9 Trendów technologicznych, które zdominują media i marketing w 2018 roku

Informacja Prasowa - 22.12.2017
77

9 TRENDÓW TECHNOLOGICZNYCH, KTÓRE ZDOMINUJĄ MEDIA I MARKETING W 2018 ROKU

Media i marketerzy nie wahają się testować nowinki technologiczne w relacjach z konsumentami. W 2017 roku coraz śmielej korzystano z chatbotów i wirtualnej rzeczywistości. Jakie technologie zdominują sektor komunikacji i reklamy w 2018 roku? Globalna sieć konsultingowa Edelman w raporcie Edelman Digital Trends 2018 zmapowała 9 trendów, na które już teraz warto zwrócić uwagę.

1. SZTUCZNA INTELIGENCJA: JESZCZE WIĘCEJ REKOMENDACJI OD ROBOTÓW

Prace nad sztuczną inteligencją (AI) trwają od dekad, jednak wciąż jeszcze nie udało się zastąpić ludzi na wielu stanowiskach. Firmy i ośrodki badawcze przeznaczają gigantyczne nakłady na rozwój sektora „machine learning” – według badań inwestuje w nie nawet 60% spółek.

Jak wykorzystać obecny potencjał AI w PR i marketingu? Sztuczna inteligencja jest już częścią naszej cyfrowej rzeczywistości w postaci algorytmów i systemów rekomendacji. AI pozwala nam dobrać najlepsze playlisty na Spotify czy Netflixie, uczy się naszych zachowań zakupowych i podsyła najlepsze oferty w sklepach online. Dynamicznie rozwija się technologia wizualnego wyszukiwania, z której korzystają serwisy zakupowe oraz Pinterest.

2. POST CABLE NETWORKS WYZNACZAJĄ NOWE STANDARDY W MEDIACH ONLINE

Media online stają się głównym źródłem codziennych informacji – to wiemy wszyscy. Analitycy Edelmana zwracają uwagę na dynamiczny rozwój Post Cable Networks (PCN), mediów dostępnych 24/7 w wielu kanałach online, które rzucają wyzwanie tradycyjnym nadawcom. O kim mowa? Między innymi o Vice, Cheddar czy QUARTZ. Media PCN generują gigantyczne ilości informacji, zarówno dedykowanych masowej publiczności, jak i bardzo specyficznym niszom. Treści są dostosowane do nowych kanałów, np. Snapchat Discover czy Insta Stories, są angażujące i social-friendly. Portal Cheddar, wyznaczający nowe standardy w sektorze mediów finansowych, stawia na transmisje live – codziennie umieszcza na swoich kanałach 8 godzin treści nadawanych na żywo!

3. KOMUNIKATORY: INWAZJA CHATBOTÓW

Już w mijającym, 2017 roku, chatboty coraz częściej komunikowały się z nami w imieniu marek (np. przy zamawianiu jedzenia, rezerwacji biletów w kinie) czy mediów (codzienne porcje newsów wysyła nam na Messengera m.in. Huffington Post). W kolejnych latach boty nadal będą się rozwijać i automatyzować procesy obsługi klienta czy procesu reklamacji. W dobie niskiego zaufania dla mediów trzeba będzie zadbać o zaufanie do zautomatyzowanej komunikacji z markami i mediami.

Poprzez doskonalenie botów tj. wyposażenie w głos, będziemy obserwować rozwój domowych narzędzi sterowanych głosem jak Amazon Echo i Google Home. Co istotne, boty nie mają brzmieć jak roboty, należy doskonalić je tak, by dawały także rozrywkę, grały z użytkownikami, wdawały się w dyskusje, a nie tylko opisywały menu pizzerii.

4. WIĘCEJ NIŻ POKEMONY: ROZWÓJ ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI W PR I MARKETINGU

Rozszerzona rzeczywistość poza grą Pokemon Go oraz inteligentnymi maskami na Snapchacie i Instagramie rozwija się także w komunikacji marek. Chętnie korzystają z niej architekci i biura podróży. Także Lego umożliwia już cyfrowe wyobrażenie sobie konstrukcji z klocków, zanim jeszcze wybudujemy ją w rzeczywistości. Marki modowe i kosmetyczne ścigają się na wprowadzanie wirtualnych przymierzalni i testerów kosmetyków. Przykłady można mnożyć. Technologie te są coraz tańsze i bardziej dostępne. Kiedyś, by doświadczyć wirtualnej rzeczywistości, zakładaliśmy specjalne okulary. Dziś wystarczy smartfon – jedną z najnowszych tego typu funkcji jest animoji dostępna na iPhoneX.

5. WSPÓŁPRACA Z INFLUENCERAMI: DOKŁADNIEJ MIERZYMY EFEKTY

Firmy i media doskonale znają potencjał influencerów i obecnie nie wyobrażają sobie większości kampanii bez ich udziału. Influencerzy stali się integralnym elementem ekosystemu mediów, cieszą się dużym zaufaniem konsumentów, nierzadko większym niż tradycyjne media. Jak mierzyć efektywność działań influencerów? W tej chwili dane o zasięgu w social mediach to za mało – teraz trzeba tworzyć profile demograficzne, tematyczne. To z pewnością wyzwanie dla agencji reprezentujących influencerów, które nie mogą już jedynie „rzucać” znanymi nazwiskami, muszą natomiast przedstawiać konkretne dane i targetować przekaz. Istotny w tym wszystkim jest podział influencerów ze względu na profil i zasięg. Spektrum jest duże: od tradycyjnych ekspertów, czy celebrytów ze „starych” mediów, przez szeroko zasięgowych blogerów, po modnych obecnie influencerów o średnim zasięgu i mikroinfluencerów, mniej „oklepanych” i wyeksploatowanych przez marki niż postacie promowane przez sieci influencerskie.

