Niskie stopy procentowe, rygorystyczne przepisy oraz zwiększone wymagania kapitałowe przy wysokiej presji na marżę to rzeczywistość rynków finansowych. Dlatego też uznane banki i firmy FinTech zwracają się ku sztucznej inteligencji (AI), aby napędzać inteligentną automatykę, co ma zainicjować nową falę usprawnionego procesu operacyjnego. Oto 10 najważniejszych trendów na rynkach kapitałowych w 2019 roku, według raportu firmy Capgemini.
Trend 1: Inteligentna automatyzacja odmienia operacje trade’owe.
Trend 2: RPA polepsza efektywność procesu
Trend 3: Chmura sprzyja efektywności operacyjnej i pomoże w strategicznych decyzjach
Wdrożenie systemów chmurowych umożliwia szybkie skalowanie operacji, szybsze wdrażanie rozwiązań, a co za tym idzie, cięcie kosztów.
Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services
Trend 4: Mikroserwisy poprawiają sprawność działania firmy i przepływ pracy.
Firmy nie mogą sobie pozwolić na przerwy w świadczeniu usług lub przerwy techniczne związane z modernizacją lub utrzymaniem systemów. Dlatego rozpoczęły wdrażanie oddzielnych autonomicznych mikro-aplikacji udostępniających wspólny interfejs, aby zmniejszyć wewnętrzne zależności. W ten sposób każda mikro-aplikacja reprezentująca określoną funkcję może być aktualizowana bez konieczności zatrzymywania całego systemu. Nie bez znaczenia jest też uzyskanie podwyższonego poziomu bezpieczeństwa związanego z bardzo dokładnym rozdzieleniem uprawnień do poszczególnych usług systemu. Dobrym przykładem takich usług może być przycisk „zapłać” platformy PayPal będący oddzielną aplikacją, zarządzaną przez dedykowany zespół.
Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services
Trend 4: Mikroserwisy poprawiają sprawność działania firmy i przepływ pracy.
Firmy nie mogą sobie pozwolić na przerwy w świadczeniu usług lub przerwy techniczne związane z modernizacją lub utrzymaniem systemów. Dlatego rozpoczęły wdrażanie oddzielnych autonomicznych mikro-aplikacji udostępniających wspólny interfejs, aby zmniejszyć wewnętrzne zależności. W ten sposób każda mikro-aplikacja reprezentująca określoną funkcję może być aktualizowana bez konieczności zatrzymywania całego systemu. Nie bez znaczenia jest też uzyskanie podwyższonego poziomu bezpieczeństwa związanego z bardzo dokładnym rozdzieleniem uprawnień do poszczególnych usług systemu. Dobrym przykładem takich usług może być przycisk „zapłać” platformy PayPal będący oddzielną aplikacją, zarządzaną przez dedykowany zespół.
Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services
Trend 5: Inteligentne kontrakty pobudzają handel.
Umowy inteligentne to umowy oparte na technologii rozproszonej księgi popytu i podaży, które są automatycznie wykonywane przez systemy komputerowe po spełnieniu podstawowych kryteriów. Można je wykorzystać do rozliczenia każdej transakcji, a szczególnie tych o niskiej wartości. Obecnie ponad 50 platform obrotu kryptowalutami wykorzystuje Blockchain oraz DLT, a pierwszym bankiem, który przeprowadził transakcję handlową przy użyciu tego narzędzia było HSBC. Transakcja ta która zazwyczaj trwa od 5 do 10 dni, trwała 24 godziny. Najbardziej znanym przykładem DLT jest inicjatywa Hyperledger która zrzesza ponad 100 członków i pozwala na realizację transakcji finansowej w ułamku sekund.
Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services
Trend 6: „Platformifikacja” przyciągnie nowych klientów i wygeneruje nowe strumienie przychodów.
Trend 7: Komputer kwantowy zrewolucjonizuje model funkcjonowania rynków kapitałowych.
Trend 8: RegTech pomoże pokonać przeszkody regulacyjne.
Trend 9: Wprowadzenie RODO przyspiesza analizę i wykorzystanie danych.
Trend 10: AI i ML walczą z cyberprzestępczością.
Biorąc pod uwagę ogromną ilość generowanych danych, Al i ML mogą pomóc w identyfikacji wzorca i w ciągu kilku sekund wykryć nieprawidłowości w systemie. Firmy integrują Al i ML w celu śledzenia i przetwarzania parametrów takich jak wielkość transakcji, dane dotyczące urządzenia, czasu, lokalizacji i zakupu. Na przykład brytyjski Serious Fraud Office używa AI i ML, aby zeskanować miliony dokumentów i komunikatów tekstowych w celu potwierdzenia zarzutów. Najbardziej spektakularnym przykładem śledzenia nadużyć jest wykorzystywanie AI i ML przez bank OCBC z Singapuru do wykrywania transakcji mających związek z terroryzmem.
Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services
O Capgemini
Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa, usług technologicznych i transformacji cyfrowej, którego celem jest wprowadzanie czołowych i innowacyjnych rozwiązań oraz udostępnienie całej gamy nowych możliwości klientom w rozwijającym się informatycznym świecie cyfryzacji, chmury i platform. Capgemini, opierając się na swojej 50-letniej tradycji i szerokiej wiedzy branżowej, umożliwia organizacjom realizację ich ambicji biznesowych, udostępniając szereg usług, od strategii po działalność operacyjną. Capgemini kieruje się przekonaniem, że wartość biznesowa technologii pochodzi od ludzi i ma im służyć. To wielokulturowa firma, licząca 200 000 pracowników zatrudnionych w ponad 40 krajach. Grupa odnotowała światowy przychód na poziomie 12,8 mld EUR.