Jak komunikują się parlamentarzyści ze Śląska i Zagłębia 
na Facebooku? – dr Krystian Dudek


Informacja Prasowa - 07.10.2019
242

Jak komunikują się parlamentarzyści ze Śląska i Zagłębia 
na Facebooku? - dr Krystian Dudek


Wyniki projektu badawczego

Badanie objęło parlamentarzystów ze Śląska i Zagłębia – posłów oraz senatorów, którzy zostali wyłonieni podczas wyborów parlamentarnych 25 października 2015 r. Analizie poddane zostały oficjalne profile (fanpage) na portalu Facebook wszystkich przedstawicieli władzy. Badanie przeprowadzone zostało na łącznej grupie 70 polityków, w skład której weszło 57 posłów oraz 13 senatorów i odbyło się w sierpniu 2019 r.

Analizie porównawczej poddany został czerwiec 2018 w korelacji do czerwca 2019 r. Imię i nazwisko danego polityka zostało dwukrotnie wpisane w wyszukiwarkę na portalu Facebook. W przypadku, gdy profil nie został wyświetlony w wyszukiwarce portalu przyjęto, że nie zostaje uwzględniony w wynikach badania.

Wykres 1 – Wykorzystywanie Facebooka przez parlamentarzystów – Posiadanie oficjalnego profilu na Facebooku i jego aktywność

Parlamentarzyści ze Śląska i Zagłębia na FB – najważniejsze dane:

Aktywność w różnych mediach społecznościowych

87 % parlamentarzystów (61 z 70) – posłów i senatorów – posiada oficjalny profil na Facebooku, z czego aż 8 posiadających profil polityków jest nieaktywnych.

29 % posłów i senatorów (20 z 70) posiada kontro na portalu Instagram.

66 % posłów i senatorów (46 z 70) posiada konto w serwisie Twitter.

24 % posłów i senatorów (17 z 70) nie posiada osobistej strony internetowej.

94 % posłów i senatorów (66 z 70) posiada prywatne konto na Facebooku.

Z kolei 76 % parlamentarzystów (53 z 70) – posiada oficjalny, aktywny profil na Facebooku, z czego:

  • 2 profile są nowe – zostały założone w lipcu i sierpniu 2019 r.,
  • 4 polityków posiadających oficjalny profil FB, nie ma prywatnego konta FB,
  • 53 % (28 z 53) używa hasztagów # (przykłady: #Porozmawiajmy #PlatformaObywatelska #UE #PiS #Rodzina500plus),
  • 17 % (9 z 53) wykorzystuje CTA – call to action, czyli wezwanie do działania (przykłady: Jak można dopuścić do takich decyzji? Mają coś do ukrycia? A jak Wy jak spędziliście weekend i Dzień Dziecka?),
  • 21 % (11 z 53) polityków uatrakcyjnia przekaz via Facebook relacjami prowadzonymi na żywo (tzw. live),
  • 51 % (27 z 53) polityków publikuje treści video, które aktualnie są najbardziej atrakcyjnym contentem w sieci.
  • ponad 55 % profili prowadzonych jest w sposób stricte informacyjny, oficjalny, bez publikacji treści prywatnych.

Stosowanie CTA, hasztagów, video – zwiększa zasięgi i lepiej pozycjonuje profil danego polityka, poprzez angażowanie odbiorców.

 

Posłowie na Facebooku ze Śląska i Zagłębia

Liczba posłów: 57

  • 49 posłów posiada oficjalny profil, z czego 6 jest nieaktywnych,
  • 3 nie ma profilu prywatnego na FB,
  • 58 % posłów (25 z 43) używa # hasztagów,
  • 21 % posłów (9 z 43) wykorzystuje CTA – wezwania do działania,
  • 26 % posłów (11 z 43) robi live’y – relacje na żywo,
  • 51 % posłów (22 z 43) publikuje treści video,
  • ponad 50 % profili prowadzonych jest informacyjnie i formalnie.

 

Senatorowie na Facebooku ze Śląska i Zagłębia

Liczba senatorów: 13

  • 12 senatorów posiada oficjalny profil, z czego 2 jest nieaktywnych,
  • tylko 1 senator nie ma prywatnego FB,
  • 30 % senatorów (3 z 10) używa # hasztagów,
  • nikt nie używa CTA,
  • nikt nie robi live’ów,
  • 50 % senatorów (5 z 10) wykorzystuje video,
  • 90 % profili prowadzonych jest w sposób formalny.

