10 najważniejszych trendów na rynkach kapitałowych w 2019 roku – raport od Capgemini

Jerzy Ciszewski - 10.01.2019
42

10 najważniejszych trendów na rynkach kapitałowych w 2019 roku - raport od Capgemini

10 najważniejszych trendów na rynkach kapitałowych w 2019 roku

Niskie stopy procentowe, rygorystyczne przepisy oraz zwiększone wymagania kapitałowe przy wysokiej presji na marżę to rzeczywistość rynków finansowych. Dlatego też uznane banki i firmy FinTech zwracają się ku sztucznej inteligencji (AI), aby napędzać inteligentną automatykę, co ma zainicjować nową falę usprawnionego procesu operacyjnego. Oto 10 najważniejszych trendów na rynkach kapitałowych w 2019 roku, według raportu firmy Capgemini.

Trend 1: Inteligentna automatyzacja odmienia operacje trade’owe.

Automatyzacja procesów na rynkach kapitałowych trwa od pewnego czasu, ale teraz staje się inteligentna. W 2017 r. firma BlackRock zredukowała ponad 40 etatów przez wprowadzenie algorytmów trade’owych. Okazało się, że AI jest lepsze od traderów: szybciej przetwarza dane, momentalnie wychwytuje pomyłki i jest w stanie błyskawicznie rozpoznać ich przyczyny oraz zaproponować natychmiastowe rozwiązanie problemu.

Trend 2: RPA polepsza efektywność procesu

Firmy działające na rynku kapitałowym opracowują aplikacje dla RPA w ramach różnych funkcji, przyczyniając się do wzrostu wydajności i obniżki kosztów. Największy kolumbijski bank, Bancolombia, opracował investboty do pracy nad wydajnością portfeli użytkowników. Investboty gromadzą informacje rynkowe, łącząc się w czasie rzeczywistym z kolumbijską giełdą papierów wartościowych i otrzymując informacje zwrotne. Wdrożenie RPA umożliwiło izraelskiemu Kryon Systems skrócenie czasu obsługi realizacji reklamacji z czterech dni do dwóch godzin.

Trend 3: Chmura sprzyja efektywności operacyjnej i pomoże w strategicznych decyzjach

Szacuje się, że do 2019 r. inwestycje w chmurę publiczną pochłoną 47% budżetu IT dla firm z rynku kapitałowego, od małych funduszy hedgingowych po duże banki. To jednak będą opłacalne wydatki. Kiedy bank DBS nawiązał współpracę z dostawcą centrum danych Equinix w celu migracji tradycyjnego centrum danych w Singapurze do chmury, obniżył koszty infrastruktury o około 75%.

Wdrożenie systemów chmurowych umożliwia szybkie skalowanie operacji, szybsze wdrażanie rozwiązań, a co za tym idzie, cięcie kosztów.

Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services

Trend 4: Mikroserwisy poprawiają sprawność działania firmy i przepływ pracy.

Spółki rynku kapitałowego, dla którego każdy przestój oznacza utratę pieniędzy, dostrzegają możliwości architektury mikroserwisów, które zapewniają ulepszenia w rozwoju technologii, krótki czas wdrażania, szybkość świadczenia usług. Usługi plug-and-play i mobilne zespoły, które mogą być rozmieszczane na żądanie, stają się standardem również i w tej branży.

Firmy nie mogą sobie pozwolić na przerwy w świadczeniu usług lub przerwy techniczne związane z modernizacją lub utrzymaniem systemów. Dlatego rozpoczęły wdrażanie oddzielnych autonomicznych mikro-aplikacji udostępniających wspólny interfejs, aby zmniejszyć wewnętrzne zależności. W ten sposób każda mikro-aplikacja reprezentująca określoną funkcję może być aktualizowana bez konieczności zatrzymywania całego systemu. Nie bez znaczenia jest też uzyskanie podwyższonego poziomu bezpieczeństwa związanego z bardzo dokładnym rozdzieleniem uprawnień do poszczególnych usług systemu. Dobrym przykładem takich usług może być przycisk „zapłać” platformy PayPal będący oddzielną aplikacją, zarządzaną przez dedykowany zespół.

Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services

Trend 4: Mikroserwisy poprawiają sprawność działania firmy i przepływ pracy.

Spółki rynku kapitałowego, dla którego każdy przestój oznacza utratę pieniędzy, dostrzegają możliwości architektury mikroserwisów, które zapewniają ulepszenia w rozwoju technologii, krótki czas wdrażania, szybkość świadczenia usług. Usługi plug-and-play i mobilne zespoły, które mogą być rozmieszczane na żądanie, stają się standardem również i w tej branży.

Firmy nie mogą sobie pozwolić na przerwy w świadczeniu usług lub przerwy techniczne związane z modernizacją lub utrzymaniem systemów. Dlatego rozpoczęły wdrażanie oddzielnych autonomicznych mikro-aplikacji udostępniających wspólny interfejs, aby zmniejszyć wewnętrzne zależności. W ten sposób każda mikro-aplikacja reprezentująca określoną funkcję może być aktualizowana bez konieczności zatrzymywania całego systemu. Nie bez znaczenia jest też uzyskanie podwyższonego poziomu bezpieczeństwa związanego z bardzo dokładnym rozdzieleniem uprawnień do poszczególnych usług systemu. Dobrym przykładem takich usług może być przycisk „zapłać” platformy PayPal będący oddzielną aplikacją, zarządzaną przez dedykowany zespół.

Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services

Trend 5: Inteligentne kontrakty pobudzają handel.

Inteligentne kontakty są kolejną wielką falą innowacji z nurtu DLT (Distributed Ledger Technology) oraz Blockchain. Mają one potencjał radykalnej zmiany w sposobie rozliczenia rozproszonych transakcji finansowych.

Umowy inteligentne to umowy oparte na technologii rozproszonej księgi popytu i podaży, które są automatycznie wykonywane przez systemy komputerowe po spełnieniu podstawowych kryteriów. Można je wykorzystać do rozliczenia każdej transakcji, a szczególnie tych o niskiej wartości. Obecnie ponad 50 platform obrotu kryptowalutami wykorzystuje Blockchain oraz DLT, a pierwszym bankiem, który przeprowadził transakcję handlową przy użyciu tego narzędzia było HSBC. Transakcja ta która zazwyczaj trwa od 5 do 10 dni, trwała 24 godziny. Najbardziej znanym przykładem DLT jest inicjatywa Hyperledger która zrzesza ponad 100 członków i pozwala na realizację transakcji finansowej w ułamku sekund.

Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services

Trend 6: „Platformifikacja” przyciągnie nowych klientów i wygeneruje nowe strumienie przychodów.

Młodzi inwestorzy są przyzwyczajeni do technologii i wymagają szerokiego wachlarza narzędzi cyfrowych wspomagających podejmowanie decyzji. Na przykład platforma Goldman Sachs daje klientom możliwość kształcenia się i podejmowania decyzji inwestycyjnych bez udziału sprzedawców. BBVA Trader uruchomiła swoją platformę służącą do zakupu i sprzedaży akcji, jednostek funduszy typu ETF, do których mogą mieć dostęp obecni i potencjalni klienci, a duński Saxo Bank uruchomił platformę dla handlowców i klientów instytucjonalnych, SaxoTraderPro.

Trend 7: Komputer kwantowy zrewolucjonizuje model funkcjonowania rynków kapitałowych.

Rynki kapitałowe, napędzane nowymi możliwościami obliczeniowymi, znajdują się u progu rewolucji. Wiele banków jest zainteresowanych wykorzystaniem obliczeń kwantowych do zarządzania ryzykiem. Komputery kwantowe są zdolne do rozwiązywania problemów handlu algorytmicznego z szybkościami, które są wykładniczo szybsze niż tradycyjne komputery cyfrowe. Wiele FinTechów rozwija nowe zastosowania obliczeń kwantowych: na przykład IQbit (finansowany przez RBS) pomaga przeformułować problemy finansowe dla obliczeń kwantowych a start-up Numerai pozwala użytkownikowi przetestować swoje algorytmy finansowe na kwantowej maszynie.

