25-lat Public Relations w Polsce

Informacja Prasowa - 08.06.2016
150

„Pierwsze ćwierćwiecze – 25 lat Public Relations w Polsce”

Portal publicrelations.pl był patronatem spotkania poświęconego debacie na temat publikacji „Pierwsze ćwierćwiecze – 25 lat Public Relations w Polsce” zorganizowanego przez Związek Firm Public Relations. Spotkanie odbyło się w poniedziałek 6 czerwca w ramach cyklu Kawa, Herbata, PR.

W spotkaniu udział wzięli Adam Łaszyn (współtwórca książki, prezes agencji Alert Media Communication), Jakub Dmitrowski (wiceprezes ZFPR, prezes agencji Smart Media), Mariusz Sokołowski (były rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji, obecnie agencja PR – R4S), Iwona Sarachman (Dyrektor PR na Europę Centralną w AmRest), Sebastian Bykowski (Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE), Maria Buszman-Witańska (dr nauk humanistycznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Konrad Ciesiołkiewicz (Dyrektor komunikacji korporacyjnej i CSR – Orange Polska), Kuba Antoszewski (PR manager Millward Brown) oraz Maciej Gajewski (Message House Agencja PR).
Do jakich wniosków doszli ?
Przede wszystkim, że jest to bardzo różnorodna, skupiająca specjalistów z niezwykle bogatym życiowym i edukacyjnym doświadczeniem branża. Ścieżki do zawodu PR-owca były i są przeróżne, ale w większości są to osoby z wykształceniem humanistycznym. Najsilniejszy jest związek komunikacji z dziennikarstwem, wśród specjalistów PR znajdziemy również prawników, filologów,  politologów, socjologów czy psychologów, ale też umysły ścisłe, które są bardzo cenione.

Początki, zdaniem Macieja Gajewskiego, były ciekawe, romantyczne i motywujące. Gajewski uważa, że komunikacja ma ciągle wielki sens. W swojej wypowiedzi podkreślał, że międzynarodowe firmy mają wypracowane standardy i sprawdzone praktyki, które warto zaadaptować na polskim rynku. Opłaca się z nich czerpać w procesie komunikacji. Agencja Burson-Marsteller, której przedstawicielem w Polsce był Maciej Gajewski, była pewnego rodzaju lokomotywą standardów PR agencyjnego w Polsce.  Odniósł się on również do istoty informacji prasowej, która jego zdaniem nadal ma wiele zalet, bo jest dużo bardziej ustrukturyzowana niż rozmowa, podaje wszystko co organizacja chce powiedzieć na zewnątrz.

Jeżeli mowa o standardach, warto również zwrócić uwagę na ciekawy wątek jakim jest rola PR w  instytucjach państwowych. Mariusz Sokołowski podkreślał istotę dbałości o wizerunek instytucji jaką jest policja, gdzie konsekwencja komunikacyjna była i jest kluczem do sukcesu. Nie jest to łatwa praca – działaniami każdej z instytucji publicznych jest stale zainteresowana opinia publiczna. Istotna jest również współpraca między działami PR poszczególnych województw, ale też kontrola każdej informacji pojawiającej się w mediach. Bez płynnego przepływu informacji, również od strony obywateli, policja nie mogłaby działać efektywnie.

Kolejny ważny na przestrzeni lat temat to edukacja. Jak wspomina dr Maria Buszman-Witańska, edukacja w zakresie PR pojawiła się w Polsce w 1993r . Dzisiaj uczelnie mogą tworzyć własne rozwiązania, jedna osoba przy umiejętnym doborze przeróżnych specjalności może zdobyć bardzo ciekawe wykształcenie w trakcie 5 lat studiów (na I i II stopniu). Edukacja będzie miała ogromny wpływ na przyszłość PR a doskonałym i potrzebnym kierunkiem w tej dziedzinie jest tworzenie ram kwalifikacji zawodowych. Osoby, które chcą zajmować się komunikacją najczęściej wybierają Public Relations, dziennikarstwo, komunikację społeczną, marketing i pokrewne. Dużą popularnością cieszą się również studia podyplomowe, które dają możliwość rozszerzenia i pogłębienia wiedzy lub zdobywania nowych kwalifikacji.

Sebastian Bykowski odniósł się do istoty efektywności działań w branży PR i ich mierzenia podkreślając, że głównym motorem w tej dziedzinie na polskim rynku są korporacje, które wykorzystują ogromną ilość możliwości jakie istnieją w tym zakresie na rynku. Zwrócono również uwagę na rolę badań w dziedzinie public relations. Kuba Antoszewski zaznaczył, że PR coraz bardziej interesuje się badaniami i nie traktuje ich instrumentalnie. Coraz więcej agencji dzięki stosowaniu badań, które są obiektywne chce się uwiarygodnić. To szczególnie istotne w dobie obecnego już dość wyraźnie „reklamosceptycyzmu”. Bardzo ważne jest również to, iż ogromnie w ostatnim czasie rozproszyły się media. Dzisiaj dzięki mediom społecznościowym każdy może mieć własne. Dziennikarz nie jest już jedynym transmiterem treści, które chcemy przekazać

Iwona Sarachman podkreślała, jak bardzo zmieniła się praca w korporacji. Dzisiaj jest znacznie trudniejsza. Firmy kładą coraz większy nacisk na wyniki biznesowe, coraz trudniej jest zdobyć i utrzymać wykwalifikowanego pracownika, czy partnera biznesowego, który z zaangażowaniem weźmie udział w prowadzonych projektach. Wszechobecna jest nieumiejętność korzystania z tak ogromnej ilość danych jaka dzisiaj jest dostępna, brakuje podejścia analitycznego, precyzyjnego.

Dla Konrada Ciesiołkiewicza praca w korporacji jest wyzwaniem, której specyfiką jest konieczność patrzenie na wskaźniki. Tempo pracy korporacyjnej jest ogromne, a coraz mniej czasu pozostaje na refleksję, przemyślenia. Zbyt dużo mówi się o wizerunku a zbyt mało o zarządzaniu reputacją. Krótkofalowe, jednostkowe działania nigdy nie odniosą pożądanego efektu.

Bardzo ważny jest też precyzyjny monitoring mediów, mierzenie efektywności. Rynek przechodzi przez fazę dynamicznych zmian, technologicznego rozwoju. Sebastian Bykowski podkreślał, że w dobie cyfryzacji i mediów online istotna jest możliwość szybkiego i precyzyjnego przekazywania informacji, dopasowania się do oczekiwań klienta. W czasach intensywnego rozwoju wygrywać będą instytucje z mądrą, zaawansowaną analityką, wyznaczające trendy, szukające nowych rozwiązań i możliwości.

Dobrą konkluzją podsumowująca dyskusje może być stwierdzenie, że PR aby być skuteczny i efektywny w przyszłości musi wyprzedzać, a nie tylko adaptować zmiany. Musi szukać swojej autonomicznej przestrzeni w dobie digital, nie zamieniając budowania relacji na kliknięcia.

Źródło – zfpr.pl

Comments

comments

150
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...