Debatowanie o etyce – czy ma sens ?

Jerzy Ciszewski - 18.11.2019
292

Debatowanie o etyce - czy ma sens ?

Rozmowa z dr hab. Monika Kaczmarek-ŚliwińskąUniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Ekspert, doradca i trener z dwudziestoletnim doświadczeniem w obszarze  budowy wizerunku, relacji z mediami, konstruowania strategii oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi.

1/ czy debatowanie o etyce ma w dzisiejszych czasach jakikolwiek sens ?

Oczywiście, że ma. Wydaje mi się, że etyka w Polsce nie ma dobregoPR-u, ponieważ kojarzy się z czymś uduchowionym, uwznioślonym, czymś niedostępnym, stosowanym po osiągnięciu jakiegoś magicznego etapu wtajemniczenia. Ale wystarczy przeczytać zasady etyki zawodowej PR i okazuje się, że nie ma tam nic poza wskazaniem rzetelnej, profesjonalnej pracy w zgodzie z prawem. Jeśli więc inaczej ustawimy etykę zawodową – nie jako święty Graal, ale jako warunek sine qua non określający profesjonalistę PR, to etyka PR staje się codzienną praktyką. Zresztą w wielu firmach tak właśnie jest – przy projektach, zleceniach, analizach rozmawia się, dyskutuje, spiera o kwestie opisane w kodeksach etyki nie nazywając ich per etyka.

Także raz jeszcze – rozmowa o etyce ma sens, ponieważ odczarowuje ją i pokazuje, że istnieje w codziennych zadaniach, a którą drogę wybierzemy – profesjonalisty czy dyletanta – to już nasz wybór.

2/naukowa konferencja o etyce w branży pr w kontekście aktualnych czasów, bardziej wygląda na teoretyczne rozważania kilku akademików … ?

Nawet jeśli tak byłoby, to czy rozważania akademików byłyby czymś złym? W Polsce często widzę tworzenie podziału na tzw. teoretyków i praktyków. Ci pierwsi traktowani są jak zło konieczne lub komiczne postaci z kreskówek, drudzy jako mistrzowie wiedzy tajemnej 🙂 Takie wartościowanie wyrządza więcej szkody niż pożytku. Dobra praktyka potrzebuje dobrej wiedzy i teorii, bo nie jest sztuką zrobić projekt PR i powiedzieć „udało się”. Sztuką jest wiedzieć, dlaczego to wyszło i wiedzieć, jak wykorzystać to w innych sytuacjach. Inna sprawa, że na uczelniach coraz mniej jest osób parających się PR-em jedynie teoretycznie.

Wracając do konferencji – nie będą to rozważania kilku akademików, ponieważ o ile konferencja jest wspólnym projektem Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW, Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Gdańskiej oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, to jednak przeglądając jej program widzimy, że zaproszone zostały wszystkie stowarzyszenia i związki branżowe oraz przedstawiciele agencji PR. Zależy nam na dyskursie i wypracowania takiego rozumienia etyki PR, przy którym wszyscy powiedzą „tak, właśnie o taki PR nam chodzi”.

3/ jaki jest program konferencji ?

13.12.2019 spotykamy się w siedzibie UKSW (Dewajtis 5). Zaczynamy godz. 10, planowane zakończenie 18.30.

Konferencję zaczynamy sesją ekspercką, podczas której Społeczny Zespół Ekspertów pod przewodnictwem prof. Olędzkiego podzieli się refleksjami na temat opracowanego przez siebie raportu „Standardy profesjonalizmu public relations”.

Następnie mamy sesję panelową, podczas której zaprezentują się PR-owcy, zarówno pracujący na uczelniach, jak i w agencjach.

Po przerwie obiadowej czekają nas jeszcze trzy sesje.

Pierwsza to panel branżowy, gdzie pojawi się Press Service Monitoring Mediów, Związek Firm PR i Polskie Stowarzyszenie Public Relations.

Druga cześć to dwie równoległe sesje naukowe, choć mówiąc „naukowe” w kontekście public relations warto pamiętać, że zazwyczaj zawierają one wiele odniesień do praktyki, analizy przypadków czy konstrukcji przydatnych modeli.

Konferencję zakończymy panelem, gdzie udzielimy głosu tzw. Oficerom Kodeksów Dobrych Praktyk, jak również członkom nowo powołanej Rady Etyki PR.

Szczegółowy program już wkrótce. Po więcej szczegółów zapraszam na http://www.ptks.pl/j3x/index.php/pl/etyka-pr.

4/ jakie powinny  praktyczne efekty

Powstały w ubiegłym roku Społeczny Zespół Ekspertów PR postanowił dokonać krytycznej analizy funkcjonowania istniejących w Polsce kodeksów etycznych PR, by sprowokować  i zachęcić całe  środowisko specjalistów public relations do bardziej owocnej dyskusji na temat pozytywnej roli etycznego zachowania w działalności zawodowej. Zachętą do dyskusji stały się badania poświęcone znaczeniu etyki w PR, zrealizowane na zamówienie Zespołu wiosną 2019 r. przez Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto oraz specjalne opracowanie tego Zespołu zatytułowane „Standardy profesjonalnego public relations” (pełny tekst na stronie:  http://www.ptks.pl/j3x/index.php/pl/etyka-pr). Dokument ten wyjaśnia, dlaczego profesjonalizm i etyka powinny być ze sobą nierozerwalnie połączone, jeśli public relations ma godzić interesy zleceniodawców, mediów i różnych grup społeczeństwa.

Społeczny Zespół Ekspertów PR określa „Standardy” jako oryginalny polski projekt edukacyjny.

Jaki cel i efekt? Podczas konferencji  ów „Standard” zostanie poddany ocenie środowiska zawodowego PR, jak i akademickich badaczy komunikacji społecznej. Chcemy doprowadzić do dyskusji nad etyką PR i zrozumieć różne punkty widzenia. Zrozumieć być może odrębne perspektywy postrzegania etyki zawodowej, aby wypracować jeden standard akceptowalny przez branżę PR. Standard przyjęty, zrozumiany, wdrożony.

(Organizatorzy zastrzegają sobie, iż ostateczny program konferencji może jeszcze ulec zmianie)

fot. Piotr Furman https://pfurman.com/pl/

Comments

comments

292
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...