedliwości – Jarosław Kaczyński. Nie dziwi także wysoka pozycja Mariusza Błaszczaka (miejsce 3.), w związku z dynamicznym rozwojem polskich sił zbrojnych, czy Zbigniewa Ziobry, budującego rozpoznawalność swoją i partii przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. –

Ostatnia, szósta część badania „Kompas Polityczny” potwierdza, że supremacja medialna Prawa i Sprawiedliwości na polskiej scenie politycznej jest faktem. Regułą jest, że medialność danego polityka jest ściśle połączona z siłą sprawczą w sprawach publicznych. Sprawowanie funkcji państwowych pozwala kształtować rzeczywistość, która jest następnie komentowana przez media. Politycy spoza tego kręgu mają ograniczone pole do działania, przez co ich obecność medialna ma zazwyczaj charakter wtórny i ogranicza się do krytyki rządu – komentuje Maciej Małkowski, starszy analityk mediów w PSMM Monitoring & More.

Media społecznościowe istotne w walce o uwagę wyborców

 W mediach społecznościowych w TOP 3 najpopularniejszych polityków zarówno pod kątem liczby obserwujących, jak i liczby komentarzy uplasowali się kolejno: Mateusz Morawiecki, Krzysztof Bosak oraz Wanda Nowicka. – Dziś kluczowym tematem w mediach jest trwająca kampania wyborcza. Kampania, w trakcie której politycy partii rządzącej nie chcą debatować z opozycją w niezależnych mediach, a media publiczne nie poruszają tematów niewygodnych dla władzy. Na tak spolaryzowanej scenie medialnej, jaką mamy aktualnie w Polsce, istotną rolę odgrywają media społecznościowe oraz szeroko rozumiany internet. To właśnie w tych przestrzeniach toczy się główna walka o uwagę wyborców, to w nich każdy ma takie same szanse na przyciągnięcie uwagi wyborców – dodaje Marcin Szczupak.

Senat w cieniu Sejmu

Opublikowana przez PSMM Monitoring & More analiza wskazuje, że Senat medialnie stoi w cieniu Sejmu. Media koncentrują się na działalności posłów i posłanek, gdyż jest ona bardziej widowiskowa, a co za tym idzie, wzbudza większe zainteresowanie. Niemniej część senatorów podejmuje aktywną działalność w mediach, jednak jak zauważają eksperci, ich wysoka ekspozycja medialna wiąże się najczęściej z pełnioną funkcją publiczną. W TOP 3 pod względem liczby publikacji znaleźli się: Tomasz Grodzki, Waldemar Kraska oraz Wojciech Skurkiewicz (liczba publikacji), z kolei biorąc pod uwagę dotarcie publikacji, Tomasz Grodzki, Waldemar Kraska i Krzysztof Kwiatkowski.

Polacy stabilni w wyborze godnych zaufania polityków

Uzupełnieniem niezależnego badania opublikowanego przez PSMM Monitoring & More jest analiza przygotowywana przez IBRiS, wskazująca tzw. lokomotywy wyborcze. Jak tłumaczy Adam Kostrzewski, specjalista ds. projektu z Fundacji Instytut Badań Rynkowych i Społecznych: – Interpretacja wyników z ostatnich sześciu miesięcy pokazuje, że podium polityków, których Polacy darzą największym zaufaniem, w zasadzie się nie zmienia. Są na nim Rafał Trzaskowski, Andrzej Duda oraz Mateusz Morawiecki. Ciekawym przypadkiem we wspomnianym zestawieniu jest Jarosław Kaczyński, który niemal w każdym miesiącu znajduje się w TOP 3 polityków, którym Polacy nie ufają najbardziej, ale jednocześnie na skali zaufania radzi sobie całkiem dobrze. Do tego stopnia, że w sierpniowym pomiarze znalazł się na trzecim miejscu z wynikiem 33,8%. Jest to pojedynczy przypadek, więc nie można przesądzać o wzroście notowań prezesa PiS, ale można sądzić, że seria spotkań wyjazdowych i kolejne obietnice znajdują uznanie w różnych częściach kraju.

„Kompas Polityczny” odkrywa, że przed polską polityką stoi wiele wyzwań, a współczesny marketing polityczny wymaga nie tylko obecności w mediach, ale także skutecznego komunikowania się z odbiorcami. – Aby ta komunikacja była efektywna, konieczne jest poznanie i zrozumienie odbiorców, do których kierowany jest przekaz. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie strony sceny politycznej będą otwarte na debatę ze społeczeństwem – kończy Marcin Szczupak.

Raport podsumowujący badanie Kompas Polityczny (część VI) wraz z komentarzami ekspertów: Marcina Szczupaka oraz Adama Kostrzewskiego oraz linkami i komentarzami pozostałych ekspertów do części I-V dostępna jest pod linkiem: https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/09/raport-kompas-polityczny-cz-6.pdf

Piąta część raportu wraz z komentarzem ekspertki Natalii Maćkowiak dostępny jest pod linkiem: https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/09/kompas-polityczny-cz-5.pdf

Czwarta część raportu z komentarzami analityków mediów oraz eksperta dr. hab. Dariusza Tworzydło jest dostępny pod linkiem: https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/09/raport-kompas-polityczny-czesc-4.pdf

Trzecia część raportu z komentarzami ekspertów: dr hab. Doroty Ewy Piontek oraz dra hab. Szymona Ossowskiego jest dostępny pod linkiem: https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/08/kompas-polityczny-czesc-iii.pdf

 

Druga część raportu z komentarzami Bartosza Czupryka i Michała Tkaczyszyna jest dostępna pod linkiem: https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/07/raport-kompas-polityczny-czesc-2.pdf

 

Pierwsza część raportu z komentarzami ekspertów: Moniki Kaczmarek-Śliwińskiej, Sebastiana Drobczyńskiego i Marcina Szczupaka jest dostępna pod linkiem: https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/06/czesc-1-raport-kompas-polityczny-20062023.pdf

graphic designed by midjourney

Comments

comments

256
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...