 

Najpopularniejsi politycy na Facebooku, to tylko posłowie!

Wykres 2 – 10 najpopularniejszych parlamentarzystów na Facebooku na Śląsku i w Zagłębiu

Szczegółowo:

Powyższe wykresy przedstawiają liczbę fanów oficjalnych profili polityków na Śląsku i Zagłębiu, tym samym tworzą ranking najpopularniejszych parlamentarzystów w sieci w tym regionie. Na pierwszym miejscu plasuje się Borys Budka z imponującym wynikiem 77101 fanów. Drugie miejsce objęła poseł Barbara Dolniak z notą niemal sześciokrotnie mniejszą od poprzednika – 13155 fanów. Listę najpopularniejszych polityków zamyka poseł Małgorzata Pępek z wynikiem 5035 fanów.

Warto zaznaczyć, że w zestawieniu TOP 10 znaleźni się sami przedstawiciele Sejmu, żaden z Senatorów nie wszedł do ścisłej czołówki najpopularniejszych polityków. Pierwsza osoba z rankingu senatorów pod względem liczby fanów to senator Artur Warzocha, który posiada ponad 2 tys. fanów. Jest to o ponad połowę mniej od osoby reprezentującej 10. miejsce wśród najpopularniejszych polityków na FB.

Senatorowie z największą liczbą fanów

Wykres 3 – Hierarchia senatorów według liczby fanów na portalu Facebook

Szczegółowo:

Zaprezentowany ranking senatorów z największą liczbą fanów jest w istocie wykresem przedstawiającym wszystkich senatorów z regionu Śląska i Zagłębia, ponieważ zawiera 10 pozycji. Najpopularniejszym senatorem na portalu Facebook jest Artur Warzocha z wynikiem 2123 fanów. Kolejno, drugie miejsce zajął senator Leszek Piechota, który uzyskał wynik 1650 fanów. Aż 6 przedstawicieli Senatu prezentuje liczbę fanów poniżej tysiąca. Ostatnie miejsce w rankingu zajął senator Michał Potoczny z wynikiem 99 fanów. Wynik senatora Potocznego jest jednocześnie najniższym wynikiem w całym zestawieniu wszystkich 53 aktywnych na Facebooku parlamentarzystów. Senatorowie nie starają się przyciągać nowych fanów poprzez działania na Facebooku i nie realizują kampanii promocyjnych nakierowanych na zdobywanie nowych polubieni profilu, mimo iż ich okręgi są większe niż posłów i social media byłyby przydatne.

Czy wyniki wyborcze przekładają się na liczbę fanów?

Wykres 4 – Zestawienie liczby fanów posłów na oficjalnym profilu Facebook w stosunku do otrzymanej liczby głosów w wyborach parlamentarnych w 2015 roku

Tabela 1 –Zestawienie liczby fanów posłów na oficjalnym profilu Facebook w stosunku do otrzymanej liczby głosów w wyborach parlamentarnych w 2015 roku – posłowie

Analizie poddane zostały wyniki wyborcze uzyskane przez polityków w wyborach parlamentarnych, które odbyły się 25 października 2015 roku i skorelowane z liczbą fanów na oficjalnym profilu FB danego polityka.

Powyższy wykres prezentuje 10 najpopularniejszych na FB posłów wraz z ich wynikiem wyborczym i liczbą fanów. Borys Budka uzyskał w wyborach 37761 głosów, zaś liczba jego fanów wynosi ponad 77 tys. Czy w nadchodzących wyborach dzięki temu osiągnie wyższy wyniki? Borys Budka jako jedyny z zaprezentowanych posłów przekroczył, i to o ponad połowę, pod względem liczby fanów, swój wynik wyborczy. Kolejni posłowie mają już mniejszą liczbę fanów od uzyskanej liczby głosów w wyborach. Warto zwrócić uwagę także na wyniki poseł Izabeli Kloc, która w wyborach zdobyła o niemal 6 tys. wyższy wynik wyborczy od Borysa Budki, ale posiada jedynie ponad 10 tys. fanów na portalu Facebook.

