Wyborcza startuje z aplikacją na urządzenia mobilne

Informacja Prasowa - 05.10.2017
59

Wyborcza startuje z aplikacją na urządzenia mobilne

 4 października br. ruszył Sonar – nowoczesny serwis, który pokazuje świat i działania polityków w newsach, liczbach i na wykresach. Sonar to także zobiektywizowane narzędzie dla internautów pozwalające rozwijać ich zainteresowanie konkretnymi tematami lub osobami. Projekt „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl realizowany wspólnie z Laboratorium EE powstał dzięki wsparciu Digital News Initiative firmy Google.

Sonar.Wyborcza.pl opiera się wyłącznie na danych i faktach. Zbiera i przedstawia w jednym miejscu najświeższe informacje dotyczące życia politycznego i społecznego oraz polskich polityków, w formie atrakcyjnych infografik pokazuje statystyki dotyczące najważniejszych tematów i osób. Sięga po newsy, ale też dane z Facebooka i Twittera, tworząc z nich unikalne zestawienia, np. rankingi, wizualizacje czy kalendaria. Użytkownicy mogą spersonalizować swoje ustawienia serwisu i wskazać wybraną lokalizację, obserwowanych polityków i tematy, które chcą śledzić. Jeśli będą rozwiązywać quizy i odpowiadać na pytania w sondach, system zapisze ich odpowiedzi. Dodając do tego inne zachowania w serwisie (odwiedzanie poszczególnych podstron), algorytmy wybiorą treści dla konkretnego czytelnika, a on sam dowie się np. do której partii jest mu najbliżej.

– Sonar to miejsce, w którym można dowiedzieć się więcej albo uporządkować swoją wiedzę o najbardziej istotnych tematach i ludziach podejmujących najważniejsze decyzje w naszym kraju. W obiektywny sposób porównujemy ich wiarygodność, konsekwencję i rzetelność. Staramy się pokazać, jak ich działania wpływają na nasze życie – mówią Bartosz Stodulski i Vadim Makarenko, szefowie projektu Sonar. – W prosty, wizualnie atrakcyjny i interaktywny sposób wyjaśniamy skomplikowane sprawy tak, by były zrozumiałe, ciekawe i dopasowane do zainteresowań internautów. Oni sami mogą wybrać ciekawe dla nich tematy i wydarzenia oraz polityków, których chcą obserwować.

Sonar.Wyborcza.pl łączy treści pochodzące z różnych źródeł – to przede wszystkim materiały faktograficzne tworzone przez redakcję działu krajowego oraz lokalne oddziały „Gazety Wyborczej”, w których pojawiają się wybrane przez użytkownika osoby lub tematy, biografie polityków z serwisu partnerskiego Mam Prawo Wiedzieć, a także dane pobierane w czasie rzeczywistym ze stron Sejmu i Senatu RP, Google Trends, Facebooka i Twittera. Pod hasłem „Tylko u nas” publikowane są specjalne, autorskie materiały zespołu Sonar.Wyborcza.pl.

Większość danych nie ma formy artykułu, bo tworzą podstrony, jak np. profil polityka, czyli swoiste dossier, w którym możemy sprawdzić jego zawód, wiek, okręg wyborczy, kluczowe głosowania, frekwencję na posiedzeniach, bliskich światopoglądowo kolegów z ław, itp.

– Naszym założeniem w tym projekcie jest odejście od publicystki. Chcemy, żeby wszystkie nasze materiały były oparte o wiarygodne dane, które pobieramy z najrozmaitszych źródeł, czasem automatycznie, a czasem ręcznie. Z przepastnych archiwów „Gazety Wyborczej” wybieramy wyłącznie newsy, reportaże i analizy, unikając komentarzy i felietonów. Znużeni publicystyką będą mogli zajrzeć do „teczek” polityków z twardymi danymi – mówi Vadim Makarenko, szef działu danych „Gazety Wyborczej”.

– Do powstania Sonaru wykorzystano wiele innowacji technologicznych mających w spersonalizowany sposób pokazać fakty i dane. Dzięki Data Ocean – zaawansowanemu systemowi pozyskiwania i analizy danych opracowanemu w Agorze – powstał najnowocześniejszy w polskich mediach agregator treści i statystyk w jednym. Chcielibyśmy, żeby był to przykład data-driven publishing, czyli serwisu wydawanego w oparciu o dane – mówi Bartosz Stodulski, prezes firmy informatycznej Laboratorium EE.

Sonar.Wyborcza.pl ma przejrzysty, nowoczesny layout – wyglądem przypominający raczej serwis rozrywkowy niż informacyjny, jest intuicyjny w obsłudze i angażujący, m.in. dzięki publikowanym quizom czy możliwości porównywania swoich poglądów z partiami oraz innymi użytkownikami.

Jako serwis internetowy dostępny jest dla wszystkich użytkowników sieci w ramach systemu subskrypcji treści cyfrowych „Gazety Wyborczej”. Natomiast z Sonaru jako narzędzia umożliwiającego personalizację swoich zainteresowań, czyli śledzenie konkretnych tematów i wybranych osób, mogą korzystać tylko zalogowani i prenumeratorzy treści w serwisie Wyborcza.pl.

Comments

comments

59
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...