Ryszard Horowitz dla Ford Vignale – wspomnienie wspaniałej wystawy

Informacja Prasowa - 23.10.2017
241

Ryszard Horowitz dla Ford Vignale – wspomnienie wspaniałej wystawy

WARSZAWA, październik 2017 roku – Po dwóch tygodniach wystawa „Horowitz Ford Vignale” opuściła mury warszawskiej galerii. Projekt skierowany do fanów światowej sławy fotografa oraz miłośników motoryzacji spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. Na ścianach galerii Rabbithole Art Room zobaczyć można było 13 prac Horowitza: 9 fotografii przedstawiających modele Forda z ekskluzywnej linii Vignale oraz 4 zdjęcia z 1982 roku (dotąd niepublikowane w Polsce), za które 35 lat temu artysta otrzymał najważniejszą nagrodę reklamową branży motoryzacyjnej – Gold Caddy.

Oficjalne otwarcie wystawy „Horowitz Ford Vignale” miało miejsce pod koniec września w galerii Rabbithole Art Room. Podczas wernisażu Ryszard Horowitz opowiedział o tym jak wyglądała praca nad koncepcją zdjęć.

Zależało mi, aby odróżnić nowe zdjęcia od tych z lat 80. Wtedy, w czasach fotografii analogowej, wywoływania zdjęć w ciemni, robienia tzw. masek fotograficznych, nie mogłem pozwolić sobie na tak odważne kompozycje. Teraz mając do dyspozycji komputer chciałem stworzyć ciekawe i zdecydowanie „niekatalogowe” zdjęcia samochodów. – powiedział Ryszarda Horowitz.

Fotograf, który słynie z niezwykle oryginalnych, często mocno futurystycznych zdjęć, podkreślał:

Postprodukcja jest bardzo skomplikowana, robienie zdjęć to w zadzie „pestka”. Na pracę nad finalnymi fotografiami poświęciłem kilka tygodni. Moim celem było zatrzymanie jak najwięcej materiałów, które zarejestrowałem podczas sesji. Potem zaczęła się przygoda – bawienie się ciekawymi kontrastami i kompozycjami.

Wydarzenie zgromadziło wiele osobowości świata sztuki, muzyki, teatru i filmu. Artyście jak zawsze towarzyszyła podczas wizyty w Polsce żona – Anna Bogusz.

Zakończona wystawa była uhonorowaniem współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem, za którą fotograf 35 lat temu otrzymał w Detroit nagrodę Gold Caddy. Seria zdjęć, spośród których każde to dzieło sztuki nowoczesnej nie była dotąd publikowana w Polsce. Bohaterami nowych zdjęć były cztery modele z ekskluzywnej linii Vignale – Mondeo, Kuga, S-Max i Edge.

Vignale to ekskluzywna wersja modeli Forda, która cechuje się wyjątkowym designem, jakością oraz dbałością o szczegóły. Kwintesencją koncepcji Ford Vignale jest połączenie autentycznego rzemiosła z najnowszymi technologiami. Niemal tymi samymi słowami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza.

Ryszard Horowitz to fotograf, artysta i specjalista w dziedzinie zdjęć reklamowych, prekursor cyfrowego przetwarzania fotografii. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Wymyka się tradycyjnym podziałom na prace komercyjne i artystyczne.

Początek współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem

W reklamie samochodowej początku lat 80. rządził prosty schemat. Na zdjęciach uwieczniano pojazdy na neutralnym tle lub po prostu stojące na drodze, czy w miejskiej scenerii. Kompozycja najczęściej była uzupełniona mniejszymi fotografiami prezentującymi walory konkretnego modelu. Koncepcje były proste, bo wykonanie zdjęć samochodów było trudniejsze niż teraz. Lśniące karoserie odbijają światło, a w tamtych czasach nie używało się techniki komputerowej obróbki zdjęć. Dlatego fotografowie unikali trudnych ujęć, stawiając na proste wizje, które ułatwiały im odpowiednie oświetlenie pojazdu.

Ale szefowie koncernu Ford w USA zapragnęli czegoś więcej. Chcieli wyjątkowej kampanii, której zdjęcia wywołałyby emocje u największych motoryzacyjnych ignorantów. Potrzebowali nawiązać współpracę z wizjonerem, artystą który nie boi się wyzwań i z łatwością przełamuje schematy.

