Polska firma 1450 robiła to co Cambridge Analytica?

Redakcja PR - 21.03.2018
73

Polska firma 1450 robiła to co Cambridge Analytica?

Po aferze związanej z firmą Cambridge Analityca związanej jakoby z manipulacją firmy, która miała wpływać na ważne wydarzenia, poprzez wykorzystywanie danych internatutów z Facebooka rozgorzała dyskusja na temat wystąpienie podobnej sytuacji w Polsce. Znalazły się osoby, które dostrzegają w całym wydarzeniu pewne podobieństwa w związku z kampanią prezydencką Andrzeja Dudy. Po dogłębnym zbadaniu sprawy okazało się, że w naszym kraju jest firma 1450, która specjalizuje się w takim samym rodzaju marketingu jak Cambridge Analityca. Cała sprawę podkręca fakt, że firma 1450 wykonywała kiedyś zlecenia dla PiSu. Jak się okazuje w sieci nie udaje się znaleć zbyt wielu informacji na temat firmy-jedynie krótki formularz kontaktowy.

Jak wynika z relacji Radka Tadajewskiego, dyrektora generalnego firmy 1450 firma od roku 2014 zajmuje się odnajdywanie w sieci fake newsów oraz zamierzonych manipulacji w sieci na całym świecie. Po utworzeniu strony związanej z zdanym produktem w wielu wersjach firma sprawia, że powstaje na niech ruch, zazwyczaj w postaci ok. 100 tysięcy ludzi. Każda z tych osób ma dostęp do innej wersji strony, po czym firma sprawdza która wersja działa najlepiej przy pomocy właściwych narzędzi analitycznych. Wykorzystując Facebook’a czy Google firma kieruje swoje treści do wybranych przez siebie odbiorców.

Jeżeli chodzi o współpracę firmy z polską polityką dyrektor generalny nawiązuje tutaj przede wszystkim do współpracy jednej ze spółek firmy z partią polityczną PiS. Relacja polegała na zakupie reklam, na podstawie, których do poszczególnych grup wyborców docierały zróżnicowane informacje.

Firma 1450 nie robi z całej sprawy żadnej tajemnicy, jak podaje Radek Tadajewski wszystkie niezbędne szczegóły związane z całą sytuacją można sprawdzić na podstawie faktur i notowań partii PiS z tamtego okresu.

Pozostaje więc pytanie skąd firma weszła w posiadanie tak rozległej bazy danych. Często sami nieświadomie bądź świadomie akceptujemy dostęp do różnego rodzaju informacji przez co zainteresowani mają w sieci dostęp do wszelkich niezbędnych dla siebie informacji dotyczących naszej osoby. Często odwołania do tych zgód są na tyle skomplikowane, często wręcz niemożliwe. Jedno jest pewne-użytkownicy powinni zwracać większą uwagę na wszelkie działania w cyberprzestrzeni.

Dyrektor generalny firmy 1450 tłumaczy, że pomiędzy kampanią Trumpa i Dudy nie widzi żadnego związku, którego według niego najprawdopodobniej po prostu nie było. Biorąc pod uwagę fakt, że Cambridge Analityca nie tworzyła kampani Andrzeja Dudy oraz tego, że firma nie posiadają polskich można z pewnością przypisać sukces jakie odniosła kampania online przeznaczonym na nią nakładom finansowym.

 

Na podstawie: http://natemat.pl/233357,tajemnicza-polska-firma-1450-robi-to-co-cambridge-analytica

Zobacz też: https://publicrelations.pl/polak-tworca-algorytmu-wykorzystywanego-przez-cambridge-analityca/

 

Comments

comments

73
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...