Kubek z jednorożcem i błyszczyk o smaku fanty. Co nastolatek kupuje w sieci?

Jerzy Ciszewski - 21.02.2019
106

Kubek z jednorożcem i błyszczyk o smaku fanty. Co nastolatek kupuje w sieci?

Kubek z jednorożcem i błyszczyk o smaku fanty. Co nastolatek kupuje w sieci?

Designerskie plakaty, błyszczyki o nietypowych smakach i kubki ze śmiesznymi napisami – to właśnie tego rodzaju zabawne, oryginalne drobiazgi znalazły się wśród top 50 produktów wybieranych w styczniu przez nastoletnich użytkowników Cashap[1]. To pokazuje, że nastolatek będzie na co dzień kupować w sieci, jeśli tylko usunie mu się kłody spod nóg.

Z analizy produktów kupowanych przez nastolatków wynika, że to grupa mocno przywiązana do metek. O ile przy wyborze drobiazgów dzieciaki najpierw zwracają uwagę na styl i oryginalność, o tyle ich większe zakupy, w szczególności modowe, determinuje przede wszystkim marka. Ważne, by była świeża i wpisywała się w estetykę grupy, czyli prowokowała i dopuszczała personalizowanie produktów. Firma Yeah Bunny, której produkty również trafiły do styczniowej TOP 50 Cashap, promuje się wiele mówiącym o swoich klientach sloganem „Be different or die”. Tak jak Pokety, Świnie i pozostałe marki znalazła się w aplikacji dlatego, że to właśnie ją wybrali nastoletni uczestnicy badań fokusowych.
Oryginalny, unikalny styl jest dla nastolatków ważny, tak samo jak przynależność do grupy. To ona sprawia, że dzieciaki, które chodzą do sklepów w gronie znajomych, częściej robią impulsywne, emocjonalne zakupy i są w stanie wydać więcej, niż zaplanowały. Dla odmiany samodzielne zakupy przez aplikację, w dodatku wzbogaconą o funkcję oszczędzania, oznaczają lepszy ogląd sytuacji, więcej czasu na zastanowienie i bardziej racjonalne, przemyślane decyzje. W Cashap widzimy to na poziomie opisów zbiórek, w których nastolatkowie bardzo starannie i dokładnie motywują swoje wybory. Tu nie ma miejsca na niepotrzebny wydatek. – Marta Kaleńska-Jaśkiewicz, CEO Cashap

Smartfony lepsze od słodyczy

A na jakie wydatki jest miejsce w portfelu nastolatka? Jak pokazują badania, dzieciaki stosunkowo rzadko kupują coś spoza kategorii mody, rozrywki i jedzenia. Wolą smartfony od słodyczy[2], ale to właśnie po słodycze, napoje i przekąski[3] sięgają najczęściej, kiedy są w sklepie. Wydają na nie miesięcznie około 285 mln zł! Natomiast w niespożywczych kategoriach produktowych królują wycieczki, bilety do kina, odzież i obuwie.

Życie w sieci, zakupy w realu

Z badań wynika też, że chociaż dzisiejszy piętnastolatek urodził się ze smartfonem w dłoni, to zakupy robi raczej w realu[4]. Dlaczego? Z jednej strony lubi chodzić po sklepach w grupie znajomych i traktuje to jako rozrywkę. Z drugiej strony jeżeli już robi zakupy w sieci, to często cały proces musi finalizować za niego rodzic. On sam nie ma zdolności prawnej (jeśli ma mniej niż 13 lat) albo nie korzysta jeszcze z usług banku, czyli nie ma jak za swoje zakupy zapłacić.
Jeśli usuniemy te bariery, nastoletni konsumenci będą chętniej korzystać z zakupów online. Lista najpopularniejszych produktów w Cashap pokazuje, że kiedy sama transakcja przestaje być problemem, bo nie wymaga posiadania karty ani konta, nastolatkowie także niewielkie, codzienne zakupy chcą realizować w sieci. W top 50 produktów kupowanych w Cashap jest znacznie więcej drobiazgów jest znacznie więcej niż zakupów typowo prezentowych: bluz, słuchawek, desek.

Comments

comments

106
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...