6. AMAZON WPROWADZA KOLEJNY ETAP REWOLUCJI W E-COMMERCE

Inteligentne urządzenia głosowe, tzw. domowy concierge, będą robić za nas zakupy. Na rynku liderem jest właśnie produkt Amazona – Amazon Echo. Rozwój sektora social commerce (przykładem są wtyczki zakupowe na Instagramie i Pintereście oraz platforma Facebook Marketplace) rzuca wyzwanie tradycyjnym portalom e-commerce i aukcyjnym. Coraz bardziej liczą się rekomendacje, czy skracanie ścieżki od zobaczenia produktu do możliwości dokonania zakupu. Według analityków social marketing jest 3 razy bardziej efektywny niż tradycyjne reklamy digitalowe i programmatic.

7. BIG DATA: STRATEGIA ZORIENTOWANA NA POJEDYNCZEGO KLIENTA

W strategię komunikacji należy wpisać przetwarzanie i analizowanie ogromnego zbioru różnorodnych danych, czyli po prostu BIG DATA. Choć mamy do czynienia z wieloma danymi, musimy pamiętać, że nadal w centrum zainteresowania jest człowiek. Analitycy Edelmana radzą, by mając w zanadrzu gigantyczne zasoby danych, skupiać się na customer experience (doświadczeniu klienta z marką), a dopiero w dalszej kolejności na wskaźnikach performance.

8. KONIEC Z „PERSONĄ” MARKI – NIECH RZĄDZI PERSONALIZACJA!

Obecnie mamy do czynienia z tak gigantyczną fragmentaryzacją kanałów w mediach, że tworzenie jednej, tradycyjnej persony marki staje się anachronizmem. Co zatem w zamian? Lepiej skupić się na personalizacji treści, w czym pomaga wspomniana już big data, zbierająca informacje o preferowanych formach zakupów, konsumpcji mediów czy spędzania wolnego

czasu. Pamiętajmy: personalizujemy, ale z głową. W mediach pojawiło się wiele doniesień, że nadgorliwi marketerzy wysyłali personalizowane informacje o prezentach dla niemowlaków kobietom po poronieniach tylko dlatego, że wyczytali z danych, że kupowały przedmioty dla kobiet w ciąży i czytały portale parentingowe.

9. REWOLUCJA IT ZMIENIA KULTURĘ ORGANIZACYJNĄ

Millenialsi są już obecnie najliczniejszym pokoleniem wśród pracowników. Jakie ma to przełożenie na kulturę organizacyjną? Otóż ogromne. Dla millenialsów ważne są przede wszystkim kanały digitalowe, uproszczone struktury, czy skracanie dystansu między pracownikami i managamentem. A to spore wyzwanie dla osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną i employer brandingiem.

Ponadto, rozwijający się sektor ‘machine learning’ sprawia, że wiele czynności mogą wykonywać boty (np. prace w biurze obsługi klienta).

W dzisiejszych czasach pracownicy chcą być bardziej mobilni, mieć możliwość dostępu do danych, narzędzi i kompetencji z innych działów w ramach organizacji. To początek końca sztywnych struktur działów czy skrywania kompetencji.

Wyniki raportu komentuje Jakub Chajdak, Head of Tech Practice w Lighthouse:

Autorzy raportu Edelman Digital, jak sami przyznają, starają się z dziesiątek otaczających nas trendów i „buzzwords” wybrać te, które faktycznie przynoszą zmianę jakościową i mają szansę zostać z nami na dłużej.

Raport pisany jest nie z pozycji fascynacji nowymi technologiami, ale zwraca raczej uwagę na długofalowe skutki trendów i potencjalną zmianę jakościową, jaką mogą wnieść do biznesu.

Warto zauważyć, że autorzy mniejszą wagę przykładają do konkretnych technologii, ale podpowiadają raczej, jak skutecznie zastosować je w praktyce. Właśnie dlatego zamiast ogłaszać rok 2018 rokiem sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i chatbotów, prezentują konkretne wytyczne – w jaki sposób mogą one pomóc firmom w budowie przewagi nad konkurencją.

To ciekawe, że w roku 2017, a więc gdy każda duża korporacja ma strategię cyfrowego rozwoju, wciąż musimy mówić jeszcze o potrzebie digitalizacji firm. Ale jest w tym bardzo dużo prawdy. Faktycznie, obok siebie funkcjonują dziś w pełni cyfrowe startupy oraz korporacje, w których działy digital funkcjonują często obok „tradycyjnych” pionów firmy i bez większego porozumienia z nimi. Jak słusznie zauważają autorzy raportu, już czas, by nawet największe i najbardziej tradycyjne firmy zorientowały się, że w ten sposób nie są wystarczająco sprawnie reagować na potrzeby swoich, w pełni cyfrowych, klientów.

Bardzo ciekawym wątkiem jest zwrócenie uwagi na „Post Cable Networks”, a więc media takie jak Vice czy Unilad. Wyróżnia je nie tylko ilość materiału generowanego codziennie, ale przede wszystkim znakomite profilowanie treści (dzięki którym niszowe newsy zdobywają spore zasięgi, docierając dokładnie do osób, które są nimi zainteresowane), czy sprawność korzystania z całego wachlarza sposobów komunikacji społecznościowej z odbiorcą. Post Cable Networks to wymarzeni partnerzy dla marek, które potrafią tworzyć naturalny i angażujący content.

Edelman Digital 2018 Trends Report można pobrać pod tym adresem: https://edelmandigital.com/trends/

Comments

comments

77
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...