Social media, czyli must have każdej restauracji
Żyjemy w czasach gdzie większość z nas spędza co najmniej kilka godzin dziennie na Facebooku czy Instagramie. Jesteśmy niemal 24 h w trybie online – zawsze gotowi. Tym samym ”atakowani” co kilka minut nowymi informacjami z różnych dziedzin. Facebook to potężne medium o nieograniczonych możliwościach także sprzedażowych, o czym nie wszyscy wiedzą a na pewno nie wszyscy w pełni je wykorzystują. Przynajmniej 90 % rynku gastronomicznego prowadzi obecnie profile social media, które mają być wizytówką restauracji. Traktowane jednak po macoszemu nie spełniają tej roli. Fakt ten wynika głównie z braku wiedzy… Ale umówmy się – nie każdy restaurator musi mieć wiedzę na ten temat – od tego są specjaliści. Dziś nie wystarczy jedynie „wrzucać” zdjęcia lunchy czy koktajli, pomimo ich wysokiej jakości i kreatywnych aranżacji. Aby w pełni wykorzystać moc social mediów powinniśmy zmienić o nich myślenie. Baza w postaci dobrych zdjęć czy też profesjonalna sesja zdjęciowa jest absolutną koniecznością, ale co dalej?
5 kroków do marketingowego ideału
- Żeby Facebook restauracji „zarabiał”, czyli miał potencjał sprzedażowy i docierał do realnych, potencjalnych gości musimy w niego inwestować. Treści niesponsorowane, czyli organiczne, docierają tylko do ułamka osób, które obserwują stronę. Po podjęciu decyzji o wprowadzeniu treści sponsorowanych przez klienta, profesjonalne firmy zajmujące się social mediami restauracji rozważają kilka zmiennych i wybierają odpowiednie parametry reklam i na bieżąco analizują ich skuteczność – aby osiągnąć ideał.
- Drugi krok to wybór grupy docelowej.Należy zdecydować się komu konkretnie chcemy wyświetlać reklamy. Facebook daje nam mnóstwo możliwości zawężania zainteresowań potencjalnych gości: od rodzaju kuchni, którą lubią, poprzez wykonywane zawody, statusy związków, a nawet wiek ich dzieci! Warto zagłębić się w ustawienia reklam, żeby docierały tylko do tych osób, które polubią daną restaurację.
- Następnie powinniśmy rozważyć cel: co dokładnie chcemy osiągnąć? Czy zależy nam na tym, żeby post/reklama wyświetliła się jak największej ilości osób, czy może wolelibyśmy więcej polubień pod zdjęciem? Tylko wybierając konkretny cel będziemy w stanie zmierzyć efektywność reklamy.
- Po grupie docelowej i celu przychodzi czas na podjęcie decyzji o budżecie. Z doświadczenia wiemy, że restauracje nie dysponują wielkimi budżetami reklamowymi dlatego tym bardziej istotna jest jego dystrybucja. Facebook efektywniej wydaje pieniądze w kampaniach na budżecie dziennym niż całkowitym, ale budżet całkowity daje większą kontrolę wydatków. Zamiast rozdrabniać 100 zł na kilka postów, może warto byłoby zainwestować w jedną reklamę, która dotrze do większej grupy?
- Badanie efektów naszych działań sponsorowanych jest niezwykle ważne. Reklama na Facebooku to przede wszystkim analityka! Należy poświęcić więc czas na przegląd efektów poszczególnych kampanii i wyciąganie wniosków, co pozwoli jeszcze trafniej inwestować w przyszłości.
Agnieszka Borek, Agencja Kreatywna FIKA
Comments
