Przedwyborczy maraton sprawdzania informacji Weryfikaton zakończony sukcesem

Informacja Prasowa - 27.03.2024
69

W weekend 23-24 marca Stowarzyszenie Demagog zorganizowało Weryfikaton, czyli przedwyborczy maraton weryfikowania wypowiedzi polityków

Jak sprawdzić, czy lokalni politycy mówią prawdę? W weekend 23-24 marca Stowarzyszenie Demagog zorganizowało Weryfikaton, czyli przedwyborczy maraton weryfikowania wypowiedzi polityków. W wydarzeniu wzięli udział dziennikarze z 19 redakcji oraz studenci dziennikarstwa z całej Polski. Uczestnicy przygotowali 75 analiz.

Przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi Stowarzyszenie Demagog zorganizowało Weryfikaton – wydarzenie, którego celem było promowanie idei fact-checkingu oraz zapewnienie społeczeństwu dostępu do wiarygodnych i rzetelnych informacji. W Weryfikatonie wzięli udział dziennikarze z redakcji ogólnopolskich i lokalnych, fact-checkerzy, aktywiści, działacze społeczni oraz studenci dziennikarstwa i kierunków pokrewnych.

Weryfikaton to maraton połączony z rywalizacją

Wydarzenie opierało się na formule hackathonu, podzielonego na trzy etapy. W pierwszej części zespoły przeprowadzały monitoring mediów w celu wyszukania treści do sprawdzenia. Na kolejnym etapie grupy analizowały wypowiedzi poszczególnych kandydatów, pogłębiając przy tym wiedzę z zakresu fact-checkingu. W końcowej części uczestnicy przygotowali 75 artykułów analizujących słowa poszczególnych polityków. Treści te zostały dodatkowo zweryfikowane przez fact-checkerów ze Stowarzyszenia Demagog.

– Nasz Weryfikaton był pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce. Angażowanie mediów, zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich, w inicjatywy factcheckingowe jest szczególnie istotne w okresie okołowyborczym, To czas debat i rozmów o kwestiach nam najbliższych, czyli o sprawach lokalnych. Zależy nam na zwiększeniu dostępu – na poziomie ogólnopolskim i lokalnym – do wiarygodnych informacji , ponieważ niebawem przyjdzie nam podjąć decyzję o przyszłości naszych miejscowości – mówi Aleksy Szymkiewicz, organizator Weryfikatonu i analityk ze Stowarzyszenia Demagog.

Efekty pracy uczestników oceniało jury, w skład którego wchodzili: Wojciech Szacki z Polityki Insight, Marcin Czajkowski z magazynu „Pismo”, Szymon Osowski, prezes Watchdog Polska, Anna Górnicka z Outriders Klub, Natalia Żaba z Google News Initiative oraz Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Grupa Check Mates zwycięzcą Weryfikatonu

Nagroda za pierwsze miejsce – 10 tys. zł – trafiła do grupy „Check Mates”, składająca się z dziennikarzy oraz studentów. Byli to Julia Panicz z redakcji Gazeta.pl, Wiktoria Kot z Uniwersytetu Gdańskiego, Vasylyna Golovnya z Thomson Reuters oraz Marcin Fic z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zespół wykazał się nie tylko wysokim poziomem zaangażowania, lecz także skuteczną weryfikacją wypowiedzi polityków.

Na drugim miejscu uplasował się zespół ​​„Check Them Out”, Wiktoria Obrzut, Wanessa Lassak i Angelika Kotowicz, czyli studentki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Grupa otrzymała nagrodę w wysokości 7,5 tys. zł. Na miejscu trzecim znalazł się zespół z redakcji Śląska Opinia, w którym byli Sebastian Pypłacz, Magdalena Kwaśniok, Natalia Baron. Nagrodą było 5 tys. zł. Dodatkowo decyzją jury dwa zespoły zostały wyróżnione.

– Walka z dezinformacją przed wyborami samorządowymi jest niezwykle istotna, ponieważ obywatele muszą mieć pewność, że informacje, na podstawie których podejmują decyzje wyborcze, są rzetelne i prawdziwe. Organizując Weryfikaton, chcieliśmy sprawdzić jak największą liczbę wypowiedzi lokalnych polityków, a także zachęcić dziennikarzy biorących udział w Weryfikatonie do tego, aby po zakończeniu wydarzenia, równie mocno zwracali uwagę na to, co mówią politycy i czy posługują się faktami – komentuje Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Stowarzyszenie Demagog dziękuje wszystkim uczestnikom, partnerom oraz osobom zaangażowanym w organizację Weryfikatonu za cenny wkład w promowanie rzetelności informacji w kontekście wyborów samorządowych.

Partnerzy i patroni medialni wydarzenia: Google News Initiative, Sieć Obywatelska Watchdog Polska, CyberDefence24, Stowarzyszenie Mediów Lokalnych, „Pismo. Magazyn opinii”, Outriders Klub, Instytut Zamenhofa.

Comments

comments

69
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...