Wykres 5 –Zestawienie liczby fanów senatorów na oficjalnym profilu Facebook w stosunku do otrzymanej liczby głosów w wyborach parlamentarnych w 2015 roku

Wykres przedstawia korelację liczby fanów w stosunku do liczby uzyskanych przez senatorów głosów w wyborach. W zaprezentowanych na wstępie raportu wykresach, przedstawiono, że senatorowie są zdecydowanie mniej popularni na portalu Facebook niż reprezentanci Sejmu, mimo iż walczą o głosy w dużo większych okręgach. Wobec powyższego, wśród senatorów, wynik wyborczy nie przekłada się na notowania senatorów w social mediach.

Tabela 2 – Zestawienie liczby fanów posłów na oficjalnym profilu Facebook w stosunku do otrzymanej liczby głosów w wyborach parlamentarnych w 2015 roku – senatorowie

Wykres 6 –Zestawienie liczby fanów wszystkich parlamentarzystów na oficjalnym profilu Facebook w stosunku do otrzymanej liczby głosów w wyborach parlamentarnych w 2015 roku – najwyższe wskaźniki.

Tabela 3 –Zestawienie liczby fanów posłów na oficjalnym profilu Facebook w stosunku do otrzymanej liczby głosów w wyborach parlamentarnych w 2015 roku – najwyższe wskaźniki.

Powyższy wykres oraz tabela obrazują polityków (po raz kolejny w rankingu znaleźli się tylko posłowie) z najwyższym wskaźnikiem procentowym liczby fanów w stosunku do liczby głosów.

Najlepsi publikują aż 3 razy dziennie!

Wykres 7 – Średnia liczba publikacji postów na oficjalnym profilu na Facebooku w skali tygodnia wśród wszystkich parlamentarzystów – najwyższy wskaźnik

Powyższy wykres obrazuje częstotliwość publikacji dziesięciu najaktywniejszych pod tym względem polityków. Pod uwagę zostały wzięte posty, publikacje zdjęć, udostępnianie treści z innych profili oraz relacje na żywo. Co ważne – po raz kolejny w rankingu znaleźli się tylko sami przedstawiciele Sejmu. Na pierwszym miejscu plasuje się Bożena Borys-Szopa ze średnią liczbą 23 publikacji na tydzień w czerwcu 2019 r. Oznacza to, że poseł publikuje treści co najmniej 3-4 razy dziennie! Co istotne, Bożena Borys-Szopa nie znalazła się w rankingu 10 najpopularniejszych polityków pod względem liczby fanów, co może oznaczać, że jakość komunikacji nie sprzyja wzrostowi liczby fanów. Jej wynik w zestawieniu popularności uplasował ją na 24. miejscu. Drugi wynik ex aequo uzyskały Barbara Dolniak i Beata Małecka-Libera ze średnią liczbą 18 publikacji w tygodniu. Kolejno – Krystyna Szumilas i Paweł Bańkowski publikują średnio 15 razy w tygodniu. Z rankingu najpopularniejszych polityków na FB
w zestawieniu najczęściej publikujących parlamentarzystów znalazły się tylko dwie osoby: Barbara Dolniak i Borys Budka. Lider najpopularniejszych polityków na Facebooku – Borys Budka umieszcza średnio 14 wpisów w tygodniu, czyli jest aktywny na portalu mniej więcej 2 razy dziennie. Pozostałych 8 osób z zestawienia najczęściej publikujących polityków nie znalazła się w rankingu najpopularniejszych, oznacza to więc, że aktywność nie idzie w parze z liczbą fanów. Wniosek – posłowie muszą poprawić jakość swojej komunikacji na FB.

Należy zaznaczyć, że analiza dotyczy miesiąca czerwca. To ostatni miesiąc przed wakacjami, a często także miesiąc obfitujący w wiele wydarzeń miejskich: dni dziecka, dni miast, akcje plenerowe etc., o których politycy chętnie piszą.