Gdy zerknęli na zdjęcia reklamowe biżuterii najsłynniejszych marek i srebra, które były wtedy publikowane w ekskluzywnych magazynach, wybór był prosty. Autorem nowatorskich ujęć był młody, ale już znany w USA fotograf mieszkający w Nowym Jorku. Polak, Ryszard Horowitz. Szefowie koncernu Ford wiedzieli, że skoro artysta daje sobie radę z oświetleniem biżuterii, czy wyrobów z metali szlachetnych, sfotografowanie samochodu nie będzie dla niego problemem.

Odwaga menadżerów Forda opłaciła się. Zrealizowana przez artystę kampania reklamowa dla Ford USA okazała się ogromnym sukcesem, a autor został uhonorowany w 1982 r. nagrodą Gold Caddy przyznawaną w Detroit za najlepszą kampanię reklamową branży samochodowej.

Informacje o wystawie:

• Pomysł na współpracę Ryszarda Horowitza z Fordem to wynik inspiracji historią Fotografa, który w pierwszej połowie lat 80. zrealizował kampanię reklamową dla Ford USA, za którą został wyróżniony nagrodą Gold Caddy (1982 r.)

• Kampania reklamowa, która na tamte czasy była bardzo nowatorska (przedstawiała samochody w ujęciach niekonwencjonalnych) okazała się wielkim sukcesem i została uznana przez branżę za najlepszą kampanię samochodową roku.

• Vignale to ekskluzywna wersja modeli Forda, która cechuje się wyjątkowym designem, jakością oraz dbałością o szczegóły. Kwintesencją koncepcji Ford Vignale jest połączenie autentycznego rzemiosła z najnowszymi technologiami. Niemal tymi samymi słowami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza.

• Nazwa ekskluzywnej linii Fordów – Vignale pochodzi od nazwiska Alfredo Vignale, legendarnego włoskiego projektanta samochodów, przedsiębiorcy i właściciela firmy Carrozzeria Vignale. Alfredo Vignale projektował nadwozia samochodowe m.in. dla modeli Ferrari, Maserati, De Tomaso. Obecnie marka jest własnością koncernu Ford.

O Autorze:

Ryszard Horowitz ur. w 1939 r. Fotograf, artysta i specjalista w dziedzinie zdjęć reklamowych, prekursor cyfrowego przetwarzania fotografii. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Wymyka się tradycyjnym podziałom na prace komercyjne i artystyczne. Każda jego praca jest sztuką.

* W 1959 roku Horowitz wyjechał do Nowego Jorku, gdzie rozpoczął studia w prestiżowym Pratt Institute (na wydziale projektowania i grafiki reklamowej),

* W latach 60. (w złotych czasach reklamy) dyrektor artystyczny w Grey Advertising w Nowym Jorku – jednej z największych agencji reklamowych na świecie, założonej w 1917 r. Agencja pojawia się m.in. w wątku znanego serialu Mad Men.

* 1982 otrzymał nagrodę Gold Caddy w Detroit za najlepszą kampanię reklamową samochodu – zrealizowana dla koncernu FORD. Kampania przełomowa, samochody przedstawione w ujęciach surrealistycznych, czyli wbrew ówcześnie panującym trendom. Zdjęcia tworzone bez użycia techniki komputerowej.

* Fotograf otrzymywał wszystkie większe wyróżnienia i nagrody fotograficzne, w tym Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i tytuł honorowy doktora honoris causa przyznany przez warszawską Akademię Sztuk Pięknych oraz wrocławską Akademię Sztuk Pięknych.

* W 1991 roku, podczas otwarcia indywidualnej wystawy Horowitza w Centre de la Photographie w Genewie, oficjalnie uznano go za inicjatora nowego stylu w fotografii reklamowej.

* W 2017 roku Ryszard Horowitz dołączył do Galerii Sław Fotografii w Międzynarodowej Galerii Sław i Muzeum Fotografii. Przez ponad 50 lat IPHF była i pozostaje jedyną ogólnoświatową organizacją doceniającą i honorującą osoby mające szczególne wkład w sztukę i naukę o fotografii.

 

Comments

comments

241
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...