Panoptykon zaprasza na szkolenie „Bezpieczne zarządzanie informacją w pracy dziennikarza”

Redakcja PR - 06.09.2016
266

Szkolenie Fundacji Panoptykon dla dziennikarzy

Fundacja Panoptykon organizuje szkolenie pt. „Bezpieczne zarządzanie informacją w pracy dziennikarza”. Odbędzie się 30 września w siedzibie Fundacji.

Czy rozumiesz, jak działa Internet, przeglądarka, portale społecznościowe? Gdzie zostawiasz swój cyfrowy ślad, co to są metadane i ile można z nich wyczytać? Jakie informacje trafiają do  bazy operatora telekomunikacyjnego, a stamtąd w ręce organów państwa? Czy wiesz, jak ukryć swoją tożsamość w sieci? Czy zachowujesz podstawowe zasady bezpiecznego zarządzania informacją w pracy, w domu, w drodze?

Te i inne pytania będą przedmiotem szkolenia organizowanego przez Fundację Panoptykon.

Termin i miejsce szkolenia: sobota, 30 września 2016 r., godz. 10-17,  ul. Orzechowska 4/4, Warszawa. 

Udział w szkoleniu jest bezpłatny (uczestnicy pokrywają ewentualne koszty dojazdu).

Aby wziąć udział w szkoleniu, należy wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy w terminie do 11.09. >>> Formularz zgłoszeniowy

Zakres szkolenia

  1. Bezpieczne narzędzia komunikacji w pracy dziennikarza
  2. Ochrona źródeł: obowiązki, ryzyka i dobre praktyki
  3. Zarządzanie własną tożsamością w sieci
  4. „Higiena” przetwarzania danych i fizyczne bezpieczeństwo urządzeń

Prowadzący

Beata Biel – była dziennikarka; reżyserka dokumentalna, trenerka, współpracowniczka Google News Lab.

Wojciech Bogusz – ekspert w zakresie bezpieczeństwa w sieci, trener związany z organizacją Front Line Defenders, szkoli aktywistów i obrońców praw człowieka w rejonach szczególnie narażonych na niebezpieczeństwa.

Katarzyna Szymielewicz – ekspertka w zakresie prawnych aspektów ochrony informacji, prezeska Fundacji Panoptykon.

O szczegółach szkolenia rozmawiam z prezes Fundacji Panoptykon, Katarzyną Szymielewicz.

Justyna Dąbrowska: Skąd wybór takiego tematu szkolenia? Dlaczego jest ono skierowane właśnie dla dziennikarzy? 

Katarzyna Szymielewicz: Uważamy, że umiejętność świadomego, samodzielnego zarządzania informacją, w tym dopasowania narzędzi komunikacyjnych do własnych potrzeb, jest niezwykle przydatna. Nie chodzi tylko o ochronę przed inwigilacją ze strony państwa czy komercyjnie motywowanym śledzeniem w Internecie. Nawet, jeśli chcemy być widoczni i dzielić się pewnymi informacjami z całym światem, poza publicznym profilem mamy też prywatny, który wymaga ochrony.
Fundacja Panoptykon od paru lat prowadzi działania edukacyjne na tym polu, do tej pory skierowane przede wszystkim do nauczycieli i trenerów. Teraz przygotowaliśmy ofertę szkoleniową specjalnie z myślą o dziennikarzach i osobach zarządzających mediami. To odpowiedź na sygnały, jakie dostajemy od dawna: dziennikarze mają świadomość, że spoczywają na nich szczególne obowiazki, jeśli chodzi o ochronę danych i źródeł, ale niekoniecznie wiedzą, że przełożyć to na życie codzienne (z jakich narzędzi korzystać, jakich unikać, jak oceniać ryzyko). Niektóre redakcje już wdrożyły procedury ochrony danych i bezpiecznego kontaktu ze źródłami, inne dopiero o tym myślą. Fundacja Panoptykon chce wesprzeć ten proces, ponieważ uważamy, że praca dziennikarza wiąże się ze szczególnymi ryzykami i szczególną odpowiedzialnością.

JD: Proszę przybliżyć program szkolenia – czego konkretnie nauczą się dziennikarze? 

KS: Nie nastawiamy się na wdrożenie i naukę obsługi konkretnych narzędzi. Uważamy, że najważniejsza, z puntu widzenia dziennikarzy korzystających z cyfrowych technologii w pracy i życiu prywatnym, jest umiejętność samodzielnej oceny ryzyka i świadomego wyboru narzędzi pod kątem własnych potrzeb. Dlatego na tym się skupimy. W pierwszym bloku omówimy zagrożenia związane z przechwyceniem treści komunikacji lub metadanych i praktyczne metody, jakimi można się przed tym uchronić. Na przykładach pokażemy, kto zgodnie z prawem może uzyskać dostęp do przesyłanych treści lub metadanych, w zależności od wykorzystywanych narzędzi komunikacyjnych. Omówimy zasady działania różnych narzędzi komunikacyjnych i ich ograniczenia. W drugim bloku przypomnimy dlaczego dziennikarz musi chronić źródła informacji i szczegółowo omówimy dobre izłe praktyki komunikacyjne. W trzecim bloku wyjaśnimy, w jaki sposób nierozważne publikowanie informacji w Internecie może podważyć wiarygodność dziennikarza lub narazić jego źródło i zasugerujemy dobre praktyki do zastosowania w mediach społecznościowych. W czwartym bloku zajmiemy się urządzeniami, z którymi typowy dziennikarz się nie rozstaje: laptopem i telefonem. Podpowiemy, jak wybrać, zabezpieczyć i gdzie przechowywać urządzenie do przetwarzania poufnych lub wrażliwych danych, w jaki sposób przechowywać takie informacje oraz jak je skutecznie usunąć.

JD: Czy planują Państwo w przyszłości podobne spotkania dla innych grup zawodowych? 

KS: Tak, pracujemy już nad podobnym programem dla aktywistów i organizacji pozarządowych, a w dalszej perspektywie myślimy nad szkoleniami skierowanymi do adwokatów i sędziów. Jeśli tylko ewaluacja pilotażowego programu dla dziennikarzy wypadnie pozytywnie, na pewno będziemy tę pracę kontynuować.

Comments

comments

266
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...