Personal Branding – co to jest

Jerzy Ciszewski - 09.12.2015
123

Personal branding uprawiany jest w różnych kanałach komunikacji

Personal branding uprawiany jest w różnych kanałach komunikacji  (jako jeden z pierwszych uprawiał go John D. Rockefeller stając się pod koniec życia wielkim filantropem, ale to było bardzo, bardzo dawno temu) W naszym kraju, z roku na rok konieczność podejmowania wysiłku w tym kierunku rośnie z roku na rok. W pewnym sensie – uprawianie personal brandingu stało się modnym zajęciem.  Tym bardziej, że można robić to samemu; można, a nawet trzeba  …

Dziś  internet i social media są wręcz wymarzoną platformą do prezentowania swojej osoby lub firmy. Używanie internetu do tego celu jest mniej więcej tak stare jak Facebook, Linkedin, Nasza Klasa, Golden Line oraz innych popularnych kiedyś lub dziś, portali społecznościowych. Aktywność ta zyskała  „po drodze” nazwę.  „personal branding”.

Punktem wyjścia tego typu rozważań jest fakt, iż każda osoba i każda firma ma szansę, możliwości i proste narzędzia do kreowania w sieci swojego wizerunku. Komputery, telefony wyposażone w aparat telefoniczny, kamerę video, bezpośredni dostęp do poszczególnych portali społecznościowych jest faktem.  Ni mniej ni więcej oznacza to, że wyłącznie albo aż: kreatywność, lekkość myślenia i kojarzenia; podstawowe umiejętności z zakresu fotografowania (kadrowania, kompozycji) i filmowania jest szansą  w uprawianiu na własną korzyść personal brandingu.

O co w istocie chodzi w tym działaniu:

1/ podnoszenie wartości własnego wizerunku jako eksperta, pracownika; wartości, która znajdzie swoje odbicie w wysokości honorariów oraz osiąganiu coraz lepszej pozycji zawodowej.

Marka osobista – skupmy się zatem na tak modnym ostatnio pojęciu – dla ludzi przebywających w domenie publicznej jest wartością o którą należy bardzo dbać. Jeżeli aktywnie funkcjonuje się w: biznesie, polityce, sztuce, sporcie, nauce jest się działaczem społecznym należy to robić. Nie podejmowanie takich wysiłków jest działaniem na własną niekorzyść. Roboczo można to nazwać biznesowym zaniedbaniem.

Biorąc się do roboty w tym temacie, zyskać można bardzo wiele.

Trzeba jednak przemyśleć to co i jak się będzie robiło = stworzyć swoją strategię.  Ponieważ zyskać można dużo ale i stracić wiele.

Generalnie chodzi o stworzenie emocjonalnej podróży w czasie okraszanej komunikatami – scenariusza działań, kalendarza publikacji) za jego pomocą tworzona jest relacje z odbiorcami/interesariuszami. Gdzie „na własnych warunkach” jest szansa aby opowiadać swoją, unikalną historię na własnych warunkach – tu kłania się kolejne modne pojęcie – storyteling. Posiłkując się własnym wykonawstwem, inwestując wyłącznie własne zaangażowanie i od czasu do czasu kupując jakąś małą kampanie na facebooku lub w googlach.

Pamiętając o tym, że obraz danej osoby tworzy się z impresji jakimi są poszczególne posty umieszczane na portalu społecznościowym. Impresje te składają się na wizerunek wobec zgromadzonych wokół siebie follower’sów czy też widowni jaką mamy wokół siebie zgromadzoną. W tym kontekście należy pamiętać należy pamiętać o uzupełnieniu opisu profilu, portretu do niego dołączonym

Przed przystąpieniem do pracy warto dokonać podstawowej operacji – czyli samemu sobie zrobić analizę SWOT w której określamy, identyfikujemy, weryfikujemy nasze kompetencje, ekspertyzę  i ewentualne ograniczenia (każdy jakieś ma; jedyny problem to konieczność obiektywnego spojrzenia na samego siebie). Być może warto byłoby do tego ćwiczenia zaangażować inne osoby, które – również obiektywnie – opisałyby osobę.

W tym momencie warto również określić swoje cele osobiste i biznesowe; tak aby były ambitne, ale przy okazji realne do osiągnięcia. Będzie to paliwo składające się  z: doświadczenia, kreatywności, ambicji, aspiracji.

Kolejnym krokiem  jest konieczność określenia tematów jakie będą poruszane oraz technik wykonawczych.

Może być to:

  • wpis na własnym blogu;
  • umieszczenia linka na facebook’u który prowadzi do bloga lub pokazuje społeczności jakiś ciekawy artykuł, notkę z prasy, internetu – dotykającą tematu w którym dana osoba się porusza;
  • wymyślanie memów tematycznych
  • umieszczenia linku na linkedinn;
  • 140 znaków komentarza na twitterze + link do danej publikacji;
  • nagranie filmu z własną wypowiedzią, relacją, wywiadem i „powieszenie” na youtubie lub vimeo;
  • zorganizowanie video relacji na żywo na perisope;
  • korzystanie z pinteresta poprzez umieszczanie zdjęć wizerunkowych odnoszących się do danego tematu lub infografik opisujących skrótowo dane zjawisko;

cytat22

Comments

comments

123
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...