Cyfrowa transformacja: wyzwanie i szansa
Ostatni kryzys ekonomiczny dobitnie pokazał, że aby utrzymać konkurencyjność, trzeba zmienić model biznesu. To nie jest wyjście opcjonalne, ale konieczne.
Żyjemy w epoce gospodarki cyfrowej. Użycie technologii spowodowało pęknięcia, które oddziałują na relacje społeczne – teraz można dołożyć do tego nowe zwyczaje i metody komunikacyjne – ale jednocześnie otworzyły nieskończoną liczbę możliwości komercji, rozwoju nowych projektów i relacji z interesariuszami.
Ostatni kryzys ekonomiczny dobitnie pokazał, że aby utrzymać konkurencyjność, trzeba zmienić model biznesu. To nie jest wyjście opcjonalne, ale konieczne. Firmy muszą ewoluować i wprowadzać innowacje, nie tylko po to, by utrzymać się na powierzchni, lecz również – by stać się punktem odniesienia w swoim środowisku i utrzymać prowadzenie w oczach klientów.
Efektem tej rewolucji jest adaptacja organizacji do nowych warunków i nowych sposobów tworzenia przyszłości. I tu pojawia się wyzwanie – cyfrowa transformacja. Czym charakteryzuje się to zjawisko?
- Nowe produkty i usługi: w środowisku wibrującym od ofert, zapewnienie wartości dodanej jest kluczem do spełnienia wciąż rosnących potrzeb nienasyconych klientów.
- Zobowiązanie do współtworzenia i współpracującego środowiska: trzeba nieustannie mieć na uwadze, co robią inni – szczególnie, gdy chodzi o startupy – i wykorzystywać okazje, zdobywać przewagę, by móc łączyć siły.
- Nowy typ związków i relacji z klientami oraz interesariuszami: należy wykształcić mechanizmy dialogu z płynącą dwukierunkowo koncentracją, technologie ułatwiające interesariuszom zrozumieć, czego potrzebują i pozwalające dostarczyć natychmiastowe rozwiązania.
- Kultura innowacji i nieustannego rozwoju staje się nieodłączną postawą każdego pracownika na każdym szczeblu organizacji i podstawą wzorów zarządzania.
- Redefinicja talentu: pracownicy są ciałem i duszą każdej firmy, dlatego też muszą ciągle zdobywać nowe umiejętności, których nie da się nauczyć w klasie – praktycznych zdolności, które cały czas trzeba udoskonalać. Zrozumienie środowiska 2.0, a także bycie innowacyjnym, komunikowanie się i przewidywanie przeszkód, współpraca z zespołem to tylko niektóre umiejętności, na których rozwoju i poszukiwaniu powinny skupić się kadry firmy.
Jednakże, oprócz tego wszystkiego, cyfrowa transformacja zakłada wyjście poza strefę komfortu. A to oznacza, że trzeba podjąć ryzyko, popełniać błędy i uczyć się z nich.
Czeka nas przyszłość pełna wyzwań. I możliwości.
Adolfo Corujo, Partner i dyrektor ds. innowacji i talentu w LLORENTE & CUENCA
Sergio Cortés. Partner w LLORENTE & CUENCA założyciel i prezes Cink
http://www.holmesreport.com/sponsored/article/digital-transformation-a-challenge-and-an-opportunity