Są też tacy, którzy publikują raz w tygodniu

Wykres 8 –Średnia liczba publikacji postów na oficjalnym profilu na Facebooku w skali tygodnia wśród przedstawicieli Senatu

Senatorowie nie wykorzystują potencjału Facebooka i w większości nie używają mediów społecznościowych do komunikacji z wyborcami. Najczęściej publikującym senatorem z regionu Śląska i Zagłębia jest Michał Potoczny z wynikiem średnio 9 publikacji w tygodniu. Co ciekawe, ma on najmniej fanów na FB – bo tylko 99 i w zasadzie jego komunikację ogranicza niska liczba odbiorców. Warto byłoby przeprowadzić kampanię na przyrost fanów. Kolejno znaleźli się Ryszard Majer i Andrzej Misiołek z wynikiem 3 publikacji w tygodniu, co oznacza, że publikują informacje mniej więcej co 2-3 dni w tygodniu. Tadeusz Kopeć, Andrzej Kamiński i Maria Pańczyk-Poździej udostępniają treści raz w tygodniu, a Arkadiusz Grabowski w czerwcu 2019 r. opublikował zaledwie 1 post na cały miesiąc – stąd średni, miesięczny wynik wyniósł 0.

Facebook jako narzędzie przekazywania informacji o działalności

Wykres 9 – Korelacja postów prywatnych, politycznych i zawodowych wśród przedstawicieli Sejmu

Powyżej możemy prześledzić dane prezentujące stosunek liczby postów prywatnych, politycznych i dotyczących działalności parlamentarnej wśród posłów. Znaczną większość postów stanowią posty związane z działalnością danego polityka oraz posty polityczne, choć tych ostatnich jest zdecydowanie mniej. Najmniej politycy dzielą się ze swoimi fanami informacjami z życia prywatnego – aż 5 posłów w ogóle nie publikuje postów prywatnych. A szkoda, bo takie działania – oczywiście w umiarze, skracają dystans wobec wyborców, ocieplają wizerunek i budują zasięgi.

Senatorowie tylko o działalności

Wykres 10 – Korelacja postów prywatnych, politycznych i zawodowych wśród przedstawicieli Senatu

Przedstawiciele izby wyższej parlamentu RP w publikacjach na portalu Facebook skupiają się w przeważającej większości na informacjach o swojej działalności. Aż połowa senatorów publikuje tylko i wyłącznie takie treści. Tylko jeden z senatorów w miesiącu poddanym analizie opublikował treści związane z życiem prywatnym. Wśród opinii publicznej panuje przekonanie, że senatorowie są niedostępnymi politykami, z dala od zwykłych ludzi – wyniki powyższego zestawiania to potwierdzają.

Wybory zbliżają się wolnym krokiem…

Wykres 11 – Wzrost procentowy (%) liczby publikacji w czerwcu 2019 r. do czerwca 2018 r. wśród parlamentarzystów

Analizie został poddany czerwiec 2019 roku, jako ostatni miesiąc „roboczy” przed sezonem wakacyjnym. Jest to również miesiąc w którym nieśpiesznie rozpoczęła się – wówczas jeszcze ukryta – kampania wyborcza przed jesiennymi wyborami do Sejmu i Senatu. Zaobserwować więc można u niektórych parlamentarzystów znaczny wzrost aktywności na Facebooku. Na powyższym wykresie można zauważyć procentowy wzrost liczby publikacji w czerwcu 2019 r. w stosunku do tego samego okresu z roku 2018. Najwyższy wskaźnik zanotował poseł Waldemar Andzel, który w czerwcu ubiegłego roku nie opublikował ani jednego postu, a już w tym roku udostępnił treści aż 28 razy w miesiącu, co oznacza, że w tygodniu publikował informacje 6 razy. Podobnie jak senator Leszek Piechota i poseł Czesław Sobierajski. Czy wskazane wyniki oznaczają, że kampania wyborcza rozpoczęła się w czerwcu?

