Badanie SAR: wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej ‘22

Informacja Prasowa - 03.03.2022
226

Badanie SAR: wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej ‘22

Badanie SAR: wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej ‘22

Tegoroczne badanie objęło łącznie 62 agencje członkowskie. Odnotowano spadek w różnicy płac ze względu na płeć, a wzrost wynagrodzeń utrzymał się na zeszłorocznym poziomie. Badanie przeprowadzono we współpracy z firmą Willis Towers Watson Polska, autorem raportu.

SAR prowadzi badanie płac od 1999 roku. W tegorocznej edycji, zrealizowanej w styczniu i lutym, agencje przekazały łącznie dane o stanowiskach i wynagrodzeniach ponad 5600 osób, zwiększając o ponad 6% w stosunku do roku 2021 liczbę pracowników objętych badaniem.

Wyniki wskazują, iż w 2021 roku stawki wynagrodzeń wzrosły dla ponad 60% stanowisk. Przeciętny wzrost wynagrodzeń zasadniczych dla całego rynku oszacowano na 4,9%.

Obserwacje płacy zmiennej wskazują ponadto, iż firmy stosujące premie, po wielu przypadkach ich zamrożenia lub ograniczenia w pierwszym roku pandemii, wróciły do ich wypłacania.

Widać wyraźnie, że firmy z sektora komunikacji marketingowej mają niższe niż w większości sektorów różnice płac dla kobiet i mężczyzn. Na tych samych stanowiskach różnica
w wynagrodzeniach obu płci znacząco spadła – z 9% odnotowanych w roku 2021 do niecałych 6%.

Inny badany wskaźnik luki płacowej – „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i mężczyzn w sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa miejsce zajmowane przez badanych w hierarchii firmy. Według badania SAR całkowity wskaźnik luki płacowej (gender pay gap) wynosi 18% dla wszystkich typów umów i spadł do 13% przy analizie tylko umów o pracę. Należy zauważyć, iż wartość tej luki płacowej jest wyraźnie niższa niż odnotowana w badaniach dla sektora mediów (23%) czy rynku ogólnobranżowego (21% – na podstawie danych „WTW Polska 2021” dla pracowników z umowami o pracę).

Badanie SAR pokazuje także kierunek zmian i rozwiązań, jakie firmy wprowadzają w zakresie dobrostanu pracowników oraz jawności i transparentności płac oraz zasad podejmowania decyzji na temat wynagrodzeń.

Dane nt. wynagrodzeń

W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk w branży komunikacji marketingowej dla płacy gwarantowanej brutto.

Jest to wartość stałej płacy, określona dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT) w PLN w wymiarze miesięcznym.

Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.

W kontekście danych płacowych mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.

 

Tab.1. Mediany wynagrodzenia gwarantowanego:  miesięcznie [PLN]

Rodzina/stanowisko mediana
(PLN, miesięcznie)
STRATEGY PLANNING  
SENIOR STRATEGIC PLANNER 11 478
STRATEGIC PLANNER 9 094
CREATIVE  
SENIOR COPYWRITER 11 786
COPYWRITER 8 167
SENIOR ART DIRECTOR 11 566
ART DIRECTOR 9 500
GRAPHIC DESIGNER 6 525
DTP OPERATOR 6 787
DIGITAL  
WEB DEVELOPER/PROGRAMMER 8 138
PROGRAMATIC SPECIALIST 7 000
SENIOR MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D 10 100
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D 6 300
PERFORMANCE SPECIALIST 7 077
UX SENIOR SPECIALIST 8 970
SEM/SEO  
SEM SPECIALIST 6 800
SEO SPECIALIST 6 500
CLIENT SERVICE
ACCOUNT DIRECTOR 13 694
ACCOUNT MANAGER 9 000
ACCOUNT EXECUTIVE 5 911
ACCOUNT ASSISTANT 4 100
MEDIA  
MEDIA MANAGER 11 885
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER 8 738
MEDIA PLANNER/BUYER 6 500
SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER 6 683
TRAINEE (Media Assistant) 3 500
TRAFFIC  
TRAFFIC SPECIALIST 6 500

 

Stawki godzinowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2022 roku), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona w kwocie netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

Porównanie stawek godzinowych zadeklarowanych przez uczestników badania w roku 2022
i 2021 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach) wskazuje, iż deklarowane stawki godzinowe w roku 2022 zwiększyły się przeciętnie o 10% w porównaniu ze stawkami deklarowanymi w styczniu 2021 roku.

 

Tab.2. Mediany stawek godzinowych:  [PLN, netto]

STRATEGY PLANNING                                                            mediana stawki godzinowej w PLN
STRATEGIC DIRECTOR 440
STRATEGIC PLANNER 240
CREATIVE                                                                                 mediana stawki godzinowej w PLN
CREATIVE DIRECTOR 370
CREATIVE GROUP HEAD 273
SENIOR COPYWRITER 249
COPYWRITER 170
JUNIOR COPYWRITER 121
SENIOR ART DIRECTOR 215
ART DIRECTOR 168
JUNIOR ART DIRECTOR 139
SENIOR GRAPHIC DESIGNER 205
GRAPHIC DESIGNER 180
SENIOR DTP OPERATOR 185
DTP OPERATOR 160
DIGITAL                                                                                     mediana stawki godzinowej w PLN
HEAD OF DIGITAL 403
FRONT END DEVELOPER 200
BACK END DEVELOPER 235
e-COMMERCE CONSULTING/DELIVERY 225
PRODUCTION                                                                            mediana stawki godzinowej w PLN
PROOFREADER 120
MEDIA                                                                                        mediana stawki godzinowej w PLN
SOCIAL MEDIA  MODERATOR 120
MEDIA PLANNER 210
CLIENT SERVICE                                                                      mediana stawki godzinowej w PLN
CLIENT SERVICE DIRECTOR 420
GROUP ACCOUNT DIRECTOR 311
ACCOUNT DIRECTOR 267
ACCOUNT SUPERVISOR 245
ACCOUNT MANAGER 160
SOCIAL MEDIA  MANAGER 166
ACCOUNT EXECUTIVE 170
Usługi PR dla klientów zewnętrznych                                        mediana stawki godzinowej w PLN
PR MANAGER 250
PR EXECUTIVE 150
BRAND DESIGN                                                                        mediana stawki godzinowej w PLN
PROJECT MANAGER / ACCOUNT EXECUTIVE / BRAND CONSULTANT 222
DESIGNER 146

 

Comments

comments

226
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...