10 rzeczy, których liderzy biznesowi mogą nauczyć się z debat prezydenckich

Redakcja PR - 18.10.2016
210

Czego liderzy biznesowi powinni lub nie powinni uczyć się od kandydatów na prezydenta?

Za nami już dwie debaty pomiędzy Hillary Clinton a Donaldem Trumpem. Jutro odbędzie się trzecia i ostatnia debata kandydatów na urząd prezydenta USA. Keith Yaskin pisze, czego liderzy biznesowi mogą nauczyć się obserwując debaty prezydenckie.

1. Mów prawdę.

Wypowiedzi kandydatów na prezydenta czasami bywają przesadzone, tylko w połowie zgadzają się ze stanem faktycznym, a niekiedy niemal w całości mijają się z prawdą. Politycy czasem „serwują” nam różnego rodzaju bajki, a my, nauczeni doświadczeniem, zdajemy sobie sprawę, że politycy są w stanie wiele powiedzieć, aby osiągnąć sukces. Ale liderzy biznesowi absolutnie powinni wystrzegać się mówienia nieprawdy. Nieposzlakowana opinia jest w ich przypadku na wagę złota. Nie wolno pozwolić sobie na żadne niedomówienia czy mijanie się z prawdą, bo może to zrujnować wiarygodność i zaprzepaścić budowaną przez lata pozycję.

2. Mów z pasją.

Zarówno Hillary Clinton, jak i Donald Trump potrafią mówić z zaangażowaniem. Oczywiście ważna jest też treść tego, o czym się mówi, ale na tzw. „dukanie” czy brak entuzjazmu należy uważać nawet w niewygodnych okolicznościach, ponieważ szybko można stracić uwagę słuchaczy.

3. Nie odbiegaj zbytnio od głównego tematu.

Zamiast odpowiadać na pytania kandydaci na prezydenta często mówią o tym, o czym sami chcą. W ten sposób mogą wyrobić sobie opinię „unikających trudnych pytań”. W biznesie takie zachowanie jest źle odbierane przez przez klientów czy współpracowników.

4. Bądź przygotowany.

Podobnie, jak kandydat podczas debaty, musisz być dobrze przygotowany do dyskusji oraz potrafić wybrnąć z sytuacji, gdy nie znasz odpowiedzi na jakieś pytanie. Media chętnie przeprowadzają wywiady z liderami biznesowymi, a to dobra okazja, aby pokazać się w charakterze eksperta. Należy umiejętnie wykorzystywać takie okazje.

5. Panuj nad adrenaliną.

Clinton i Trump pokazują, że mają „ducha walki”, ale starają się, aby stres nie wziął góry. Musisz panować nad swoim głosem i mówić stanowczo i zdecydowanie, żeby ludzie rzeczywiście Cię słuchali, a to co mówisz traktowali na poważnie.

6. Nie przesadzaj z ilością skomplikowanych detali.

Kandydaci polityczni często tracą uwagę słuchaczy, kiedy zaczynają mówić o zbyt wielu szczegółach, których ci nie rozumieją. W mediach szkoda tracić czas na mówienie o czymś, co i tak nie zostanie odebrane właściwie. Lepiej załóż, że Twoja publiczność nie jest ekspertem w danym temacie i wyjaśniaj pewne kwestie krok po kroku, w sposób przejrzysty i zrozumiały.

7. Przygotuj kluczowe hasła/slogany/cytaty.

Większość stacji telewizyjnych pokazuje wielokrotnie te same fragmenty debat, które zawierają zapadające w pamięć, wyróżniające się czy kontrowersyjne wypowiedzi. Kandydaci na prezydenta nie używają tych sformułowań przypadkowo. Liderzy biznesu na szczęście nie muszą być aż tak wyrachowani. Ale wypracowanie pewnych kluczowych wypowiedzi, które w skondensowany sposób ujmują temat może okazać się strategicznie ważne.

8. Uważaj na język ciała.

Raczej nie wzoruj się na mowie ciała Donalda Trumpa. Być może w jego przypadku akurat się sprawdzi, ale przecież od każdej reguły jest wyjątek. Część liderów biznesowych może uważać mowę ciała za bezwartościową, ale należy pamiętać, że było już wiele przypadków, w których ktoś przegrywał nie ze względu na to co mówił, ale jak podczas tej przemowy wyglądał i się zachowywał.

9. Zdaj sobie sprawę, że tradycyjne media to tylko jeden z kanałów komunikacji.

Prasa, radio czy telewizja mają duży zasięg, ale żyjemy w erze social media i należy starać się wykorzystywać potencjał, jaki oferują media społecznościowe. Dzięki nim można dotrzeć z przekazem do ogromnej ilości osób. Nie można  ignorować siły oddziaływania social media.

10. Nie obwiniaj środków masowego przekazu.

Nie obrażaj się na media, za to, że za ich pośrednictwem wypowiadają się osoby, które nie zawsze są Ci przychylne. Twoim celem jest przecież budowanie i umacnianie swojego biznesu, a nie toczenie wojny z mediami. Obwinianie mediów jako środków przekazu nie ma więc sensu.

Tekst pochodzi z PRDaily.com: 10 things business leaders can learn from presidential debates

Autor: Keith Yaskin

 

Comments

comments

210
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...