Trend 8: RegTech pomoże pokonać przeszkody regulacyjne.

Po kryzysie ekonomicznym z 2008 r. nastąpił wzrost wymogów regulacyjnych w zakresie rynków kapitałowych, które obligują firmy do dużych inwestycji w kapitał, zasoby ludzkie i czas na zapewnienie pełnej zgodności z wymogami regulacyjnymi. Dopuszczając nowe modele operacyjne, RegTech pomoże pokonać przeszkody regulacyjne z wykorzystaniem innowacyjnych technologii i przynieść znaczące ulepszenia w modelu działania firm, czego wynikiem jest zwiększona produktywność i wydajność. Może, jak np. RegDelta, skrócić czas analizy luk prawnych o 80%. Ayasdi pomógł Citi zautomatyzować proces testów warunków skrajnych, skracając czas z dziewięciu do trzech miesięcy przy mniejszej liczbie pracowników.

Trend 9: Wprowadzenie RODO przyspiesza analizę i wykorzystanie danych.

Od czasu wprowadzenia ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych coraz większy nacisk kładzie się na ochronę i wykorzystywanie informacji w celu skalowania biznesu. Liczba i różnorodność danych, które mają być przetwarzane, zarządzane, analizowane i raportowane przybywa w tempie geometrycznym. Zgodność z RODO jest nie tylko wymogiem regulacyjnym, ale również narzędziem budowania i ochrony wartość marki firmy. Londyński start-up Cybertonica pomaga bankom i platformom e-commerce w identyfikacji podejrzanych transakcji, a narzędzie CoVi Analytics upraszcza i automatyzuje kompleksowy proces zapewnienia zgodności dla sektora finansowego w modelu SaaS.

Trend 10: AI i ML walczą z cyberprzestępczością.

Rynek kapitałowy sięga po pomoc sztucznej inteligencji (Al) i uczenia maszynowego (ML) w celu wykrywania nadużyć finansowych.

Biorąc pod uwagę ogromną ilość generowanych danych, Al i ML mogą pomóc w identyfikacji wzorca i w ciągu kilku sekund wykryć nieprawidłowości w systemie. Firmy integrują Al i ML w celu śledzenia i przetwarzania parametrów takich jak wielkość transakcji, dane dotyczące urządzenia, czasu, lokalizacji i zakupu. Na przykład brytyjski Serious Fraud Office używa AI i ML, aby zeskanować miliony dokumentów i komunikatów tekstowych w celu potwierdzenia zarzutów. Najbardziej spektakularnym przykładem śledzenia nadużyć jest wykorzystywanie AI i ML przez bank OCBC z Singapuru do wykrywania transakcji mających związek z terroryzmem.

Mirosław Bartecki, Chief Architect z Capgemini Business Services

O Capgemini 

Capgemini to światowy lider w dziedzinie doradztwa, usług technologicznych i transformacji cyfrowej, którego celem jest wprowadzanie czołowych i innowacyjnych rozwiązań oraz udostępnienie całej gamy nowych możliwości klientom w rozwijającym się informatycznym świecie cyfryzacji, chmury i platform. Capgemini, opierając się na swojej 50-letniej tradycji i szerokiej wiedzy branżowej, umożliwia organizacjom realizację ich ambicji biznesowych, udostępniając szereg usług, od strategii po działalność operacyjną. Capgemini kieruje się przekonaniem, że wartość biznesowa technologii pochodzi od ludzi i ma im służyć. To wielokulturowa firma, licząca 200 000 pracowników zatrudnionych w ponad 40 krajach. Grupa odnotowała światowy przychód na poziomie 12,8 mld EUR. 

Comments

comments

42
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...