Giełdowy krach WPP

Redakcja PR - 26.10.2018
64

Spadek wartości lidera rynku PR i marketingu

Wartość akcji WPP, największej na świecie międzynarodowej firmy zajmującej się reklamą i public relations, w ciągu jednego dnia spadła na londyńskiej giełdzie o ponad jedną piątą. To największy spadek akcji holdingu od ponad dwóch dekad. Wynika on z prognozy zapowiadającej obniżenie tegorocznych obrotów i marży, będące konsekwencją słabych wyników głównych agencji WPP w III kwartale br. Przychody holdingu spadły w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 0,8%, do 3,758 mld funtów, po trzech kwartałach były z kolei rok do roku niższe o 1,6%, wynosząc 11,251 mld funtów.

WPP to właściciel wielu agencji reklamowych, PR oraz badania rynku i sieci, w tym m. in. Hill & Knowlton, Ogilvy, J. Walter Thompson, Young & Rubicam, IMRB, Millward Brown, Burson-Marsteller, TNS, GroupM oraz Cohn & Wolfe.

Raport o wynikach poskutkował ujawnieniem istotnych informacji. Zarząd firmy oficjalnie potwierdził plany prezesa, Marka Reada, dotyczące sprzedaży udziałów w firmie badawczej Kantar. WPP obniżyło swoje roczne prognozy dotyczące przychodów  – firma spodziewa się, że sprzedaż spadnie o 0,5-1% – poprzednie prognozy mówiły o spadku na poziomie 0,3%. Według Reada firma „stała się zbyt skomplikowana” i „zbyt wolno dostosowywała się” do zmiennego z natury biznesu marketingowego.

Oprócz sprzedaży części aktywów, CEO WPP planuje wstrzymać się z zakupami, a zainwestować w utalentowanych ludzi, co ma ożywić agencje holdingu. Jako dowód, że jego strategia restrukturyzacyjna zaczyna wchodzić w życie, wskazał m.in. połączenie agencji VML i Y&R. Ostrzegł jednak, że „potrzeba czasu” na poprawę sytuacji firmy.

„Potrzebujemy silniejszych agencji twórczych, mamy dobrych ludzi, potrzebujemy ich więcej. Nie nastąpi to z dnia na dzień. Musimy być realistami, co do prędkości działania tego biznesu” – powiedział Read.

Serwis Bloomberga zauważył, że spadek przychodów holdingu po trzech kwartałach br. wskazuje na utratę pozycji WPP w stosunku do swoich głównych branżowych konkurentów: Omnicom Group, Publicis Groupe i Interpublic Group of Companies. Każdy z nich odnotował w obecnym kwartale stały wzrost przychodów organicznych. 

„Kontrastujące wyniki będą rodzić pytania o konkretne problemy WPP” — stwierdził Ian Whittaker, analityk Liberum, w komentarzu dla Bloomberga.

Comments

comments

64
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...