Tabela 4 – 10 parlamentarzystów z najwyższym wskaźnikiem procentowym odnoszącym się do wzrostu liczby publikacji

Niektórzy publikowali mniej i to o ponad połowę

Wykres 12 – Spadek liczby publikacji w czerwcu 2019 r. do czerwca 2018 r. wśród parlamentarzystów

Miesiąc czerwiec jednak nie dla wszystkich polityków był miesiącem, w którym należało podjąć aktywniejsze działania na Facebooku. Niektórzy z parlamentarzystów odnotowali znaczny spadek w liczbie publikacji. Posłowie Tomasz Jaskółka, Grzegorz Długi oraz Barbara Chrobak odnotowali niemal 80 % spadek w liczbie publikacji. Dokładne zestawienie z najwyższym spadkiem liczby publikacji prezentuje poniższa tabela:

Tabela 5 –Spadek liczby publikacji w czerwcu 2019 r. do czerwca 2018 r. wśród parlamentarzystów

Budka VS Morawiecki

Kampania wyborcza trwa, a na Śląsku rozgrywa się walka pomiędzy „jedynkami” dwóch największych ugrupowań – Borysem Budką i Mateuszem Morawieckim. Poseł Borys Budka, jako poseł ze Śląska znalazł się w niniejszym raporcie i jest liderem pod względem liczby fanów. Urzędujący Premier do niedawna jeszcze nie posiadał oficjalnego profilu na FB. Zapowiadał jednak, że profil założy i będzie udostępniał treści dotyczące Śląska. Posiadał jedynie profil – fanpage Kancelarii Premiera, który aktualnie liczy 114 942 fanów. Profil ten jednak nie jest osobistym fanpagem osoby sprawującej funkcję premiera. Profil Kancelarii Premiera – przechodzący z rąk do rąk kolejnych Premierów został założony 11 listopada 2009 r. za rządów Premiera Donalda Tuska i od tego czasu profil reprezentował 4 Prezesów Rady Ministrów.

Oficjalny osobisty profil Mateusza Morawieckiego został utworzony 5 sierpnia 2019 r., a formalnie funkcjonuje od 19 sierpnia 2019 r. (data opublikowania zdjęcia profilowego) i na dzień 12 września 2019 r.

Liczba fanów z 2 października 2019 r.:

  • Budka – 82 642 fanów
  • Morawiecki – 24 321 fanów

Zauważyć jednak należy, że profil Borysa Budki istnieje od 12 maja 2011 roku i przez 8 lat prowadził on aktywną działalność komunikacyjną na FB. Ze względu na niepełny miesiąc funkcjonowania profilu Mateusza Morawieckiego nie można wykonać pełnej jego analizy.

Poniżej prezentujemy zestawienie działań na FB Borysa Budki i Mateusza Morawieckiego.

Tabela 6 – Zestawienie działań na oficjalnym profilu na Facebooku Borysa Budki i Mateusza Morawieckiego

W tygodniu od 9 września do 15 września Borys Budka opublikował 37 postów o łącznej liczbie reakcji 26 498, zaś Mateusz Morawiecki w tym samym okresie opublikował 33 posty z wynikiem 14 043. Średnio, Borys Budka uzyskuje 716 reakcji na jednego posta, natomiast Mateusz Morawiecki 425 reakcji. W analizowanym okresie postami o największej liczbie reakcji były:

Na profilu Borysa Budki:

Post dotyczący działalności politycznej, uderzający w partię przeciwną, uzyskał ponad 2,9 tys. reakcji, 365 komentarzy oraz 805 udostępnień.

Na profilu Mateusza Morawickiego:

Post prywatny, okazujący wsparcie polskiej reprezentacji w piłce nożnej, uzyskał ponad 1,2 tys. reakcji, 88 komentarzy i 143 udostępnień.

Obaj politycy publikują treści prywatne – Mateusz Morawiecki jak na powyższym przykładzie. Borys Budka publikuje jednak nieco częściej treści prywatne, choć w konotacji z przedwyborczą agitacją. Poniżej przykład:

Poddając analizie profil Mateusza Morawieckiego nie można wyzbyć się wrażenia, że jest on prowadzony przez osoby trzecie – profesjonalne zdjęcia i materiały graficzne, posty pod względem edycyjny są dopracowane, co jest jednak uzasadnione, gdyż jest to profil także aktualnie urzędującego Premiera Rzeczypospolitej Polskiej.

M. Morawiecki rzadziej publikuje posty dotyczące samego Śląska.

 

Realizacja: dr Krystian Dudek
Instytut Publico
Wyższa Szkoła Humanitas

 

Comments

comments

242
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...