#CzarnyProtest w social mediach
Poniedziałek 3 października minął w całej Polsce pod hasłem #CzarnyProtest, któremu towarzyszyły dyskusje i wszechobecne społeczne poruszenie. NapoleonCat.com przeprowadził krótką analizę przebiegu protestu na Facebooku oraz Instagramie. Obejmuje ona okres na tydzień przed planowanym wydarzeniem, dzień strajku oraz kolejny – czyli od 26 września do 4 października.
Strony internetowe niektórych mediów wrzały, gorąco było również w mediach społecznościowych, które zostały wręcz zasypane czarno-białymi zdjęciami oraz grafikami – tak w skrócie można podsumować poniedziałkowy strajk. Oprócz fotorelacji z wydarzeń, które miały miejsce w wielu miastach w Polsce (i również poza jej granicami), w social media organizowane były liczne wydarzenia opatrzone hashtagiem #czarnyprotest.
Ogólnopolski strajk kobiet na Facebooku
Największą akcją w mediach społecznościowych była inicjatywa społeczna pod nazwą Ogólnopolski strajk kobiet! Polish women on strike. Utworzone na Facebooku wydarzenie przyciągnęło ponad 200 tys. użytkowników, z czego prawie 118 tys. wyraziła chęć wzięcia udziału w strajku, zaś 100 tys. wykazało zainteresowanie nim. Bez wątpienia jest to ogromny sukces organizatorów wydarzenia, ale również dowód na to, jaką moc mają działania w mediach społecznościowych.
Oficjalna strona organizacji społecznej Ogólnopolski Strajk Kobiet na Facebooku, utworzona 26 września, zdobyła nieco ponad 21 tys. użytkowników. Jest to zaledwie odsetek zainteresowanych eventem. Niemniej jednak, jak sami organizatorzy wyjaśniają, jako pierwsze zostało założone wydarzenie, którego popularność nota bene przerosła oczekiwania ich samych, i to właśnie tam publikowanych było najwięcej kluczowych informacji. Oficjalna strona powstała natomiast po to, by uniknąć podszywających się pod inicjatywą osób, stron, wydarzeń itp.
Najwięcej osób, które polubiły Ogólnopolski Strajk Kobiet pochodzi z Polski. Na kolejnych miejscach znalazły się: Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone, Holandia, Francja, Irlandia, Belgia, Norwegia i Szwecja. I choć najaktywniejsi byli użytkownicy z Polski, w działania fanpage’a angażowali się również ci pochodzący z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, czy Holandii.
Użytkownicy strony byli na niej dużo mniej aktywni, niż na facebookowym wydarzeniu. Najwięcej interakcji fani strony wykonali 28. września oraz 3. października.
#CzarnyProtest na Instagramie
Nie zabrakło również aktywności na Instagramie. W analizowanym okresie pojawiło się prawie 25,5 tys. postów zawierających hashtag #czarnyprotest. Zostały one opublikowane przez ponad 22,5 tys. autorów i uzyskały łącznie ponad 1,5 miliona polubień oraz ponad 27,5 tys. komentarzy.
Od 26. września najwięcej postów z #czarnyprotestopublikowali: @januszwalczak, @czarnyprotest oraz @pogotowie_graficzne.
Wśród najbardziej komentowanych i lubianych postów znalazły się wpisy autorów: @zuzeklobuzek, @nlyonne, @anja_rubik oraz @wyznajemy.